אזהרה: ה-Wi-Fi בישראל – אחד הלא מאובטחים בעולם

משתמשים ברשת Wi-Fi לא מאובטחת בישראל? יש כ-40% סיכון שתפלו קורבן למתקפה - יותר מאשר בארצות הברית ● איזו מדינה היא המאובטחת ביותר?

ה-Wi-Fi החופשי - לא בהכרח מאובטח. צילום אילוסטרציה: BigStock

ישראל היא אחת המדינות עם ה-Wi-Fi הכי פחות מאובטח בעולם – כך עולה ממחקר שערכה מעבדת קספרסקי (Kaspersky), שעוסק בשימושים של בעלי מכשירים סלולריים כשהם לא נמצאים במדינתם.

על פי הנתונים, ישראל נמצאת קרוב לתחתית רשימת 20 המדינות האחרונות שסקרה קספרסקי מבחינת בטיחות ה-Wi-Fi בהן, עם 38.91% סיכון. בכך היא עוקפת אפילו את ארצות הברית, שנמצאת מיד אחריה, עם 37.69%.

המובילה ברשימה, המדינה בעלת הגישה המאובטחת ביותר, היא רומניה, עם 11.03% סיכון.

פרצה שקוראת לפושע הסייבר

המחקר מצא שמשתמשים רבים נופלים קורבן לפשיעת סייבר בעת שהותם בחו"ל. הסיבה לכך היא חיבור לרשתות Wi-Fi לא מאובטחות, שמאפשרות לפושעי סייבר לפרוץ למכשיר ולגנוב ממנו מידע אישי.

לפי המחקר, שנערך בקרב 11,850 משתתפים ברחבי אירופה (כולל ישראל), רוסיה, מדינות אמריקה ודרום מזרח אסיה, הדחף של אנשים להתחבר לרשת ברגע שכף רגלם דורכת על קרקע זרה יוצר שיעור גבוה של משתמשים המתחברים לרשתות Wi-Fi לא מאובטחות. כמעט מחצית מהמשתמשים (44%) התחברו לרשת שכזו מיד לאחר נחיתתם. קספרסקי מסבירה זאת בכך שרבים מעדיפים להשתמש ב-Wi-Fi במקום להסתכן בעלויות נדידה גבוהות.

רובם (69%) התחברו כדי ליידע את בני משפחתם כי הגיעו בבטחה ו-39% ציינו שהם מתחברים לרשת בעיקר כדי להוריד מידע הקשור לנסיעה. גם לחץ מהעבודה (38%) מסתמן כגורם משמעותי, וכך גם הרצון להתעדכן במתרחש במדיה החברתית (34%). שיעור זהה של נשאלים הודה שהדבר נובע מאינסטינקט להתחבר לרשת מהר ככל האפשר.

גם בשהותנו בחו"ל אנו מסכנים נתונים: לפי המחקר, שמונה מתוך 10 משתמשים מתחברים לרשתות Wi-Fi ציבוריות, חינמיות ובלתי מאובטחות – בשדות תעופה, בבתי מלון, בבתי קפה או במסעדות.

בנוסף, מחצית מהאנשים (50%) שוכחים שהמכשירים המחוברים שלהם עמוסים במידע אישי ורגיש ביותר. בקספרסקי הגיעו למסקנה זו מכיוון שהאנשים משתמשים בהם למגוון שימושים, כגון צילום תמונות או ניווט במפות.

פשיעת הסייבר בחו"ל – פי שלושה מאשר פשיעה פיזית

חוסר תשומת הלב לנושא אבטחת הרשתות פועל לטובתם של פושעי הסייבר ו-18% מהמטיילים נפלו קורבן לפשיעת סייבר בזמן נסיעה, בהשוואה ל-6% שהתמודדו עם פשיעה פיזית. הדבר אינו מפתיע, לדברי מעבדת קספרסקי, מאחר שההרגלים הדיגיטליים שלנו כמעט שלא משתנים כאשר אנחנו בחו"ל. יותר ממחצית (61%) המשיבים אמרו שהם נכנסים לחשבון הבנק שלהם מהמובייל בהיותם מעבר לים ו-55% אף קונים ברשת בזמן שהם מחוברים ל-Wi-Fi בחו"ל.

באופן כללי, הדו"ח מראה בבהירות שאנשים לא מסתייגים מביצוע פעולות גם כשהם מצויים מחוץ לגבולות הבטוחים של רשתות התקשורת שלהם בבית או בעבודה. זאת, גם כשהם משתמשים ומשדרים מידע אישי רגיש ביותר או אפילו מידע עסקי סודי. הדבר נובע, לדברי קספרסקי, משתי סיבות: האחת – חוסר הבנה ומודעות לסכנות של פשעי סייבר בהתחברות לרשתות Wi-Fi ציבוריות, והשנייה – העדר אפשרויות מצד נותני השירותים והתעשייה לחיבור בטוח וזול בעת הצורך. למשתמשים פשוט אין ברירה כשהם זקוקים מיידית למידע הקשור לנסיעה, כמו אישורי טיסה או בתי מלון.

יוג'ין קספרסקי, נשיא ומנכ"ל מעבדת קספרסקי, אמר: "אני נוסע המון. לוח הזמנים שלי מלא בפגישות וכנסים המתרחשים מסביב לעולם. מעל ל-100 טיסות בשנה הן דבר שבשגרה עבורי. מובן שאני משתמש ברשתות Wi-Fi ציבוריות כדי להתחבר לרשת כל הזמן. מומלץ לשמור על כל התוכנות שלכם – כולל פתרון האבטחה – מעודכנות, ולא לבטוח באף אחד ברשת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים