נתניהו: "טובי המוחות נמצאים בסיליקון ואלי ובסיליקון ואדי; יש ליצור קו אווירי ישיר ביניהם"

"אם נצליח לעשות זה, אני מתחייב בפניכם שתהיה התפוצצות של יצירתיות", אמר אמש (ד') ראש הממשלה, שהגיע לעמק הסיליקון כדי לחתום על הסכם לשיתוף פעולה עסקי בין ישראל למדינת קליפורניה ● "הקו האווירי הזה יהיה קו של חדשנות בין שתי האומות שלנו. בואו נחבר יחד את שני מעוזי החדשנות הבינלאומיים שלנו" ● הוא קרא למושל קליפורניה לסייע לו ואמר, כי "לשותפות בינינו אין מגבלות חוץ מאשר הדמיון שלנו"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: אור יעקב

"המוחות הטובים ביותר בעולם נמצאים בסיליקון ואלי ובסיליקון ואדי. רבים מהם מדברים עברית. אנחנו צריכים לסייע להם לטוס הלוך-חזור. אני מגיע לפה היום עם הצעה פשוטה: עלינו ליצור קו אווירי ישיר בין תל אביב לעמק הסיליקון", כך אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנאום שנשא אמש (ד') בעמק הסיליקון שבקליפורניה. לדבריו, "אם נצליח לעשות זה, אני מתחייב בפניכם שתהיה התפוצצות של יצירתיות – לא רק של דוברי העברית, אלא גם של דוברי האנגלית ודוברי כל השפות האחרות. הקו האווירי הזה יהיה קו של חדשנות בין שתי האומות שלנו. בואו נחבר יחד את שני מעוזי החדשנות הבינלאומיים שלנו".

ראש הממשלה, המבקר בארצות הברית השבוע, הגיע לעמק הסיליקון כדי לחתום על הסכם שיתוף פעולה בין ישראל למדינת קליפורניה. נתניהו ופמלייתו נחתו באזור עמק הסיליקון אשר בצפון קליפורניה בשעות הבוקר, ונסעו לטקס חתימת הסכם שיתוף הפעולה, שנערך במוזיאון להיסטוריית המיחשוב שבמאונטיין וויו (Mountain View). את שיירת ראש הממשלה קיבלה קבוצה של מפגינים פרו-פלסטיניים, שקראו לבכירי עמק הסיליקון להחרים חברות ישראליות. לאחר הטקס נסע נתניהו לפגישה קצרה עם מנכ"ל אפל (Apple), טים קוק, ומשם המשיך לאוניברסיטת סטנפורד (Stanford), שם נפגש עם יזמים. הביקור הקצר הסתיים בשעות אחר הצהריים המוקדמות, אז המריא ראש הממשלה נתניהו חזרה ללוס אנג'לס, שם יבלה את יומו השלישי באזור, לפני שיעזוב את קליפורניה.

על ההסכם עם מדינת קליפורניה, שנועד לקדם שיתופי פעולה עסקיים וטכנולוגיים בין תל אביב לעמק הסיליקון ולהקל על יזמים משתי המדינות, חתמו נתניהו ומושל מדינת קליפורניה, ג'רי בראון. ראש הממשלה קרא למושל לסייע לו בהתרת הסבך הביורוקרטי, ולרתום את אנשיו לדבר עם אנשי ראש הממשלה, כדי להפוך את הקו האווירי הישיר בין תל אביב לעמק הסיליקון למציאות.


"
ישראל היא מובילה עולמית בתחום הסייבר וקליפורניה היא מדינה בעלת יכולות אדירות". ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום ועריכת וידיאו: אור יעקב

"לשותפות בינינו אין מגבלות חוץ מאשר הדמיון שלנו", אמר נתניהו על הבמה. "העתיד שייך לאלה שמחדשים. כל מקום, כל אזור, מתמלא היום בטכנולוגיה והופך לדיגיטלי יותר. אין יותר הפרדה בין היי-טק ללו-טק – הטכנולוגיה תמיד מצליחה לחדור מבעד לסדקים. המושל בראון צדק כאשר ציין שלושה תחומים שבהם שיתוף הפעולה בינינו יניב תועלות מידיות: מים, אנרגיה וסייבר".

נתניהו אמש (ד') על הבמה בעמק הסיליקון. צילום: אור יעקב

בתחום הסייבר, אמר נתניהו, "עלינו להגן על פרטיות האזרחים, ולא רק על המערכות הציבוריות. אנחנו לא רוצים שמידע אישי או פרטיהם של חשבונות בנק ייגנבו, בדיוק כמו שאנו לא רוצים שמידע ממערכות התחבורה או קווי התעופה שלנו ייגנב. אלו הן מתקפות שהולכות וגדלות ואנחנו צריכים הגנה שהולכת וגדלה בהתאם. ישראל היא מובילה עולמית בתחום הסייבר וקליפורניה היא מדינה בעלת יכולות אדירות. יחד אנחנו יכולים לפתור את הבעיות הללו".

אמיר שבט, מנהל תכנית הסטארט-אפים העולמית של גוגל. צילום: אור יעקב

בהתייחסו לטכנולוגיות מים, אמר ראש הממשלה נתניהו, כי "לישראל אין בעיית מים. אתם עשויים לשאול, איך זה אפשרי? הרי חווינו ירידה של 50% בכמות המשקעים מאז הקמת המדינה, היקף האוכלוסין שלנו הכפיל את גודלו פי עשרה, התמ"ג שלנו גדל פי 70, התל"ג שלנו גדל כל הזמן וכך גם צריכת המים. ועם זאת, לישראל אין בעיית מים, בין היתר כי אנחנו מקום ראשון בעולם בהתפלת מי שופכין, כי אנחנו מונעים נזילות בצינורות שלנו וכי אנחנו רותמים את הטכנולוגיה לשירות רשות המים שלנו. גם בקליפורניה אין סיבה שתהיה בעיית מים. יחד, באמצעות עבודה משותפת, אנחנו יכולים להתגבר על הבעיה הזו. אנו מגיעים לפה עם תוצאות מוכחות. אלה לא דיבורים על אפשרויות, אלא תוצאות קונקרטיות", סיכם נתניהו.

אמיר שבט, מנהל תכנית הסטארט-אפים העולמית של גוגל (Google) – שעבר לעמק הסיליקון לפני כשבועיים, לאחר שמילא תפקיד דומה בגוגל ישראל, הביע תמיכה בהצעתו של נתניהו. בשיחה עם אנשים ומחשבים אמר, כי "ראש הממשלה הציע הצעה מאוד נבונה: ליצור קו אווירי ישיר שמחבר בין ישראל ובין עמק הסיליקון. זה משהו שאין לנו ואנחנו צריכים מאוד. זה יסייע ליזמים ויקל עליהם במעבר בין שני המקומות. מדובר בשני מרכזים של יזמות והחיבור המצוין הזה ביניהם עושה המון שכל".

שבט ציין לחיוב את הנוכחות הישראלית בעמק הסיליקון ואמר, כי "למרות שאני חדש פה, אני מתרשם מאוד מהחדשנות ומהעובדה שאנשים מאוד רוצים לעזור פה אחד לשני. אני חושב שלישראלים יש המון מקום ומקום חשוב מאוד בעמק הסיליקון – החל מהובלה של סטארט-אפים, עבודה בסטארט-אפים והבאה של היזמות הישראלית לכל העולם. יש פה ישראלים במקומות של ניהול, במקומות של פיתוח, במקומות של שיווק ואני מאוד מקווה שהנוכחות הזו תמשיך ותגדיל את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות".

"עלינו להגן על פרטיות האזרחים, ולא רק על המערכות הציבוריות". ראש הממשלה נתניהו. צילום: אור יעקב

רמי ברניצקי, דירקטור ב-SAP Ventures וחבר בלשכת המסחר ישראל-קליפורניה (CICC, ר"ת California Israel Chamber of Commerce), אמר לאנשים ומחשבים, כי "הביקור של ראש הממשלה משפיע על ההיי-טק הישראלי בכמה תחומים: קודם כל, הוא משפיע על המודעות של הציבור בעמק הסיליקון להיי-טק הישראלי, שנמצא היום בפריחה. בנוסף, לאור ההחרמות והבעיות שיש לישראל באופן כללי, אני חושב שזה חשוב מאוד שישראל תראה את הפן היפה שלה, שמיוצג בצורה נהדרת על ידי ההיי-טק הישראלי".

רמי ברניצקי, דירקטור ב-SAP Ventures וחבר בלשכת המסחר ישראל-קליפורניה. צילום: אור יעקבלדבריו, אחד הנושאים שיכולים להקל על יזמים ישראלים ולהגדיל את הנוכחות של ישראל בעמק הסיליקון, הוא ויזות. "נושא הוויזות הוא חשוב מאוד – גם ויזות עבודה וגם ויזות שהיה – ובעיקר למקצועני היי-טק שרוצים לעשות רילוקיישן. הקלה פרוצדורלית תסייע מאוד לנייד מוחות מהארץ לפה ומפה חזרה לארץ. בנוסף, הקלה בהנפקת הוויזות תעזור מאוד לאנשי היי-טק ישראלים שרוצים להגיע לעמק הסיליקון ולמצב את החברות שלהם בשוק האמריקני".

"יש היום בום אדיר של חברות היי-טק שפורחות בארץ", אמר ברניצקי, "ואפשר לראות את זה, בין היתר, ברכישות האחרונות של חברות כמו ווייז (Waze) ו-וייבר (Viber). אני חושב שהרכישה של ווטסאפ (WhatsApp) תהיה גם היא מאוד משמעותית, כי זה תחום שחם מאוד בארץ. כמו כן, יש עליה בביקוש האמריקני בתחומי התשתיות ואבטחת הסייבר, שישראל מיוצגת בהם בצורה מעוררת כבוד".

ברניצקי ציין עוד, כי "לזרוע ההשקעות של סאפ (SAP) יש קשר הדוק מאוד להיי-טק הישראלי. באחרונה השקענו בחברה ישראלית בשם קלטורה (Kaltura) ובמשך השנים סאפ השקיעה מאמצים רבים מאוד מבחינת פיתוח עסקי ופיתוח מוצרים בארץ. אנחנו מסתכלים באופן קבוע על השקעות שמגיעות מישראל ואין לי ספק שהקלה בנושא הוויזות רק תגביר את המגמה הזו".

ג'ון מק'אדם, מנכ"ל F5 העולמית – שנכח גם הוא באירוע, אמר לאנשים ומחשבים, כי "שוק ההיי-טק הישראלי מרתק. יש לנו נוכחות גדולה בסיאטל ובסן חוזה, כך שאנחנו יודעים איך הדברים עובדים בעמק הסיליקון. זה ברור היום שהמקום הבא שבו אפשר למצוא חדשנות שכזו הוא השוק הישראלי. יש לנו נוכחות גדולה מאוד בתל אביב ובכלל – אנחנו מצליחים מאוד בארץ. רכשנו ארבע חברות ישראליות והן תרמו – וממשיכות לתרום – להצלחתנו. אני בעד הגדלת הנוכחות הישראלית בעמק הסיליקון ומעודד כל פעולה שתקל על יזמים לנוע בין שני מוקדי החדשנות העולמיים הללו".

נתניהו ומנכ"ל אפל טים קוק במהלך ביקור ראש הממשלה במשרדי ענקית המיחשוב. צילום: אבי אוחיון, לע"מ

מפגינים פרו-פלסטיניים מקבלים את פניו של ראש הממשלה. ברקע: קומץ מפגינים פרו-ישראליים. צילום: אור יעקב

המפגינים קראו לבכירי עמק הסיליקון להחרים חברות ישראליות. אמש (ד') בקליפורניה. צילום: אור יעקב

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לארצות הברית

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים