רפאל הטמיעה מערכת בקרת תקציב של אורקל בפרויקט במיליוני שקלים

הפרויקט החל בשנת 2014 והסתיים השנה ● דוד מ. מנהל הפרויקט: "כשהתחלנו, עסקנו בזיהוי האתגרים והסיכונים - בחרנו בכלי OLAP, על מנת לפתור את חוסר הידע שלנו בארגון בנושא של בקרת ותכנון התקציב ותוכניות העבודה"

שלא נדע. כיפת ברזל. צילום: דובר צה"ל

אנשי ה-IT ברפאל הטמיעו מערכת לתכנון עבודה ולבקרת תקציב של אורקל (Oracle), כך נודע לאנשים ומחשבים. הפרויקט החל בשנת 2014 והסתיים השנה. היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בשוק העריכו אותו במיליוני שקלים.

את הפרויקט חשפו דינה ר. מנהלת היחידה ליישומי מערכות פיננסיות ופרויקטאליות באגף הכספים ובקרה רפאל, ודוד מ. ממינהל מערכות מידע בחברה. השניים השתתפו בפורום IBI מבית אנשים ומחשבים, שנערך אתמול (א') במכללת מגמות בפתח תקווה. את המפגש הנחה אמיר רסקין, שותף ב-B-Pro, ונושאו היה BI ככלי לתכנון תוכניות עבודה ותקציבים.

רפאל, אמרה דינה, הייתה יחידת סמך במשרד הביטחון ומזה תריסר שנים היא חברה פרטית בבעלות ממשלתית, שמייצרת מערכות נשק מתקדמות. "רפאל היא החברה הממשלתית הרווחית ביותר, אף על פי שהייעוד שלה הוא להגן על המדינה", אמרה. "חלק גדול מאוד מהתקציב שלנו, המהווה 8% מהמכירות, מושקע מדי שנה במו"פ. דוגמה מובהקת להשקעה עצמית מלאה של רפאל בפיתוחיה היא מערכת כיפת ברזל. לאורך 65 שנותיה, רפאל פיתחה מאות רבות של מוצרים לתחומי האוויר, הים, היבשה והחלל. חלקם כבר נחשף, אך רבים אחרים נותרו חסויים".

מתכננים כל פרויקט בפני עצמו – מלמטה כלפי מעלה

בחברה 7,500 עובדים, יותר ממחציתם בעלי תארים, חלקם בעלי תארים מתקדמים. לרפאל מחזור מכירות של שבעה מיליארד שקלים בשנה, כאשר יותר ממחצית מהמכירות מיועד לשווקים בחו"ל. רפאל פרושה על פני ארבעה אתרים בארץ, שמכון דוד הוא אחד מהם, שמשתרע על פני 5,000 דונם באזור שמהקריות עד עכו. אתרים נוספים הם מכון לשם, שממוקם סמוך לכרמיאל, אתר שדמה בנגב, שמשמש כשטח ניסויים, ומשרדי דירקטוריון החברה והנהלתה בתל אביב.

"אבן הבנין לכל תהליך עסקי היא הזמנה של לקוח לביצוע פרויקט", אמרה דינה. "אנו מתכננים כל פרויקט בפני עצמו – מלמטה כלפי מעלה. זהו תכנון רב-שנתי מפורט, אשר ברמת הפרויקטים מסתכם בתקציב של החטיבות ותקציב כלל החברה. התכנון הוא מבוזר – ובסופו הוא מתכנס". היא הסבירה כי "כאשר יש שני עולמות תוכן – האחד תכנון כוח אדם ושכר, והשני הוא תכנון פרויקטים – ניתן לבנות תקציב ארגוני אשר מחולק לחטיבות החברה".

שם המערכת שהוטמעה היא תבונה. מערכת תכנון התקציב והבקרה שהוטמעה היא OBIEE של אורקל. המערכת מתממשקת למערכות הבאות: ERP, אף היא של אורקל, מערכת תכנון ומעקב תוכניות עבודה Project Portfolio Management מבית מיקרוסופט (Microsoft), כלי בינה עסקית (BI) של BO מבית סאפ (SAP) וכן כלי Discover.

הישויות אשר משתתפות במערכת תבונה, אמרה דינה לסיום, הן: "תכנון פרויקטים מפורט, עולם הדו"חות של הפרויקטים, עולם הדו"חות הארגוני ונתוני תכנון כוח אדם ושכר. הנתונים מגיעים מ-MPS ומה-ERP".

מערכת תפעולית מרובת משתמשים בזמינות גבוהה

דוד שבא מצד ה-IT בחברה, ואשר שימש כמנהל הפרויקט, אמר כי "כשהתחלנו בפרויקט, עסקנו בזיהוי האתגרים והסיכונים. בחרנו בכלי OLAP, על מנת לפתור את חוסר הידע שלנו בארגון בנושא של בקרת ותכנון התקציב ותוכניות העבודה". הוא ציין כי "הפרויקט ארך זמן, כיוון שהיינו עסוקים בשדרוג לגרסה 12 של מערכת ה-ERP".

Excel, אמר דוד, "היה ונותר הכלי המרכזי לעבודה של הכלכלנים ברפאל, אז במסגרת הפרויקט חייבנו בניית ממשק 'אקסלי', על מנת להפחית את כמות טבלאות ה-Excel הפרטיים".

דוד סיכם באומרו כי "היו לנו בעיות ביצועים עם המערכת הקודמת. נדרשנו לכלי דו"חות ולזמינות גבוהה של המערכת – שכן זו מערכת תפעולית מרובת משתמשים, כל הזמן עובדים עליה. פיתחנו בעצמנו את מסכי ה-Excel והבאנו מערכת IT ששיפרה לרפאל את יכולות התכנון והבקרה של תוכניות העבודה והתקציב של פרויקטים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים