סופית: הניסוי הביומטרי יוארך בתשעה חודשים

הכנסת החליטה לקבל את בקשת שר הפנים להאריך את הפיילוט ברוב עצום - 69 תומכים מול 43 מתנגדים ● ההחלטה התקבלה בסיומו של יום דיונים סוער בנושא

מצב ההשכלה הטכנולוגית - מעונן עד מעונן חלקית. צילום: אימג'בנק

מליאת הכנסת החליטה אמש (ב'), ברוב מוחץ, לאשר את החלטתו של שר הפנים, סילבן שלום, ולהאריך את פיילוט המאגר הביומטרי בתשעה חודשים נוספים. 69 ח"כים הצביעו בעד ההצעה, 43 התנגדו.

ההצעה התקבלה על אף דו"ח מבקר המדינה, שהביע ביקורת חריפה על הניסוי הביומטרי עד כה, והתנגדותם של יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר, ושל שורת מומחים. בהנחה שהוא יסתיים במועד החדש, 31 במרץ 2016, תקופת הניסוי הכוללת תעמוד על שנתיים ותשעה חודשים.

השר שלום אמר בדיון כי החליט להאריך את הניסוי מאחר שהוא שר חדש, שנכנס לתפקידו לפני שבועות אחדים, ועליו ללמוד את הנושא. לדבריו, יש צורך בתשעה חודשים – ולא פחות – מאחר שהכנסת יוצאת לפגרת קיץ ארוכה בעוד כחודש ולאחר מכן יתקיימו דיוני התקציב. הוא אמר כי ישמע בתקופה זו "בלב פתוח" הן את תומכי המאגר והן את מתנגדיו.

באופוזיציה, מנגד, ביקשו לבטל את המאגר הביומטרי כבר עכשיו. ח"כ דב חנין אמר כי "ההתנגדות למאגר חוצת מפלגות ומקיפה אנשי מקצוע". הוא טען כי מדובר בדבר "רע ומסוכן", שעלול להיפרץ, "כמו שהמאגרים של הפנטגון והבית הלבן נפרצו".

ח"כ אלהרר ציינה כי המבקר מעלה בדו"ח שהגיש "כשלים מקיר לקיר" והוסיפה: "לא הבנתי עד עכשיו מדוע צריך מאגר ביומטרי, מה הוא נותן שלא נותנת תעודת זהות חכמה".

גם ח"כ תמר זנדברג הביעה את התנגדותה למאגר. היא שאלה: "למה ללכת לדבר כה מסוכן והרה גורל על הפרטיות והביטחון שלנו, כשהתועלת שבו מעולם לא הוצגה?"

יום דיונים סוער

החלטת מליאת הכנסת התקבלה בסיומו של יום דיונים סוער בנושא. בבוקר התכנסה הוועדה לביקורת המדינה על מנת לדון בדו"ח המבקר ובצהרים התכנסה הוועדה המיוחדת של הכנסת לנושא כדי לדון בהפיכת ההחלטה שקיבלה בשבוע שעבר להמליץ למליאה לאשר את המשך הניסוי. יו"ר הוועדה, צחי הנגבי, סגר את הישיבה כדקה לאחר שהחלה, מאחר שח"כ אחמד טיבי, שאמור היה להציג את הבקשה, לא הגיע. לאחר בקשה חוזרת ומחאה כונסה הוועדה מחדש, וההצעה נפלה לאחר שהיה תיקו 12-12 בין התומכים למתנגדים. לפיכך, החלטת הוועדה נותרה על כנה.

הפיילוט הביומטרי החל לפני כשנתיים ואמור היה להסתיים היום, 30 ביוני 2015. בשבוע שעבר הגיש מבקר המדינה דו"ח בנושא שכלל שורה של ליקויים חמורים בפיילוט, בהם העובדה שנושא גניבת הזהויות לא נבדק די הצורך, שלא נבדקו לעומק חלופות למאגר הביומטרי ושחלק מטביעות האצבע נלקחו בסורק לא מתאים.

לעומת זאת, הרשות לניהול המאגר הביומטרי הגישה דו"ח לשר הפנים הקודם, גלעד ארדן, בו נטען כי הניסוי הצליח. הרשות עמדה בדו"ח על נחיצותו של המאגר, כדי למנוע זיופים וגניבת זהויות ולשמור טוב יותר על ביטחון האזרחים. גם זרועות הביטחון השונות הביעו את תמיכתן במאגר.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ישראל ס

    אזרחי מדינת ישראל, אימרו לא למאגר הביומטרי, אל תשתתפו בניסוי ואל תתנו יד לפשע של המערכת כנגדכם. שימרו על הפרטיות והאנונימיות שלכם בכל מחיר! אומרים לא! למאגר החיים הפרטיים שלנו!

אירועים קרובים