"תם העידן בו גופים פיננסיים מפתחים מערכות ליבה בעצמם – הם יעברו למיקור-חוץ"

גדי דודיאן, סמנכ"ל המחשוב והטכנולוגיה של בנק יהב, שמבצע את פרויקט מיקור-החוץ הגדול בעזרת חברת TCS, סבור כי בתקופה הקרובה גם הבנקים הגדולים ילכו בעקבות המודל של בנק יהב לפיתוח מערכות ליבה ויבחנו את הנושא

גדי דודיאן, סמנכ"ל ומנהל אגף המחשוב והטכנולוגיה בבנק יהב

"תם העידן בו גופים פיננסיים יפתחו מערכות ליבה בעצמם, אלא יעברו לעשות זאת במיקור-חוץ. כבר בתקופה הקרובה, שאר הבנקים בישראל ילכו בעקבות בנק יהב ויתחילו לבחון את הנושא", כך אמר גדי דודיאן, סמנכ"ל המחשוב והטכנולוגיה של הבנק.

דודיאן אמר את הדברים בכנס של פורום המנמ"רים והמנכ"לים C3 מבית אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה בניו-דלהי, בירת הודו. מנחה הכנס היה פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, והוא כלל שלושה פאנלים בנושאי בנקאות דיגיטלית, ענן וסייבר, כמו גם הרצאות של אורחים מחו"ל, שהגיעו במיוחד לכנס בהודו כדי לפגוש את המנמ"רים הישראליים.

בהרצאתו סיפר דודיאן על פרויקט החלפת מערכות הליבה של בנק יהב באמצעות מיקור-חוץ, על ידי ענקית המחשוב ההודית טאטא (TATA). יצוין כי דודיאן, המשמש מזה כשש שנים סמנכ"ל המחשוב והטכנולוגיה וחבר הנהלת בנק יהב, הוביל את הרעיון החלוצי בבנקאות הישראלית ומנהל את פרויקט הקמת מערכת הליבה הבנקאית, מבוססת חבילת תוכנה בינלאומית.

בנק יהב מקבל את שירותי המחשוב שלו מבנק הפועלים, בעקבות הסכם ארוך טווח שנחתם ביניהם לפני 10 שנים, בעלות של 45 מיליון שקלים לשנה. בעקבות החלטת הבנק, ובעידוד בנק ישראל, החליטו בבנק יהב שלא לחדש את החוזה עם בנק הפועלים, שיסתיים בסוף שנה זו. כהערכות לקראת מהלך זה בחן הבנק אפשרויות שונות, בין היתר לפתח את כל מערכות הליבה של הבנק מאפס על ידי גורם חיצוני – דבר שלא נעשה עד אז בישראל.

"הקמת בנק מהיסוד"

"הובלתי את המהלך הזה בבנק יהב לאחר שהגעתי למסקנה שאין שום סיבה שבנקים ישקיעו כל כך הרבה משאבים בפיתוח מערכות שחורגות לחלוטין מתחומי ליבת העסקים שלהם", אמר דודיאן. לדבריו, "בתהליך הבחינה, שנמשך מספר שנים, נבחנו מספר ספקיות תוכנה פיננסיות מובילות, והחלטנו לבחור בפתרון של TCS מקונצרן טאטא".

הוא ציין כי "הפרויקט כולל ניהול של מאות עובדים בארץ ובחו"ל, שלוקחים חלק בתהליך ההקמה ומטפלים במאות תתי פרויקטים. התכנון הוא להשלים את הפרויקט ולהעלות אותו לאוויר בעוד כשנה".

דודיאן הדגיש כי הבנק צפוי להעלות את כל המערכות החדשות בבת אחת. "למעשה, מדובר בהקמת בנק מהיסוד, במקביל להמשך הפעילות של הבנק כיום", אמר.

הפרויקט, הוסיף דודיאן, כולל החלפה של כלל המודולים הפיננסיים, כאשר מדובר בעשרות מודולים שונים, בהם הספר הראשי, מערכת שוק ההון ושילובה עם המערכת הבנקאית, רגולציה מורכבת ומאות ממשקים. הוא ציין שהפיתוחים במיקור-חוץ כוללים בשלב זה רק את המערכות שנמצאות כיום בבנק הפועלים, ובשלב הבא הוא יכלול פיתוח המערכות הנוספות.

חדשנות, דיגיטל והתייעלות

בהרצאתו תיאר דודיאן את המגמות הבינלאומיות בעולם הפיננסי, תוך התייחסות ליתרונות העסקיים והטכנולוגיים הנובעים משימוש בתוכנה בנקאית בינלאומית. הוא הסביר כי "על אף שמדובר בחבילת תוכנה, עדיין נדרש לבצע התאמות רבות לרגולציה הישראלית, לפתח מאות ממשקים לגופים רבים, לטפל בתהליך הסבת הנתונים ולהתמודד עם נושא השפה. אולם, אין ספק שמדובר בשינוי פרדיגמה".

חלק נוסף של דבריו הוקדש לחדשנות, דיגיטל וההתייעלות המצופה מהמגזר הפיננסי – גם ברמה הפנים ארגונית וגם ברמה הרגולטורית.

"הבנקאות בישראל נמצאת לפני הטרנספורמציה הגדולה בתולדותיה. העולם הפיננסי מתקדם ומשתנה בקצב מהיר ביותר, הלקוחות מצפים לשדרוג בשירות ולמתן פתרונות מיידיים, ולכן מצופה שהשינויים בשנים הקרובות יספקו ללקוח חוויית בנקאות חדשה ומותאמת, תוך שיתוף פעולה עם חברות הפינטק", אמר דודיאן.

הוא ציין כי באחרונה נבחר הפרויקט בבנק יהב על ידי המגזין הבינלאומי IBS Journal כפרויקט הפיננסי המורכב בעולם לשנת 2015.

הפרויקט בבנק יהב היה בין גולות הכותרת בכנס שנערך בהודו ונכלל ביום הדיונים הראשון שלו. בתום יום זה יצאו משתתפי הכנס לביקור באחד ממרכזי הפיתוח של TCS, זרוע המחשוב של טאטא. את הביקור שם הוביל אייל מוסקל, מנהל השלוחה הישראלית של TCS. הביקור כלל פגישה עם נציגי TCS, שמפתחים רכיבים משמעותיים עבור הפרויקט וכן דיון פתוח על עתיד הבנקאות בישראל.

כתבות נוספות על הביקור – בהמשך השבוע.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יאיא

    פיתוח מערכות הליבה של בנק יהב באמצעות ענקית המחשוב ההודית?? -אוקי אז רק תזכירו לי לא לפתוח חשבון בבנק יהב...

אירועים קרובים