למה מאסק מתחרט על ההשקעה המוקדמת ב-OpenAI ו-ChatGPT?

"הייתי אידיוט גמור" אמר מנכ"ל טסלה, SpaceX והבעלים של טוויטר בראיון הבלעדי שהעניק ל-CNBC ביום ג', אשר ייצר בעיקר את הכותרת הדרמטית, אך שמאסק הצהיר דבר נוסף: גם לטסלה יהיה כנראה בקרוב כלי דומה

הקים את xAI שתתחרה ב-ChatGPT. אילון מאסק.

אילון מאסק – יזם הטק שהוא מנכ"ל טסלה, SpaceX והבעלים של טוויטר, בין השאר – שוחח ביום ג' האחרון עם CNBC. בראיון שהעניק ל-דיוויד פאבר הצהיר מאסק כי הוא מתחרט על מה שקרה עם ChatGPT וכינה את עצמו 'אידיוט גמור'.

מאסק למעשה הביע חרטה על המעורבות המוקדמת שלו ב-OpenAI וב-ChatGPT, מודל השפה הגדול שפותח על ידי מעבדת הבינה המלאכותית המצליחה. ולא, החרטה של המולטי-מיליארדר אינה על שלא נשאר בחברה כדי להרוויח מתוצאות הפיתוח שלה, אלא להפך. בראיון ל-CNBC אמר יזם הטק כי הוא מאמין ש-ChatGPT הוא מסוכן והבהיר, כאמור, כי בעצמו היה "אידיוט מוחלט" משום שהשקיע בו.

כידוע, ChatGPT הוא אחד ממספר דגמי שפה גדולים שפותחו בשנים האחרונות. מודלים אלה מאומנים על מערכי נתונים מסיביים של טקסט וקוד, והם יכולים ליצור טקסט, לתרגם שפות ולכתוב סוגים שונים של תוכן יצירתי. ההערות של מאסק, שאינן הראשונות שלו בנדון, מגיעות על רקע החששות הגוברים לגבי הסכנות הפוטנציאליות הטמונה ב-AI בכלל ויותר מכך – בזו החדשה והמתוחכמת יותר. עם זאת, יש גם דאגה מכך שמודלים אלה עלולים לשמש ליצירת תוכן מזיק, כגון דברי שטנה או מידע מוטעה. בראיון הסביר מאסק כי הצ'אטבוט החכם ChatGPT "מסוכן מדי" מכיוון שהוא יכול לשמש בדיוק לשם כאלו פעולות.

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה במפעל החברה.

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה במפעל החברה. צילום: וויקיפדיה

ממשיך להתעקש: טסלה אוטונומית בקרוב 

בראיון זכה פאבר לקבל עוד הצהרה די גדולה ממאסק, מלבד הצהרת החרטה על הצ'אטבוט של OpenAI.

מאסק אמר כי טסלה, שהייתה אחד ממוקדי הראיון, היא "חברת הרכב היחידה שמוכרת מכוניות שבהן אנו מאמינים כי המכונית מסוגלת להשיג אוטונומיה מלאה עם עדכון תוכנה. אז הערך של מכונית אוטונומית לחלוטין, אוטונומית מלאה, הוא, לדעתנו, שווה אולי פי חמישה ממכונית לא אוטונומית".

כשפאבר שאל את המולטי-מיליארדר: "מה אנשים לא מבינים על מה שיש לך, ולמה אנחנו מדברים כל כך הרבה על ChatGPT ועל AI ג'נרטיבית ו-OpenAI, ומה מיקרוסופט תוכל לעשות עם זה ולא טסלה? ענה לו המרואין: "אני חושב שלטסלה יהיה סוג של מוֹמֶנְט ChatGPT, אולי אם לא השנה, הייתי אומר לא יאוחר מהשנה הבאה". פאבר הנרגש ניסה להבין מה אמר מאסק בעצם ושאל: "אה, יהיה לכם? מבחינת פתאום זה יהיה…" ומאסק ענה לו בפשטות: "כן, פתאום שלושה מיליון מכוניות יוכלו לנהוג בעצמן בלי אף אחד, ואז חמישה מיליון מכוניות ואז 10 מיליון מכוניות".

בשלב הזה התייחס היזם הטכנולוגי למתחרה שלו גוגל וליחידת הנהיגה האוטונומית שלה, Waymo – מאמץ בן מספר שנים של הענקית ממאונטיין וויו שאותו הגדיר מאסק כ"סוג של ניסיון לנהיגה עצמית". לדבריו, "הם מסוגלים לגרום לנהיגה עצמית לעבוד בגיאוגרפיה מאוד מוגבלת עם רחובות ממופים מאוד. אבל ברגע שמשהו משתבש ברחובות האלה, כמו תאונה או מצעד או סלילת כבישים, זה מפסיק לעבוד. בעצם, גוגל לא מסוגלת לייצר פתרון כללי לנהיגה עצמית שעובד בכל מקום. הם ניסו לעשות זאת במשך הרבה זמן ולא הצליחו".

אולם לטענתו, "לטסלה בעצם יש את זה והיא הרבה יותר מתקדמת מגוגל. אז אם נהפוך תפקידים, ואתה תאמר, בסדר, טסלה צריכה לייצר מודל שפה גדול שיש לו פלט שווה או גדול מזה של ChatGPT, או ש-Microsoft OpenAI (כך כינה מאסק את החברות במקור – ג"פ) צריכות לעשות נהיגה עצמית, ואנחנו פשוט נהפוך את המשימות – טסלה תנצח".

פאבר המופתע ניסה שוב לברר: "היית מנצח?" וזכה במענה חיובי נחרץ מבן שיחו.

כבר לא חברים בגלל ה-AI. לארי פייג', מייסד גוגל, ואילון מאסק.

כבר לא חברים בגלל ה-AI. לארי פייג', מייסד גוגל, ואילון מאסק. צילום: עיבוד ממוחשב. מקור: ויקיפדיה ופליקר (בהתאמה)

בלי מאסק לא הייתה OpenAI?

בשלב מוקדם יותר בראיון, אמר פאבר למאסק כי הוא נראה קצת מתוסכל מ-OpenAI והדגיש "היית אחד התורמים הגדולים שלהם בשלב מוקדם". מאסק הודה: "אני הסיבה ש-OpenAI קיים".

נזכיר כי מאסק היה שותף בהקמת OpenAI כעמותה ללא מטרות רווח שכוונתה הראשונית הייתה לספק AI מתקדמת, אחראית וזמינה להמונים.

לשאלתו של פאבר כמה כסף העניק ל-OpenAI ענה היזם כי אינו בטוח במספר המדויק "אבל זה מספר בסדר גודל של 50 מיליון דולר", זאת על אף הנחות רבות שפורסמו במדיה העולמית כי השקעתו הראשונית של מאסק במיזם הייתה בסכום הקרוב יותר למיליארד דולר. "הגורל אוהב אירוניה", קבע מאסק בהקשר זה.

איש העסקים הדומיננטי המשיך והתייחס אל אחר המייסדים השותפים של גוגל, ואמר: "פעם הייתי חבר קרוב של לארי פייג' והייתי נשאר בבית שלו והיינו מנהלים את השיחות האלה עד הבוקר על AI, והייתי כל הזמן מפציר בו להיזהר מהסכנה שבה והוא פשוט היה ממש לא מודאג מהטבע של הבינה המלאכותית והיה די מסור לעניין. ובאותה תקופה, לגוגל, במיוחד לאחר רכישת דיפ מיינד (DeepMind), היו שלושה רבעים מכישרון ה-AI בעולם, ברור שהיו להם הרבה מחשבים והרבה כסף. אז זה היה עולם חד קוטבי עבור ה-AI. ויש לנו עולם חד קוטבי, אבל האדם השולט בו פשוט לא נראה מודאג לגבי בטיחות ה-AI. זה נשמע כמו בעיה אמיתית". מאסק אמר כי "הקש האחרון היה כשלארי קרא לי 'סוגן' (המתעדף את המין האנושי על פני מינים ביולוגיים אחרים) בשל כדי היותי בעל תודעה אנושית במקום תודעת מכונה. אני כאילו, ובכן, כן, אני מניח שאני אני, אני סוגן".

במהלך הראיון סיפר מאסק, כפי שגם עשה בראיונות קודמים, כי הוא האדם שמציא את השם OpenAI, המתייחס לקוד פתוח. "אז הכוונה הייתה – בסדר, אז מה יהיה ההפך? מה ההיפך מגוגל? האם זה יהיה מלכ"ר בקוד פתוח, כי גוגל היא קוד סגור למטרות רווח. ומוטיבציית הרווח הזו עלולה להיות מסוכנת", הבהיר. "בהתחלה, חשבתי, תראה, שזה כנראה מאמץ חסר סיכוי להתחרות עם OpenAI ב-דיפק מיינד של גוגל. זאת אומרת, זה נראה כמו נמלה נגד פיל, אתה יודע, לא תחרות".

במציאות, OpenAI הקדימה את גוגל בפיתוח שלה, זכתה בנקודות על חלוציות ובמיקרוסופט כספונסרית, ועדיין לא בטוח אם לא תצליח, יחד עם מיקרוסופט, להביס את גוגל בחזית ה-AI הג'נרטיבית ואולי בזכות זה גם לכבוש את גזרת מנועי החיפוש.

מאסק הרהר יחד עם המראיין שלו בעתיד לבוא ואמר: "נניח שהם יוצרים איזו אינטליגנציה סופר דיגיטלית, אינטליגנציה שהיא כמעט כמו אלוהים, ובכן, מי שולט בכך? ומה בדיוק הקשר בין OpenAI למיקרוסופט? אני בהחלט מודאג שמיקרוסופט יכולה לשלוט יותר ממה שצוות ההנהגה ב-OpenAI מבין, למשל. זאת אומרת, מיקרוסופט, כחלק מההשקעה שלה (ב-OpenAI – ג"פ), יש להם זכויות על כל התוכנה, כל הדגמים וכל מה שצריך כדי להפעיל את מערכת ההסקת המסקנות. בכל שלב מיקרוסופט יכולה לנתק את OpenAI".

לינדה יאקרינו, המנכ"לית החדשה של טוויטר.

לינדה יאקרינו, המנכ"לית החדשה של טוויטר. צילום: אילוסטרציה. מקור: לכידת מסך מלינקדאין

בנוסף להערותיו בסוגיית ChatGPT ה"לוהטת", מאסק דיבר גם על התוכניות שלו עבור טוויטר, אותה רכש באוקטובר האחרון בסכום עתק של 44 מיליארד דולר. בראיון הסביר מאסק כי בכוונתו להפוך את הפלטפורמה לפתוחה יותר וידידותית לדיבור חופשי, ובמקביל – ליותר שקופה ואחראית.

עד כה, ביותר מחצי השנה מאז שרכש את הציפור הכחולה, לא הצליח מאסק להפגין בשירות שינוי משמעותי באמת, או מהלך שימנף את הפלטפורמה באמת. אך ראשית ניכר כי הוא נמצא באמצעו של תהליך שינוי בחברה שרכש, במטרה לקצץ בהוצאותיה ולהביא אותה לתזרים מזומנים חיובי בהקדם. שנית, באחרונה שכר מאסק כמנכ"לית טוויטר חדשה במקומו את לינדה יאקרינו, והצהיר כי יאקרינו "תתמקד בעיקר בפעילות עסקית, בעוד שאני אתמקד בעיצוב מוצר ובטכנולוגיה חדשה", כך שאפשר שרק כעת הוא יצליח לערוך בפלטפורמה רפורמה של ממש, כפי שהוא מדמיין מזה שנים. 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים