ארכיטקטורה אגנוסטית בענן – מתי זה נכון לארגון שלך ואיך יוצאים לדרך?

כארגון כדאי לכם לשקול האם ומתי לתכנן מערכת Cloud Agnostic, ואם או כשתקבלו את ההחלטה יש מספר דברים שעליכם לקחת בחשבון - מה הם?

12/05/2021 13:57
יזהר מזרחי, מנהל טכנולוגיות ראשי (CTO) במטריקס דיגיטל. צילום: דניאל חלבי

כיום, ארגונים כבר לא שואלים את עצמם "האם נעבור לענן?" אלא "מתי נעבור לענן?", ושאלה נוספת שנותרה מיותמת היא "לאיזה ענן?", כי כבר לא חייבים לבחור ענן ספציפי. ארכיטקטורה אגנוסטית (Cloud Agnostic) בענן היא כזו שמסוגלת לפעול על גבי כל ספק ענן ציבורי, עם מינימום שינויים.

ארכיטקטורה אגנוסטית מטפלת בכל הרבדים והשכבות של המערכת, ומגדירה מה נדרש לבצע על מנת לאפשר למערכת לעבוד ולעבור בין סביבות ענן שונות, ללא תלות בענן עליו נרצה לפרוס אותה. ארגונים שבוחרים להשתמש באסטרטגיה אגנוסטית בענן מסוגלים להגדיל ביעילות את השימוש שלהם בשירותי ענן, ולנצל תכונות ומחירים שונים שניתן למצוא בתחום.

בסביבות הענן כיום כבר לא צריך להכיר את כלל יכולות העננים כדי לתכנן ארכיטקטורה אגנוסטית. ההתפתחות של עולם הקונטיינרים, Docker לדוגמה, פתחה אפשריות אגנוסטיות כברירת מחדל. בד ובד, כלל ספקי הענן מאפשרים לנהל ולהשתמש בשירותים של עננים אחרים.

האם המערכת הזו היא מה שהארגון שלכם צריך?

היות שקיימת מורכבות גדולה יותר ביצירת מערכת אגנוסטית, יש לבחון ראשית האם המערכת הזו היא מה שהארגון שלכם צריך. על מנת לקבל החלטה זו מומלץ לשאול את עצמנו מספר שאלות:

מה מפת הדרכים (Roadmap) של המערכת? מה נותן לנו המעבר לענן? מה הסיכונים?

מה המשאבים הדרושים למערכת Cloud Agnostic?

מה העלות? האם יש לי תקציב מוגבל עבור ענן מסוים?

האם אנחנו מוטרדים ממצב של Vendor Locking מול ספק ענן ספציפי?

לאיזה Compliance אנחנו נדרשים?

מעבר לשיקולים אלו, לחברות מוצר מומלץ לתכנן את המוצרים שלהם כך שירוצו על מגוון רחב של עננים, כלומר שיהיו אגנוסטיים. כך הם גם יוכלו לשרת קהל רחב של לקוחות, ולהגדיל את כמות הלקוחות הפוטנציאליים, כשהמוצר יתאים להתקנה בקרב כלל סוגי הלקוחות, ללא קשר באיזה ענן הלקוח משתמש.

אופציה במעבר לענן של ארגונים. מערכת Cloud Agnostic. צילום אילוסטרציה: BigStock

אופציה במעבר לענן של ארגונים. מערכת Cloud Agnostic. צילום אילוסטרציה: BigStock

במה אגנוסטיות נמדדת?

קיימים כמה אזורי מפתח בתכנון התשתית שלגביהם נצטרך לקבל החלטות, ואשר ישפיעו על היבטים כגון יתירות, זמינות, גיבויים ועוד:

אבטחת מידע – האם כדאי להשתמש בפתרון שירותים מנוהלים של הענן?

סוגי בסיס נתונים ושירותי אחסון למידע

סוגי רשתות פנימיות (Virtual Private Cloud)

מערכות ניטור

כלי מפתחים

מחיר

לאחר מכן, בשכבת האפליקציה נדרש גם להחלטות נוספות, המשפיעות גם הן על האגנוסטיות.

תכנון תשתית

אחרי שהחלטתם לתכנן מערכת Cloud Agnostic, אל תשכחו לבחור נכון את השירותים המנוהלים שילוו אותה. ההקמה שלהם צריכה להיות פשוטה, והם חייבים להביא איתם ערך משמעותי, כגון: יתירות, זמינות, גבוהה, אבטחת מידע וכדומה.

מומלץ להשתמש במתודולוגיית IaC (ר"ת Infrastructure As Code) – שמספקת אוטומציה של הקמת התשתית, תוך שימוש בקוד. המתודולוגיה מבוססת על העובדה שמערכת שנרצה שתהיה Cloud Agnostic, כדאי שתהיה כזו שנוכל לפרוס או להעביר אותה בין העננים בקלות. כדי לאפשר זאת, המתודולוגיה כוללת אוטומציות מתאימות להקמת התשתית. למוצרי IaC קיימים טמפלטים לכלל ספקי הענן הגדולים, והם מאפשרים פריסה אוטומטית ומבוקרת של התשתית על ספקי הענן השונים.

אין זה אומר שחובה להשתמש ב-IaC על מנת שהתשתית שלנו תהייה אגנוסטית, אך במידה שלא תבחרו בה, יש לקחת בחשבון שיידרש להשקיע זמן רב בהקמת התשתית בכל פעם שנרצה להקים סביבה נוספת, בין אם זה באותו ענן או בענן אחר.

תכנון ארכיטקטורת Cloud Agnostic אינו הכרחי לכל מערכת, אך במקומות שבהם תבחרו לעשות כן, תוכלו ליהנות משירותים מגוונים בעננים שונים, וכן מחשיפה ללקוחות רבים.

הכותב הוא מנהל טכנולוגיות ראשי (CTO) במטריקס דיגיטל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים