האם יש יותר מתקציב אחד לארגון? מהו ה-OPEX ומהו ה-CAPEX?

במרבית הארגונים המנמ"ר נמצא בליבת התקציב של הארגון, ובעוד שתקצוב מרכז העלות הינו שוטף ונוגע ביכולתיו לתת מענה לפעילות השוטפת, הרי שאפשרי כי פרויקטים וההשקעות יהיו חוצי ארגון ובתחומי אחריות של מנהלים רבים, למרות שיתוקצבו על ידי המנמ"ר ● הכל על אחריות תקציבית

רו"ח אלי סנדרוביץ', המנהל האקדמי של תחום הפיננסים במרכז הישראלי לניהול - המי"ל

רו"ח אלי סנדרוביץ', המנהל האקדמי של תחום הפיננסים במרכז הישראלי לניהול – המי"ל, הופיע  בפני משתתפי קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס מכללת היי-טק וקבוצת אנשים ומחשבים.

"במרבית הארגונים, המנמ"ר נמצא בליבת התקציב של הארגון. המנמ"ר מוביל פרויקטים משמעותיים, לצד היותו מנהל של מרכז עלות (Cost Center)", אמר סנדרוביץ'. "וכמו כל יחידת מטה אחרת, נדרש לתקצב ולקבל אישור לפעילות שבתחומי אחריותו. בעוד שתקצוב מרכז העלות הינו שוטף ונוגע ביכולת המנמ"ר לתת מענה לפעילות השוטפת, הרי שאפשרי כי פרויקטים ו/או ההשקעות יהיו חוצי ארגון ובתחומי אחריות של מנהלים רבים, למרות שיתוקצבו על ידי המנמ"ר".

"יש להבחין בין התקציב השוטף OPEX של מרכז העלות לבין תקציב ההשקעות/הפרויקטים שאיננו שוטף,  CAPEX. חשוב לציין כי  שני התקציבים  חיים זה לצד זה, ושניהם הכרחיים בעת גיבוש תקציב האירגון הכולל. יש לשים לב שחשוב להקדים ככל הניתן בהגשת תקציב ההשקעות/הפרויקטים CAPEX. זאת משום שיש לאפשר למחלקת הכספים להיערך מבחינת צרכי המזומן. כך, שבעת הגשת התקציבים לקבלת אישורים, לא תהיה התנגדות מצד מחלקת הכספים",  מסביר סנדרוביץ'.

"התקציב השוטף OPEX, הינו למעשה תוכנית העבודה השוטפת. לכן, צריך לכלול בו את כל ההוצאות השוטפות. יש לשאוף לתקציב שיחזה את ההוצאות, שיירשמו בפועל בספרים. כלומר, על התקציב השוטף לכלול את צפי צרכי כח האדם, צפי העלויות הכוללות לרבות נלוות, הוצאות בגין יועצים וכיוצא באלה. כמו כן, יש לתקצב את ההוצאות לשימור מערכות המחשוב והתשתיות הקיימות. תקצוב הכנסת מערכות חדשות – תוכנה ו/או חומרה לא יתוקצבו בתקציב השוטף OPEX, אלא ייכנסו לתקציב ההשקעות/הפרויקטים CAPEX".

הקשר בין התקציב השוטף לבין תקציב ההשקעות

סנדרוביץ' מסביר כי "תקציב ההשקעות CAPEX, הינו למעשה התכנון התקציבי לביצוע השקעות ו/או פרויקטים השנה. השקעות ו/או פרויקטים אינם בשגרת העבודה של המחלקה. אנו מבחינים בין הוצאה שוטפת שתתוקצב ב-OPEX, להוצאה בגין השקעה שתתוקצב ב-CAPX, לפי מבחן תקופת השימוש. כלומר, הוצאות שתקופת המימוש שלהן הינה עד שנה, כגון שכר עבודה, שכירות, ביטוח וכדומה, ייכללו בתקציב השוטף OPEX. והוצאות שתקופת המימוש שלהן עולה על שנה, כגון רכישת מחשבים, שרתים, תוכנות, פרויקטי יישום ופיתוח וכדומה, ייכללו בתקציב ההשקעה CAPEX".

"מתקיים קשר בין התקציב השוטף OPEX לבין תקציב ההשקעות CAPEX. קשר זה מכונה פחת. הפחת הינו רישום של הוצאה בתקציב השוטף OPEX, שמקורו מהפריסה הליניארית של ההשקעה לאורך תקופת השימוש. לפיכך, לעיתוי של ביצוע ההשקעה חשיבות לעניין השפעת תקציב ה-CAPEX על תקציב ה-OPEX. בעוד שאם ההשקעה מתוכננת להתקיים בסוף שנת התקציב, הפחת שיתוקצב בגין השקעה זו הינו אפס, הרי שבמידה ומועד ההשקעה המתוכנן הינו תחילת שנת התקציב, יש לתקצב פחת מלא בגין ההשקעה המתוכננת בתקציב ה-OPEX", סיכם סנדרוביץ' את הרצאתו.

קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס מכללת היי-טק וקבוצת אנשים ומחשבים הינו הקורס המוביל והיוקרתי ביותר בעולם מערכות המידע בישראל. בקורס עברו בשנים האחרונות מאות מבכירי תחום מערכות המידע ומנהלי מערכות המידע בשוק הישראלי, והקורס זוכה להכרה על ידי גופים ציבוריים רבים ומהווה את תעודת הכניסה לתפקיד המנמ"ר בארגונים רבים. את הקורס  מנחה מקצועית בנצי שפירא, אשר שימש במשך שנים רבות כמנמ"ר של ארגונים מובילים במשק כגון קוקה קולה (Coca-Cola), פלאפון וידיעות אחרונות.

המחזור הבא של הקורס אמור להיפתח בחודש נובמבר  .

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים