פרופ' ירון זליכה: "יש לבטל כליל את סבסוד החברות הרב לאומיות; מצידי שיילכו מכאן"

"יש לבטל את הסבסוד, על מנת להפנות משאבים לייצוא המקומי", אמר פרופ' זליכה ● לדבריו, "אני לא מפחד מהאיומים שיישמעו לפיהם אם נבטל את ההטבות החברות האלה ילכו מפה" ● נשיא התאחדות התעשיינים בתגובה: "אם זו דעתו, לא נותר אלא לשמוח שעתיד המשק לא בידיו"

משנה כלכלית סדורה. פרופ' ירון זליכה. צילום: קובי קנטור

"הטבות המס והסבסוד שמדינת ישראל מעניקה לחברות רב לאומיות כמו טבע, אינטל (Intel) וחברות טכנולוגיות אחרות הם שערוריה שאין כדוגמתה ויש לבטלם כליל", כך אמר פרופ' ירון זליכה, חבר וראש החוג לחשבונאות בקרייה האקדמית אונו.

זליכה, ששימש כחשב הכללי במשרד האוצר בין השנים 2003–2007 והיה שותף באחרונה לכתיבת המצע הכלכלי של מרצ לקראת הבחירות, אמר בראיון לאנשים ומחשבים כי "יש לבטל את הסבסוד, על מנת להפנות משאבים לייצוא המקומי, שהערך המוסף שלו גדול יותר".

"אני לא מפחד מהאיומים שיישמעו לפיהם אם נבטל את ההטבות החברות האלה יילכו מפה", פסק זליכה. "שיילכו! אלפי העובדים ימצאו מקורות תעסוקה בחברות הישראליות, שכיום נאנקות תחת שער הדולר הנמוך ולא מסוגלות לממש את פוטנציאל הייצוא שלהן".

לדברי זליכה, אין זה נכון שמרבית מדינות העולם מעניקות סבסוד כל כך גדול לחברות אלה. הוא הדגים: "אירלנד היא דוגמה שמרבים לתת אותה, אבל זו מדינה שפשטה את הרגל ואת הטבות המס מימן לה האיחוד האירופי. מאחר שלישראל אין גוף שמממן הטבות, היא צריכה להתיישר עם יתר מדינות העולם, שלא מעניקות סבסוד כל כך גדול לחברות הללו".

החשב לשעבר הדגיש ש-"כמובן שכולנו שמחים שחברות כמו אינטל מגיעות ארצה, אבל יש מצג שווא שמשרת את הטיעונים שלהן, כאילו הן היצואניות הגדולות של ההיי-טק ומעסיקות אלפי עובדים. זה נכון חלקית. הן יכולות לעשות זאת בזכות הסבסוד שלנו, שבא על חשבון סיוע לייצוא המקומי. הן יוצרות מקומות עבודה בכסף שלנו, אלה מקומות עבודה שלא היו נוצרים אם לא היינו מסבסדים".

 

עוד אמר פרופ' זליכה כי הוכח שהתפוקה והיעילות של יצואני טכנולוגיה ישראלים היא הרבה יותר גדולה "עלות הייצור שלהם קטנה יותר, הפריון גבוה יותר ואם אנחנו נפנה את הכספים שאנו נותנים לאותן חברות רב לאומיות, הן תוכלנה להגביר את הייצוא שלהן ולהעסיק הרבה יותר עובדים", אמר זליכה. "אני לא רואה שום יתרון למדינת ישראל בכך שיהיה לנו פה חברות במודל נוקיה (Nokia), טבע, אינטל ואחרות. עדיף להשקיע בתעשייה המקומית".

באשר להשתתפותו בכתיבת מצע מרצ, זליכה מעיד על עצמו כי חבר למפלגה על אף שיש לו חילוקי דעות איתם בנושאים שונים, "בשנתיים האחרונות מצאתי את עצמי נלחם כתף אל כתף עם המפלגה בנושאים שהיא טיפלה בהם ואני מאמין בעמדותיה בכל הנוגע לכך ונאבק בנושאים הללו שנים".

כאשר מתרחקים קצת מנושאי הליבה של היי-טק ועוברים לדיון בסוגיות המדיניות והביטחוניות שלכאורה מעסיקות את קמפיין הבחירות אומר פורפ' זליכה:" נושאי הביטחון הם מסך עשן שמאפשר לפוליטיקאים מהמפלגות הגדולות לנהל מדיניות כלכלית וחברתית חסרת אחריות, שמצעידה את ישראל לעוני ולמצוקה".

זליכה סיכם באומרו: "אני ממליץ לציבור לא להצביע על בסיס דעתו הביטחונית-מדינית בבחירות הקרובות, אלא להצביע לפוליטיקאים שהוכיחו בשנתיים האחרונות במעשים את עמדתם הכלכלית-חברתית".

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר בתגובה לדברים כי "החברות הרב לאומיות מהוות גורם חשוב ביותר לצמיחת המשק בישראל ואם זו דעתו של פרופ' זליכה, לא נותר לנו אלא לשמוח על כך שעתיד המשק אינו מצוי בידיו".

תגובות

(12)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יהודה

    מפנה אותכם ללינק הבא המדבר בנושא זה : https://www.youtube.com/watch?v=TTGoETGhfwk

  2. קודש וחול

    אם היתה לי גם וילה מפוארת ומשכורת מפוארת אפילו רק פנסיה מפוארת - הייתי יכול גם להתפאר בדברי שטות. אבל אני עדיין עבד נרצע בידי חברות בינלאומיות :(

  3. אלי ויסברט

    רמי, לו היו נותנים מיליארד שקל נוספים למדען הראשי, לתקצוב מו"פ וסטארטאפים ישראלים הכנסות המדינה היו זהות. הגישה שלי מתבססת על כך שחברת אינטל היא חברה אמריקאית, ומקור המיליארד הוא הסיוע האמריקאי בשקלים, ואם נשיא כמו אובמה יחליט ללחוץ פוליטית על ישראל אינטל הופכת לאחד ממנופי הלחץ. התמיכה המפלה באינטל גורמת לטנולוגיות ישראליות אחרות לא פחות חשובות לעזוב את הארץ וקצרה היריעה מלפרט.

  4. רמי

    אלי באמת, באיזה זכות? זו זכותה המלאה של מדינה (למה למדינה מותר לתת פטור מארנונה למשפחה עם הרבה ילדים, זו לא אפליה?) השיקול שצריך להפעיל הוא מה יקרה אם ניתן את ההטבה, מי מפסיד? מי לא מקבל? הרי זה ממש לא פוגע באף חברה ישראלית, חוץ מהרגשת החוסר שיוויון כמובן. אתה מזלזל בשכר של מעל 20,000 ש"ח לחודש ל 6,000 עובדים? למרות שבאינטל כ 8,500 עובדים שזה מאל 2 מליארד ש"ח במונחי שכר חצי מליארד ש"ח מיסי שכר בשנה. ואתה מזלזל טוב אני בטוח שאתה יכול להביא יותר. לגבי בוגרי ממר"ם על תדאג בשוק חסרים עובדים טובים, הגישה שלך אומרת שישראל הייתה צריכה לפתח מחשבים בעצמה, את מערכות ההפעלה הכול ולא להשתמש בכלום שעושות חברות זרות סחטניות ורמאיות. כן חבל שחברות ישראליות אם פוטנציאל נמכרו לפעמים מוקדם מדי לחברות זרות ולא הפכו לחברות גדולות ומצליחות אבל ככה פועל העולם הטכנולוגי וזה הדלק שלו. הסיוע שאינטל מקבלת הוא פטור ממס, זה לא כסף שהיה קיים אם אינטל לא הייתה בארץ, מתי תבין שהחברות הללו הן בעלות גמישות גדולה מאוד, הן יכולות להכיר בהכנסה מסויימת במדינה אחרת בישראל לא מייצרים את המעבדים אלא רק חלק מהם אז אינטל יכולה להחליט שהיא מכירה בהכנסה בישראל או במדינה אחרת. הרי ברור לך שהמעבדים הללו לא נמכרים מישראל ההכנסה נרשמת בישראל כי כאן יש לאינטל פטור ממס, אם לא היה לה פטור ממס לא הייתה בישראל הכנסה.

  5. יהודה

    למה הפרופ' הנכבד לא מפחד שהאבטלה תגדל ??

  6. אלי ויסברט

    רמי, באיזו זכות חוקית למדינה מותר לפטור ממס חברה זרה ולהפלות חברות ישראליות? החברה הייתה צריכה לשלם תמלוגים על היכולות הטכנולוגיות של עובדיה הישראלים ולא לקבל שום הטבה. הראה לי בבקשה חברה ישראלית שמקבלת הטבה דומה במדינה כל שהי בעולם. אינטל כאן בגלל שזו דרישה של האמריקאים, כך גם IBM HP ומוטורולה וכעת גם לוקהיד מרטין. כמו שהם שאבו את הנפט במדינות ערב הם שואבים את הידע והיכולות אצלינו וכשלא ירצו בזה יותר אתה יכול לראות מסביבך מהם עושים. אינטל מעסיקה סה"כ 6000 כך שהפצת הידע והשיטות זניחה. אגיד דבר יותר חמור הכנסת חברת SAP לארץ בכלל והכנסתה לצה"ל תביא להרס ה-IT בארץ בכלל משום שמקור החדשנות הייתה בבוגרי ממר"ם שיהיו מיותרים. (לא כל פתוחי צה"ל זה כיפת ברזל). הפתרונות החדשניים של בוגרי ממר"ם בתחום הכלכליים והלוגיסטיים הם חלק מההצלחות של התעשייה שלנו ושוב האינטרקציה עם חברה בין לאומית הולכת להרוג את זה. באשר למקור הכסף - אין זה משנה בכלל אם הכסף ניתן בהמחאה או בפטור, צריך להיות לו מקור. המקור הוא הסיוע האמריקאי להמרה בשקלים סה"כ 600 מליון דולר בשנה, מה יקרה אם לא יאשרו אותו? זו השיטה אמריקאית ליצור תלות למדינה בסיוע שלהם ואחרי להשתמש בזה לסחיטה מדינית. לכן, שותפויות עם חברות בין לאומיות כן, הסחטנות של אינטל והמכרזים שתמיד הולכים ל-IBM HP מוטורולה ומיקרוסופט צריכים להיפסק לאלתר. המדינה לא פחדה משום היבט של פיטורי 8000 עובדי חברות הסלולר ברפורמת הסלולר כולל אובדן הכנסות אז יפוטרו גם 6000 עובדי אינטל ואם התיאוריה שלך נכונה ישתלבו או יקימו חברות וינחילו את הידע. עוד נקודה למחשבה היא שהמגמה כיום היא מערכות מוכוונות תוכנה וייצור החומרה לרבות מעבדים מתכווץ כך שזו סיבה נוספת שלא להתרגש מיציאת אינטל.

  7. isacc

    זליכה עברת כל גבול לא כך מנהלים חברה גלובלית ואתה היתה אחד מהם אתה רוצה שנהייה יוון ? כדאי שתשתוק

  8. איל

    הזוי!!! גם באוצר הוא גרם נזקים שלא ניתנים לתיקון

  9. רמי

    זליכה בנה את הקריריה שלו על נקיטת דעה פופוליסטית בכל נושא. הוא כלכלן אבל נראה שלא מבין כלום בכלכלה. מדינת ישראל לא נותנת כלום לחברות הזרות על חשבון אחרים המדינה נותנת הטבות לא כסף. ההנחה של זליכה ופופוליסטים אחרים כמהו היא שאנחנו אור לגויים שלא משנה מה יהיו התנאים הזרים ימשיכו להיות כאן ולכן ההטבות שהם מקבלים הן ביזבוז למשק. למשל אלי ויסברט חושב שמשינת ישראל נתנה לאינטל מליארד ש"ח, הוא לא מבין שמה שאינטל קיבלה הוא הנחה במס של מליארד ש"ח וזה אומר שאם אינטל לא כאן גם המליארד ש"ח לא כאן. זה לא כסף שאפשר לתת למשהו אחר. התרומה של החברות הזרות למשק הישראלי הוא רחבה ולא רק כלכלית ישירה, כן הם מעסיקים אלפי אנשים בשכר גבוה, והעובדים הללו משלמים מיסים, הם צורכים שרותים כגון חשמל, ארנונה, תשתיות, תחזוקה, נקיון, אוכל זה הכול כסף ישיר. אבל החברות הללו גם מכשירות אנשים בטכנולוגיות בשיטות עבודה, והאנשים לא נשארים כל החיים לעבוד באותן חברות אלא הולכים ומקימים עסקים חדשים ומעבירים את הידע שצברו. וכן החברות הללו גם מוסיפות למוניטין של המשק הישראלי. אז זליכה שקשקשן סידרתי שלא ייצר דבר בחייו הוא שולח אותן מפה. הוא כבר עשה מספיק כסף אז מה איכפת לו.

  10. משה

    מה הוא שתה\עישן? יש גבול גם לפופוליזם.

  11. אלי ויסברט

    צריך לפרק את קרטל התעשיינים כדי שלא יחנקו יזמים חדשים. ושנית פרופסור זליכה צודק 100%. זוכר את המאמר על היעדר השקעה בחינוך הטכנולוגי, יודע כמה כיתות טכנולוגיות אפשר היה לפתוח במיליארד שקל שהמדינה משלמת כל שנה לחברת אינטל, שמפרנסת סה"כ 6000 בתי אב? התרומה של התעשיינים בארץ לפיתוח הטכנולוגי שואפת ל-0, והרצון של מר ברוש הוא לצמיחה הטכנולוגית אלא היכולת להמיר בכסף פרטי את התוצרים הטכנולוגיים ע"י מכירת החברות לתאגידים בין לאומיים - ולראייה היקף האקזיטים ויציאת היוזמות מהארץ. לא כל התעשיינים נוהגים כמשפחות זיסאפל, וורטהיימר או בן ארי ויסלחו אלה שלא הזכרתי את שמם. לא רק עניין כלכלי צריך להדריך אותנו אלא גם העובדה שנכסים ישראלים מתחום הקניין הרוחני הטכנולוגי המובילים בעולם זולגים בדרך זו מהמדינה למדינות שאינן תומכות בהמשך קיומינו.

  12. תומר

    ירון, שמעתי את הרצאותיך בעבר ולרוב הסכמתי עם דבריך, השאלה היא מתי בחרת להיות רודף כותרות וספינים ובחרת להיות אדיוט? פשוט דברים חסרי מחשבה שעדיף שלא היו נאמרים על ידי אדם רב מעלה כמוך בכלכלה הישראלית. ואולי טוב שאמרת כי עתה גם אתה הפכת לעוד חלק מאותה מערכת שאתה מבקר כה רבות.

אירועים קרובים