ועדת המדע והטכנולוגיה של כנסת: חוק האיזוק האלקטרוני מתבסס על טכנולוגיה ישנה מדי

חברי הוועדה זעמו על כך שהמכרז אינו משתמש ביכולות GPS משופרות ● ח"כ מאיר שטרית : "אנו צריכים להקצות לעניין את הטכנולוגיה הטובה ביותר ולא להתבסס על טכנולוגיה ארכאית של קו טלפון קווי בביתו של העציר"

חוק האיזוק האלקטרוני מתקדם בצעדים קטנים, אולי קטנים מדי, ואתמול (ד') ערכה ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת דיון בנושא, בהשתתפותם של מנכ"ל המשרד לביטחון פנים ונציב שירות בתי הסוהר.

אחד החלקים החשובים בדיון, זה שמדבר על הטכנולוגיה בה ישתמשו לאכיפת החוק, עורר וויכוחים רבים בין חברי הוועדה: מסתבר שכאשר הח"כים חזרו וביקשו הסבר מדוע אין שימוש במנגנון GPS כפי שמקובל בעולם, הסביר להם רב כלאי אולג גופרמן, ראש תחום בטחון בשב"ס שהמערכת מתבססת כיום על גלי רדיו, ורפ"ק אבי ראש, קמ"ד חקירות, ציין כי שב"ס ביצע ניסוי לפני שנתיים שבו מערכת הGPS לא תפקדה כראוי. חברי הוועדה הביעו זעם על כך שהמכרז מתבסס על יכולת טכנולוגית מלפני שנתיים כאשר ברור שהיכולות השתפרו מאז מאוד.

הדיונים בנושא התחילו בכנסת הקודמת, בזמן שבתפקיד יושב ראש הוועדה כיהן ח"כ מאיר שטרית. במהלך אותה תקופה, עברה האחריות על הפרויקט ממשרד המשפטים אל המשרד לבט"פ והשב"ס.

שטרית, שכיום משמש כחבר בוועדה, פתח את הישיבה בשאלה שהיוותה גם סוג של הצהרת כוונות, כשאמר כי "איני מצליח להבין מדוע לוקח כל כך הרבה זמן לחוקק את החוק כאשר הדבר החשוב ביותר הוא שאדם אשר מפר את המעצר המנהלי יחזור מידית לכלא ללא כל הליך משפטי או בירוקרטי", והוסיף גם על חשיבותה של הטכנולוגיה לפרויקט: "אנו צריכים להקצות לעניין את הטכנולוגיה הטובה ביותר ולא להתבסס על טכנולוגיה ארכאית של קו טלפון קווי בביתו של העציר".

אהרון פרנקו, נציב שב"ס, סיפר כי הארגון מעוניין בקידום מהיר של החוק עקב הצפיפות הרבה בבתי הסוהר, וגם העובדה שמדובר באלטרנטיבה למאסר שמאפשרת לעציר יכולת שיקום טובה יותר. פרנקו התייחס גם למכרז בנושא וגילה לנוכחים שבתוך כ-14 ימים יוצגו הזוכים בו.

רותם פלג, מנכ"ל המשרד לבט"פ, נשמע דווקא אופטימי ואמר ש-"זה הליך ארוך מאד ואנו נמצאים כעת במקום טוב יותר מבעבר ועומדים לקראת תיקון החוק וסיום המכרז להפעלת הפרויקט".

האיזוק שבו משתמשים כיום מתבסס על קו טלפון קווי של בזק, מה שבאופן טבעי מצריך תשתית של החברה בביתו של המשוחרר. הרבה מאוד בתים היום הם נטולי קו בזק, מה שמונע מאסירים רבים לקבל את אפשרות השחרור עם איזוק.

את הישיבה סיכם יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, ואמר: "ההתנהלות ארוכה מידי ולדעתי נובעת מבירוקרטיה מיותרת. אנו צריכים לקדם את הנושא במהירות – אנחנו רוצים שאלטרנטיבת האיזוק תחל כבר. בנושא הטכנולוגי ברור שמה שהיה נכון אתמול כבר לא נכון היום ואנו צריכים ללכת על האמצעים המתקדמים ביותר, וחשוב לזכור כי הוועדה היא זו אשר תחליט במסגרת החוק איזו טכנולוגיה תהיה כאשר צריך לקחת בחשבון שבמהלך השנים הטכנולוגיה תשתפר עוד יותר".

באפריל האחרון אישרה ועדת החוקה, חוק ומשפט, בקריאה שנייה ושלישית את הארכת חוק הפיקוח האלקטרוני – הוראת שעה המסמיכה את שירות בתי הסוהר לבצע ניהול ופיקוח על אסירים ועצירים באמצעות איזוק אלקטרוני. זאת, כשבוע ימים לאחר שהממשלה אישרה בישיבתה את הארכת החוק בשנה וביקשה להביא זאת לאישור וועדת הכנסת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים