הצד הטכנולוגי של ניסוי מערכת שרביט קסמים

כחלק מסדרת הניסויים נבחנה מערכת השו"ב וניהול היירוטים שקד זהב, שפותחה על ידי אלישרא מקבוצת אלביט מערכות, ועברה אותה בהצלחה

ניסוי שרביט קסמים. צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

סדרת הניסויים של שרביט קסמים, שהאחרון שבהם הושלם בהצלחה היום (ב'), כללה גם את ניסוי מערכת השו"ב וניהול היירוטים – מערכת שקד זהב, שפותחה על ידי אלישרא מקבוצת אלביט מערכות.

הניסויים בוצעו על ידי רפאל, מנהלת חומה במפא"ת (ר"ת המנהל למחקר, פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון והסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים (MDA). ממשרד הביטחון נמסר כי "הצלחת הניסוי היא אבן הדרך האחרונה בפיתוח המערכת, לקראת מסירתה לחיל האוויר והכרזתה כמבצעית במהלך 2016. מדובר בציון חשוב ביכולת המבצעית של ישראל להגן על עצמה מפני האיומים הצפויים בזירה".

מערכת שקד זהב מספקת הגנה מפני מטרות בליסטיות ורקטות קצרות טווח באמצעות שליטה במרכיבי שרביט קסמים ובתיאום מול סוללות כיפת ברזל. כמו כן, קיימת הגנה מפני מטרות טילי קרקע-קרקע המטופלות על ידי שרביט קסמים – באמצעות אתרוג זהב, מערכת השליטה והבקרה של החץ.

המערכת מחשבת את מסלול האיום ובונה תמונת מצב, תוך זיהוי סוג המטרה, הערכת רמת האיום ותיאום יירוט המטרות. זאת, באמצעות חיבור למערכות המודיעיניות וההגנתיות ולחיישנים השונים.

מהלך הניסוי

בסדרת הניסויים נבחנו היכולות והביצועים של כלל מערכת היירוט שרביט קסמים, שנחשבת למהפכנית במשפחת המיירטים בעולם. שרביט קסמים תהווה חלק ממערך ההגנה הרב שכבתית שמפתח משרד הביטחון, והיא תאפשר – יחד עם המרכיבים הקיימים של מערך ההגנה מפני טילים של ישראל – להתמודד ביעילות רבה יותר עם האיומים על המדינה.

בניסויים נבחנה בנוסף יכולת המערכת בכמה תרחישים, המדמים את האיומים שעמם מתוכננת המערכת להתמודד. במהלכם שוגרו טילי מטרה, שנתגלו על ידי מכ"ם ה-MMR. המכ"ם העביר את הנתונים למרכז ניהול הירי, שחישב את תוכניות ההגנה נגדם. מיירטי שרביט קסמים שוגרו בהצלחה, ביצעו את כל שלבי הטיסה והשמידו את המטרות כמתוכנן.

הקבלן הראשי לפיתוח שרביט קסמים הוא רפאל, הפועלת בשיתוף Raytheon האמריקנית. מכ"ם ה-MMR פותח על ידי אלתא, חטיבה וחברה בת של התעשייה האווירית.

שרביט קסמים נועדה להעניק שכבת הגנה נוספת מפני טילים ורקטות לטווח קצר ובינוני (בדגש על איומים מדויקים), וכן להוסיף הזדמנויות יירוט למערכת החץ. בכך היא נועדה לעבות את מערך ההגנה על ישראל מפני איומי הטילים והרקטות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים