בניגוד למגמה הכללית: ייצוא ההיי-טק עלה השנה ב-5%

בעוד שהייצוא מישראל ירד ב-2015 ב-7%, ההיי-טק רשם עלייה לכ-37 מיליארד דולר ● הענף מהווה כ-40% מסך הייצוא הישראלי

הייצוא הכללי מישראל - בירידה, ייצוא ההיי-טק - בעלייה. צילום אילוסטרציה: BigStock

הייצוא של חברות ההיי-טק והביו-מד עלה ב-2015 ב-5.1% לעומת השנה שעברה – כך עולה מנתונים שפרסם היום (ג') מכון הייצוא. השנה עמד הנתון על 36.9 מיליארד דולר לעומת 35.1 מיליארד ב-2014. ייצוא ההיי-טק התעשייתי עלה השנה ב-11% בעוד שזה של השירותים ירד ב-3%.

יצוין כי ההיי-טק תפס ב-2015 נתח של כ-40% מהייצוא הכללי, שעמד על כ-92 מיליארד דולר. כלל הייצוא ירד בשנה החולפת ב-7%.

הענף הבולט ביותר מבחינת ייצוא ההיי-טק השנה היה שירותי התוכנה והמחשוב, שרשם עלייה קלה – מ-10.2 מיליארד דולר ב-2014 ל-10.4 מיליארד השנה. הרחק אחריו הגיע ענף התרופות, שעלה מ-6.5 ל-6.8 מיליארד דולר. המחשוב והמכשור האלקטרוני והאופטי הגיעו (כענף אחד) ל-6.4 מיליארד דולר – ירידה לעומת 6.8 מיליארד אשתקד.

מקור: מכון הייצוא

מקור: מכון הייצוא

ייצוא הרכיבים האלקטרוניים רשם את העלייה הגדולה ביותר – קרוב ל-40%, שהביאה את הנתון מ-4.6 מיליארד דולר ל-6.2 מיליארד. לאחר מכן בסדר – ייצוא המו"פ, ללא סטארט-אפים, שעמד על 3.2 מיליארד דולר בהשוואה ל-3.8 מיליארד. במכון הייצוא מכלילים תחת היי-טק גם כלי טיס – ענף שרשם עלייה של 35%, וציוד רפואי, שם נותר הנתון ללא שינוי. כך גם לגבי הסטארט-אפים הישראליים, שייצאו הן השנה והן בשנה שעברה בסכום כולל של פחות ממיליארד דולר.

רמזי גבאי, יו"ר מכון היצוא

רמזי גבאי, יו"ר מכון היצוא

ככלל, האיחוד האירופי הוא שותף הסחר הגדול ביותר של ישראל: השנה עלה הייצוא למדינות האיחוד מ-13.6 ל-15.3 מיליארד דולר. אסיה עקפה את ארצות הברית והגיעה למקום השני, לאחר עלייה של כ-16% בהיקף הייצוא אליה ל-11.4 מיליארד דולר לעומת 10.8 מיליארד לאמריקנים.

"ההיי-טק – נקודת האור היחידה"

לדברי רמזי גבאי, יו"ר מכון הייצוא, "הנתונים מעידים על השנה הקשה שעברה על הייצואנים הישראלים. ירידות נרשמו הן ביצוא הסחורות והן ביצוא השירותים, כשנקודת האור היחידה הייתה בייצוא ההיי-טק – שעלה, בניגוד למגמה הכללית".

הוא ציין כי "נתונים אלה הם חלק מהמגמה המדאיגה על פיה שיעור הגידול של הייצוא הישראלי קטן מזה של הסחר העולמי, כשהשנה הגיעה תופעה זו לשיא – בייצוא הישראלי נרשמה ירידה בעוד שבסחר העולמי נרשמה עלייה של כ-2.2%".

"אנחנו חייבים לזכור שהייצוא הוא קטר הצמיחה של המשק הישראלי ושצמיחה בייצוא משמעותה הגדלת הפריון, צמיחת המשק הישראלי, תעסוקה איכותית וחיזוק הפריפריה", אמר גבאי. "לשמחתי, מקבלי ההחלטות מודעים לחומרת המצב ונרתמים לביצוע מהלכים לסיוע לייצואנים בהתמודדותם עם האתגרים הקשים בזירה הבינלאומית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים