החלופה למאגר הביומטרי – בושה או הטובה ביותר?

מהצד התומך במאגר: יוגב שמני, מנהל בכיר באגף מערכות המידע של רשות האוכלוסין וההגירה ● מהצד המתנגד: פרופ' אלי ביהם מהטכניון ● טענות הצדדים - והאם יש מסקנות?

מבקר המדינה מסכים: ליקויים ביישומים הביומטריים הממשלתיים. אילוסטרציה: BigStock

"הקמת המאגר הביומטרי היא בושה והחלופות שהוצעו לו הן חרפה", כך אמר פרופ' אלי ביהם מהטכניון, חבר התנועה לזכויות דיגיטליות ומתנגד להקמת המאגר.

פרופ' ביהם דיבר ברב שיח שהתנהל בנושא באחרונה בבית אנשים ומחשבים, בהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

בדבריו תקף פרופ' ביהם את הדרך שבה הממשלה בדקה את החלופות למאגר הביומטרי. "לא נערכה השוואה אמיתית של חלופה מול חלופה וכולן יחדיו לא מתייחסות מספיק להיבט הפרטיות", אמר.

"הפיילוט למאגר הביומטרי בא לשאול האם צריך אותו ומה יהיה בו. הוא לא עונה לשאלה האם יש פתרונות אחרים", ציין פרופ' ביהם.

הוא דיבר על המצב במדינות אחרות: "בשל ההיסטוריה שלה, בגרמניה הוחלט שלא יהיה מאגר. במדינות אירופה השונות אין מאגר. יש שמירה עקבית של תעודות זהות לאורך שנים והיה ואדם איבד תעודה – הוא מקבל חדשה על בסיס תעודה אחרת, דרכון או רישיון נהיגה".

לדברי פרופ' ביהם, "אנשי המאגר הביומטרי לא צריכים טביעות אצבע ותמונת פנים. הם יכולים היו, למשל, לבדוק אפשרות של הזדהות באמצעות תמונת פנים עם קשתית העין או פריטי מידע ביומטריים אחרים, כגון זיהוי טופוגרפיית כף היד".

פרופ' אלי ביהם מהטכניון, חבר התנועה לזכויות דיגיטליות. צילום: יניב פאר

פרופ' אלי ביהם מהטכניון, חבר התנועה לזכויות דיגיטליות. צילום: יניב פאר

הוא סיכם באמרו כי "כוונת המחוקק במאגר הביומטרי היא לוודא שאזרחים יקבלו תעודת זהות רק על שמם ולא על שם זולתם. כל הדיבורים על סיוע במניעת טרור ופשע לא רלבנטיים, כי המחוקק לא כתב זאת ולא התכוון לכך. החוק גורם נזק גדול להגנת הפרטיות ובלעדיו ניתן היה לחלק תעודות זהות אלקטרוניות לפני שנים – ולסיים את הפארסה הזו".

"נבחרה החלופה הטובה ביותר"

יוגב שמני, מנהל בכיר באגף מערכות המידע של רשות האוכלוסין וההגירה, הביע עמדה נגדית. "אני מלווה את הפיילוט של המאגר הביומטרי, שמסתיים בסוף השנה", ציין. "ערכנו בדיקה שכללה שמונה חלופות למאגר, תשאול מוגבר וצורות שונות של פרטי מידע ביומטריים. ועדה מייעצת חיצונית שכללה את הסטטיסטיקאי הלאומי, ראש לוט"ר (האגף ללוחמה בטרור) וראש רמו"ט (הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע) בחנה את החלופות ונתנה להן ציונים. כך נבחרה החלופה הטובה ביותר".

יוגב שמני, מנהל בכיר באגף מערכות המידע של רשות האוכלוסין וההגירה. צילום: יניב פאר

יוגב שמני, מנהל בכיר באגף מערכות המידע של רשות האוכלוסין וההגירה. צילום: יניב פאר

לדבריו, "נפרסו 37 קיוסקים ביומטריים במעברי הגבול, המאפשרים ביצוע ביקורת גבולות באופן עצמאי לבעלי דרכון ביומטרי. מאז תחילת הפרויקט עברו במעברים אלה יותר מארבעה מיליון נוסעים".

שמני הוסיף ש-"השימוש בתעודת הזהות החכמה לצורך חתימה אלקטרונית הוא חלק בלתי נפרד מתכונות הכרטיס החכם, שממילא כולל תעודה אלקטרונית לאימות מקוון (בניגוד לתעודה לחתימה – י"ה). התעודה לאימות מקוון תאפשר לציבור קבלת מגוון שירותים מרחוק, ללא הגעה ללשכה, תוך שמירה על רמת אבטחה גבוהה מאוד ומניעת הצורך בריבוי סיסמאות. שר הפנים, אריה דרעי, פגש את כל גורמי הביטחון – וכולם תומכים בהקמת המאגר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים