"רכב אוטונומי כן – אובר לא"

כך עולה מדבריו של ד"ר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה, בפאנל "תחבורה חכמה - כיצד הטכנולוגיה תשנה את הרגלי הנסיעה שלנו" ● מנכ"ל אובר ישראל, יוני גרייפמן: "בכל פעם יש למשרד תירוץ אחר"

ד"ר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה. צילום: ניב קנטור

"משרד התחבורה מבצע פעולות לקראת החדרתם לכבישים של מכוניות ללא נהג". כך הודיע המדען הראשי של המשרד, ד"ר שי סופר בפאנל "תחבורה חכמה – כיצד הטכנולוגיה תשנה את הרגלי הנסיעה שלנו", בועידת THINKING DIGITAL בהפקת אנשים ומחשבים שהתקיימה השבוע בראשון לציון.

"אנחנו עובדים על מעבר מהמודל של מכונית בבעלות פרטית לשירות מכוניות ללא נהג וללא בעלים", אמר סופר. "אחוז השימוש ברכב לאורך היממה נמוך מאוד, והנסיעות בשעות השיא גורמות לגודש בכבישים, זיהום ותאונות דרכים. כבר בסוף החודש יגיעו שמונה מומחים מאירופה ויעזרו לנו בתכנון תשתיות תקשורת V2V (מכונית למכונית) ו-V2I – תקשורת בין המכונית לתשתית – ובמאי תטוס הנהלת המשרד לארצות הברית ללמוד על המתחמים של המכוניות האוטונומיות".

לדברי סופר, "בתחום זה יש שתי גישות שונות; הגישה של חברות ענק כמו גוגל (Google) ואפל (Apple) שרואות בכלי הרכב חלק מחבילת שירותים, והגישה השניה היא של יצרניות הרכב שמייצרות מכוניות בדרגה כזו או אחרת של אוטונומיות (כאשר יש חמישה שלבים למעבר הזה)".

"ב-2017 נקים אתר בטא בדרום הארץ שבו יהיו מדגמים טכנולוגיים של חברות כגון מובילאיי (Mobileye). באשדוד ובבאר שבע נכין תשתיות שיאפשרו שילוב מכוניות אוטונומיות. להערכתי, שר התחבורה שיהיה בתפקיד בשנת 2040 יאסור על נהגים לנהוג בכלי רכב. כלי הרכב האוטונומיים הרבה יותר בטוחים מכלי הרכב הנהוגים בידי בני אנוש".

"ברמה התפיסתית המשרד לא מתנגד לאובר (Uber)", אומר סופר. "כשיהיו כלי רכב אוטונומיים תהיה גם נסיעה שיתופית. אין טעם להחזיק כלי רכב אוטונומי בחניה – שייסע 24/7 וישרת את כלל הציבור. עד אז אנחנו מחויבים לציבור הישראלי. פרופ' ישע סיוון התייחס לפני הפאנל למודל של אובר ואמר ש'אם אתה רגיל לקחת מונית בתעריף של 200 שקלים במסלול מסוים, בערב חג בשיטת אובר זה יעלה פתאום 1,600'.

"מעבר לתעריפים, אנחנו כרגולטור שולטים שליטה רמה באותן 24 אלף מוניות. יש רגולציה מאוד חזקה, יש מעל 10,000 פניות בשנה לאגף תחבורה ציבורית. אנחנו שולטים על רמת השירות. אנחנו לא פוסלים שום שירות אחר אבל רוצים לבדוק שרמת השירות לא תיפגע", הוא מסביר.

ועל כך משיב יוני גריפמן, מנכ"ל אובר ישראל, כי "אובר משתמשת בצי הרכב הקיים המנוצל מעט מאוד – 1.1 נוסעים לרכב וגם זאת רק למשך כשעה ביום. ניצול זה יהווה שירות משלים לתחבורה הציבורית. באובר רוב הנסיעות דווקא הן באיזורים שלא מפותחים מבחינת התחבורה הציבורית".

יוני גריפמן, מנכ"ל אובר ישראל. צילום: ניב קנטור

יוני גריפמן, מנכ"ל אובר ישראל. צילום: ניב קנטור

לדבריו, "שינוי זה דבר קשה. אובר בחזון שלה רואה את ישראל כמקום מתאים לתחבורה שיתופית, עקב שיעור החדירה הגבוה של טלפונים חכמים וכרטיסים חכמים. אני מכבד את ד"ר סופר ואת משרד התחבורה אבל אני חייב לומר שמדובר בקשקוש. קודם הם העלו טענות בטחון, כשמבינים שאין בעיות –  רוצים לוודא את האיכות. רמת הפיקוח כשיש אמצעי טכנולוגי הרבה יותר גדולה".

יו"ר ארגון מוניות השירות, אברהם פריד, חיזק את דברי סופר. "נהגי המוניות הוכשרו להסיע נוסעים, ולא בכדי לוקח להם כשנה הכשרה תחת ביקורת של קציני בטיחות. הם צריכים להחליף את כלי הרכב כל שנתיים-שלוש. הם מעודכנים ונמצאים תחת פיקוח של משרד התחבורה. הם אפילו עוברים הכשרות בטחוניות אחרות, שלא המקום לדבר עליהם, כדי לשמר".

אברהם פריד, יו"ר ארגון מוניות השירות. צילום: ניב קנטור

אברהם פריד, יו"ר ארגון מוניות השירות. צילום: ניב קנטור

"24 אלף מוניות פועלות וכולנו משתמשים בהם ביום בלילה כדי לתת תחבורה שווה לכל נפש, ומפוקחת במחירים", אמר. "כ-50 אלף נהגים פועלים בתחום, אבל נעזוב את ההכנסה. המדינה משקיעה 100 מיליון שקלים להביא מאה עובדים לדרום. פה מדובר על 50 אלף איש שיאבדו את פרנסתם".

לדברי פריד, "יש שיטות שיתופיות אחרות כבר כיום, כמו למשל זו של Waze, או שהמפעלים מארגנים הסעות עבור עובדיהם המתגוררים במקומות סמוכים. אני לא מוכן שנהג של רכב פרטי שיכול להיות שכן שלי והבן של החבר שלי מטייבה יקבלו קריאה ויסיעו את אחותי. אי אפשר לפקח בצורה מקצועית כי הפיקוח עובר לידיים של הנוסעים. הכנסנו מספר אפליקציות כגון Rider. הצענו למשרד התחבורה להוזיל את מחיר הנסיעה במונית על ידי נסיעה שיתופית. לא צריך להביא בשביל זה חברה אמריקנית עם מנכ"ל מחייך".

ועל כך השיב גרייפמן כי "אני מעריך את העבודה של פריד ואם הייתי בעמדה שלו הייתי מתנהג בצורה דומה. חשוב להבדיל בין בעלי מספרים ונהגי המונית – שהם אלו שייהנו מהשינוי בעקבות כניסת אובר. כמות הנסיעות גדלה, בלוס אנגל'ס המספר הוכפל. היום יכולים להפיק יתרונות של תחבורה כשירות. השינוי מיידי – כל מה שצריך זה לתקן תקנה". גרייפמן הגן על המודל העסקי ואמר כי "החלופה לשינויי המחיר לפי ביקוש תהיה היעדר מוניות כמו שקורה בזמן גשם בתל אביב".

יועץ התחבורה, ויקטור איררה, אמר כי "מלבד אובר צריכים לבחון את השפעת Moovit Carpool. עד עכשיו פנתה Moovit לנוסעי התחבורה הציבורית. חשבנו שתחבורה שיתופית זה שבמקום ארבע מכוניות עם נהג אחד תהיה מכונית אחת עם ארבעה נוסעים, אבל פה במקום אוטובוס של 54 נוסעים יסעו כשני שלישים מהם בשיתוף מכוניות, האוטובוס יהיה בשליש תפוסה ולפניו יסעו עוד תשע מכוניות בנתיב המהיר או הנתיב לתחבורה ציבורית, כי למכוניות המכילות ארבעה אנשים מותר להשתמש בנתיבים אלה".

ויקטור איררה, יועץ תחבורה. צילום: ניב קנטור

ויקטור איררה, יועץ תחבורה. צילום: ניב קנטור

"אני מציע במקום זאת לשפר את מערך מוניות השירות, לשלב אותם ברב-קו כדי שאנשים יוכלו לקבל את ההנחות המגיעות להם. זה ענף שיכול לעבור לעידן הדיגיטלי בצורה קלה וחכמה ולפתור חלק גדול מבעיות התחבורה הציבורית בארץ".

באשר לטענות לגבי שינוי המחיר במהלך היום באובר, סיכום איררה ואמר כי "גם הנתיב המהיר עובד כך".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    ד"ר שי סופר כבר ענית על השאלה "על מי מוטלת האחריות השילוחית בזמן תאונה של רכב אוטנומי?" ברגע שתיהיה לך תשובה לכך אז אולי תוכל לתת אישור לרכב מסוג כזה לנסיעה בכביש עד אז להערכתי אין סיכוי שזה יעבור את מבחן בג"צ. כמובן שלמדינה יש עודף כסף להתעסק בנושא "מאוד חשוב זה" שפמליה של כמה אנשים חייבים ליסוע וללמוד את הנושא. ישנם הרבה יותר נושאים חשובים להתעסק בהם מאשר כיצד נושא של רכב אוטונומי פועל בארה"ב. אין הדבר אומר שמה שטוב לארה"ב טוב לנו ולהיפך. תשקיעו בתשתיות, בהפרדת נתיבים, באכיפה. אם יש לכם כל כך הרבה עודף בתקציב תעבירו אותו למשטרה שתקנה עוד ניידות לאכיפת תנועה.

  2. אורית קדם

    ריידר באמת עשתה שינוי לפחות בישראל, אבל לאובר בטח שאין מקום בשיטה של תמחור לפי ביקוש או בכלל, נהג שמי יטעד מי הוא.

אירועים קרובים