למרות התרומה הגדולה למשק: רק 7% מעשירי ישראל – מההיי-טק

הענף בולט בכך שהביא את המשק הישראלי לעצמאות כלכלית ולעודף במאזן המסחרי, אבל בולט פחות בין 500 בעלי ההון הרב ביותר במדינה, על פי הרשימה של דה מרקר ● מי במקום הראשון? הטבלה המלאה

העשירים התעשרו - גם בשנת הקורונה. צילום אילוסטרציה: BigStock

ההיי-טק נחשב לענף הבולט בישראל והמוסכמה היא שמדובר בחממה למיליונרים בפוטנציה, אולם נראה שהמצב לא בדיוק כך. רשימת 500 עשירי ישראל שפרסם באחרונה המגזין דה מרקר (TheMarker), שהנתונים מתפרסמים כאן באדיבותו, מעלה כי רק 37 מהם, או 7.4%, עשו את כספם מהענף שנחשב לקטר של המשק. הונם מהווה 11.2% מההון של כלל 500 העשירים בישראל – 13.94 מיליארד דולר מ-124.54 מיליארד. לעומת זאת, בממוצע, העושר של המיליונרים ההיי-טקיסטים גבוה בשיעור ניכר מאשר של עשירי ישראל באופן כללי: 366.84 מיליון דולר אל מול 249 מיליון.

השיעור הקטן יחסית של עשירי ההיי-טק מבין כלל העשירים בישראל לא תואם את התרומה של הענף למשק הישראלי. בזכות ההיי-טק הצליחה ישראל להגיע לעצמאות כלכלית ולעודף במאזן המסחרי. זאת ועוד, בזכות הענף התל"ג לנפש במדינה עלה, בחישוב נומינלי, מכ-6,500 דולר לכ-40 אלף. כלומר, זינוק של פי שישה.

מימין: גיל שוויד, יהודה זיסאפל, שלמה קרמר, שאול אלוביץ' ובני לנדא

מימין: גיל שוויד, יהודה זיסאפל, שלמה קרמר, שאול אלוביץ' ובני לנדא

למרות זאת, אין ולו איש היי-טק אחד בין עשרת האנשים העשירים במדינה. למקום הגבוה ביותר, ה-11, הגיע גיל שוויד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט (Check Point).

העשירים ביותר ברשימה הכללית הם בני משפחת ורטהיימר עם 8.25 מיליארד דולר, שעשו את כספם מתעשייה. שרי אריסון נמצאת במקום השני עם חמישה מיליארד, בעיקר מהירושה שקיבלה מאביה, תד אריסון. המפיק הישראלי-הוליוודי ארנון מילצ'ן נמצא במקום השלישי עם 4.2 מיליארד דולר, כשאחריו בני משפחת תשובה עם ארבעה מיליארד דולר, שמגיעים בעיקר מעסקי האנרגיה.

חברת ההיי-טק שמניבה את העושר הרב ביותר למייסדיה היא צ'ק פוינט. שלושת המייסדים שווים ביחד 5.35 מיליארד: שוויד, היחיד מביניהם שנשאר בצ'ק פוינט, שווה 3.1 מיליארד דולר, מריוס נכט שווה 1.15 מיליארד (במקום ה-81 ברשימה הכללית) ושלמה קרמר – 1.1 מיליארד (במקום ה-83).

מימין: שי אגסי, ניר ברקת, אייל ולדמן, ד"ר יוסי ורדי, נועם לניר ודב מורן

מימין: שי אגסי, ניר ברקת, אייל ולדמן, ד"ר יוסי ורדי, נועם לניר ודב מורן

במקומות השני עד הרביעי בקרב עשירי ההיי-טק נמצאים בני משפחת קאהןמוריס, בנימין ודיוויד, ששווים 1.5 מיליארד דולר. אחריהם ארבעת בני משפחת זיסאפל – יהודה, זוהר, נאווה ורועי, ששווים 1.2 מיליארד, בזכות הכסף שעשו מקבוצת רד (RAD) אותה ייסדו. נכט וקרמר סוגרים את העשירייה הראשונה.

במקום ה-11 מבין העשירים בענף נמצא משה ינאי, שהוביל את פיתוח סימטריקס, מוצר הדגל של EMC, בשנות ה-90. ינאי אף הקים כמה סטארט-אפים ומשמש מומחה בעל מוניטין עולמי לאמצעי אחסון נתונים. הבא ברשימה, בני לנדא, עשה את כספו באמצעות חברת אינדיגו (Indigo) להדפסה דיגיטלית, שנרכשה על ידי HP. הונו של ינאי נאמד במיליארד דולר ושל לנדא – ב-900 מיליון. בהמשך נמצאים שאול ויוסי אלוביץ', בעלי יורוקום, עם חצי מיליארד דולר ואביגדור וילנץ מגליליאו סוגר את 15 הראשונים עם 400 מיליון.

הרשימה המלאה של עשירי ההיי-טק בישראל. הנתונים באדיבות דה מרקר:

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דרור

    ICQ ולא ICU (פעמיים אותה טעות ברשימה)

אירועים קרובים