הממשל בארצות הברית אישר כי מידע "סודי ביותר" נמצא בדוא"ל של הילארי קלינטון

בעיתוי גרוע במיוחד, סוכנות הידיעות AP חשפה כי בחקירה שהתנהלה בעניין שרת המייל הפרטי של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, נמצאו התכתבויות המסווגות כ"סודיות ביותר" שמשויכות לכאורה לתקופה שבה שימשה קלינטון מזכירת המדינה

הקורבן: הילרי קלינטון. צילום: BigStock

ממשל אובמה אישר בפעם הראשונה בסוף השבוע, כי השרת הביתי של הילארי קלינטון אכן הכיל סודות שמורים ביותר של המדינה, בכללם 22 מיילים מצונזרים שהכילו חומר הדורש את אחת מהדרגות הגבוהות ביותר של סיווג בטחוני. הגילוי מגיע שלושה ימים בלבד לפני שקלינטון מתחרה בשלב הראשון של המירוץ לנשיאות – הפריימריז שיתקיימו באיווה.

סוכנות הידיעות AP חשפה בסוף השבוע כי בחקירה שהתנהלה בעניין שרת המייל הפרטי של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, נמצאו התכתבויות המסווגות כ"סודיות ביותר" שמשויכות לכאורה לתקופה שבה שימשה קלינטון מזכירת המדינה. פקידי המחלקה סירבו לפרט את מהותם ותוכנם של הודעות הדואר האלקטרוני או לומר אם קלינטון שלחה את החומרים בעצמה.

פקידי מחלקת המדינה אמרו כי החוקרים עדיין נמצאים בשלבי הבדיקה האם, כפי שטוענת מזכירת המדינה לשעבר, המידע המסוים, שמוגדר כיום כחשאי, אכן לא היה מסווג בזמן שההתכתבויות האמורות בוצעו. ביום שישי בערב פרסמה המחלקה את המקבץ האחרון של המיילים של קלינטון מזמן כהונתה כמזכירת המדינה. אלא שסוכנות AP מדווחת כי חלק מההתכתבויות ייוותר חסוי, וזאת מכיוון שאלו כוללות מידע המוגדר כ"סודי ביותר". 22 המיילים האמורים כוללים הודעות שחושפות, כך לדברי בכיר במודיעין, מידע מסווג ביותר. לטענת הבכיר, המידע, המפורט ב-37 דפים, כולל הודעות מפתח מודיעיניות ראשיות, שעלולות להצביע על זהות מקורות מודיעיניים או על תכניות חשאיות של המדינה, כמו למשל תקיפות מל"טים.

יותר מ-1,000 מסרים

בסוף השבוע אמר דובר מחלקת המדינה, ג'ון קירבי, כי סיווג המסמכים "שודרג בהתאם לבקשת קהילת המודיעין, וזאת מכיוון שהם נכללים בקטגוריה של מידע סודי ביותר". קירבי הוסיף וטען כי הבחירה שלא לפרסם המיילים "אינה יוצא דופן".

קלינטון, שהיא המועמדת המובילה לראשות המפלגה הדמוקרטית, מתעקשת על כך שמעולם לא שלחה או קיבלה מידע מסווג בחשבון הדואר האלקטרוני הפרטי שלה. לפי החוק בארצות הברית, גם אם ההודעות המסווגות אינן כאלו שמזכירת המדינה לשעבר כתבה או שלחה בעצמה, הרי שהיא בכל זאת הייתה מחויבת לדווח על כל מידע חשאי שכזה שעבר בשרת האישי שלה. התכתבויות שפורסמו עד כה, אגב, לא סומנו כמסווגות, אך ביקרות הועברה על כך שמהחשבון של קלינטון נשלחו יותר מ-1,000 מסרים שבכל זאת נמצאים ברמות סיווג ביטחוני מסוימות, אך נמוכות יותר.

בריאן פאלון, דובר הקמפיין של קלינטון, טען בתגובה כי דווקא היה צריך לשחרר את המיילים המדוברים. "קלינטון קראה לפרסם את המסמכים מאז שהעבירה אותם למחלקת המדינה, לפני יותר משנה", הזכיר פאלון את השתלשלות האירועים והוסיף כי "אנחנו עדיין מאמינים שזה מה שיש לעשות גם עכשיו". לטענתו של פאלון מקורם של המסמכים הבעייתים במערכת הלא מסווגת של מחלקת המדינה, שממנה יצאו עוד בטרם הגיעו לשרת של קלינטון. "יש תחושה של התפרעות ויתר-סיווג", סיכם הדובר.

המידע החדש מתפרסם רק ימים ספורים לפני שלב הפריימריז של המפלגה הדמוקרטית באיווה, ולא ברור אם יפגע בסיכוייה של קלינטון לנצח. אבל מתחרים יש לקלינטון הרי לא רק מבית – היריבים הרפובליקנים של קלינטון עטו, כמובן, על החשיפה החדשה. המועמד הרפובליקני, הקונטרוברסלי אך הפייבוריט, דונלד טראמפ צייץ בתגובה בטוויטר (Twitter): "הילארי היא סיכון ביטחוני ואינה עשויה מחומר לנשיאות". הסנטור טד קרוז, שרץ מול טראמפ בקמפיין להובלת המפלגה, העלה ספקות ותהא אם "אפילו המפלגה הדמוקרטית תהיה נלהבת לבחור במועמדת שעלולה להיכנס לכלא".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים