טכנולוגיה נקייה: מערכות אלקטרוניות עוקבות אחר מצב ההיגיינה בבתי חולים – ומתריעות מפני זיהומים אפשריים

מערכות אלקטרוניות הכוללות חיישנים ומצלמות וידיאו דואגות להזכיר לצוות הרפואי על רחיצת ידיים וניקיון, ומצליחות בחלקן להגיע לרמת הצלחה של כ-97% ● על פי הערכות של מומחים, אי רחיצת ידיים היא אחד הגורמים לזיהומי בית חולים על ידי חיידקים עמידים, המהווים את הגורם הרביעי לתמותה בארה"ב – כ-100 אלף נפטרים בשנה

רופא הנשים האוסטרו-הונגרי איגנץ זמלווייס גילה כבר ב-1848 כי רחיצת ידיים בחומר מחטא בבתי יולדות מקטינה מאוד את הידבקות היולדות באלח דם. תגליתו הורידה את תמותת היולדות מכ-30% ל-0% במחלקות שאותן ניהל. למרות שחלפו מאז יותר מ-160 שנים, נראה שהדאגה לרחיצת ידיים של הצוות הרפואי בבתי החולים עדיין עומדת בעינה. עתה, בתי חולים רבים בארצות הברית החליטו להשתמש בטכנולוגיה חדשנית כדי להזכיר לצוות לדאוג להיגיינת ידיים – ולאתר את אלה שאינם עושים זאת.

חברת GOJO האמריקנית פיתחה מערכת ציות אלקטרונית המשתמשת בטכנולוגיית אלחוט כדי לעקוב אחר שימוש בסבון ובמכלי חיטוי ידיים. המערכת החכמה מספקת נתונים על ציות נמוך או גבוה לכללים. על פי החברה, המערכת שלה הותקנה בכמה בתי חולים ברחבי ארצות הברית.

מערכת אחרת, HyGreen, פותחה על ידי שני רופאים מאוניברסיטת פלורידה ומותקנת בשבעה בתי חולים בארצות הברית. במערכת זו, חיישן המותקן על הקיר מזהה אלכוהול על הידיים ומשדר את התוצאה לתג. התג כולל גם תזכורן אקטיבי. ידיים לא נקיות גורמות לזמזום אזהרה של התג, ואם הוא מצפצף שלוש פעמים – המטפל מוזהר על אי ציותו.

מערכת נוספת, מתוצרת Biovigil, כוללת גם היא תג, שמהבהב באדום או בירוק בהתאם למצב הידיים. מערכת זו אף עוקבת אחר כל הזדמנות לניקוי ידיים – ומודיעה על הצלחה או כישלון – ונמצאת במבחן בשתי מחלקות של בית חולים במיזורי, ארצות הברית. לדברי מנהל בית החולים לנושא מחלות זיהומיות ומניעתן, מחלקה אחת הצליחה ב-97% בהיגיינת ידיים, ובמחלקה השנייה הגיעה רמת ההצלחה ל-99%.

ג'נרל אלקרטריק (GE) פיתחה גם היא טכנולוגיה לטיפול בבעיה, המשתמשת גם היא בתגים שיש בהם חיישנים המתריעים על מי שרוחצים את ידיהם ומי שאינם לאחר שהם באים במגע כלשהו עם חולים. מערכת זו אוספת נתונים מ-5,000 נקודות מדי יום ומנטרת כניסה ויציאה מחדרים, כמו גם שימוש בסבון או במכלי חיטוי ידיים.

טכנולוגיה נוספת של Arrowsite משתמשת בניטור באמצעות וידיאו. חיישני תנועה מפעילים מצלמות העוקבות אחר המטפלים, ואלה משדרות את התמונות למרכז שירות בהודו, שבו בודקים עובדי החברה אם אנשי הצוות והמטפלים רוחצים את ידיהם בהתאם לכללים. הטכנולוגיה פועלת בכמה מחלקות לטיפול נמרץ, ולאור ההצלחה הגדולה בציות לכללי ההיגיינה החליטו בבתי החולים להתקין את הטכנולוגיה גם בחדרי ניתוח.

לפי הערכות של מומחים, אי רחיצת ידיים היא אחד הגורמים לזיהומי בית חולים על ידי חיידקים עמידים, HAI (ר"ת Healthcare Associated Infections) שהורגים עשרות אלפי אנשים מדי שנה ומהווים כיום הגורם הרביעי לתמותה בארה"ב (כ-100 אלף אנשים מדי שנה). לטענתם, עובדי בתי החולים רוחצים את ידיהם רק כ-50% מן הפעמים שהם צריכים, ובבתי חולים מסוימים שנבדקו מגיע המספר הזה אפילו ל-10%. להערכת מרכזי הפיקוח והמניעה של מחלות בארצות הברית, אחד מכל 20 מאושפזים בבתי החולים בארצות הברית לוקה בזיהום בית חולים מדי שנה.

בישראל, תאמינו או לא, המצב אפילו גרוע יותר: לפי תחשיב שערך המרכז הארצי למניעת זיהומים במשרד הבריאות בשנת 2012, המופיע בדו"ח, מספר המתים שנדבקו בזיהומים מחיידקים העמידים לאנטיביוטיקה בבתי החולים בישראל נאמד ב-6,000-4,000 בשנה. בישראל, למרבה הצער, אין נתונים על תמותה ישירה מזיהומים נרכשים, ומשרד הבריאות אינו אוסף נתונים מסודרים על שיעור הזיהומים שבהם נדבקים מטופלים במחלקות השונות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים