האם ג'ף בזוס הוא שהמליץ למיליארדר מייקל בלומברג לרוץ לנשיאות?

איש העסקים, ראש עיריית ניו יורק לשעבר, צפוי להגיש את מועמדותו למפלגה הדמוקרטית ● אפשר שחברו, מייסד ומנכ"ל אמזון, עומד מאחורי הרעיון ● לפי הסברה - ההצטרפות קשורה במיסוי הגבוה לעשירים, שמקדמים המועמדים האחרים, וורן וסנדרס

הפסיד 13.5 מילירד דולר בין לילה. ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

בסוף השבוע התבשר העולם כי מייקל בלומברג, מיליארדר, איש עסקים יהודי, ומי שהיה ראש העיר ניו יורק, צפוי להגיש את מועמדותו למירוץ הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב. הבחירות במדינה יתקיימו בדיוק בעוד שנה, בנובמבר 2020, ובלומברג, שעדיין לא ברור סופית אם אכן יתמודד על התואר, אמור להגיש את המסמכים הנדרשים לצורך כך במועד לפריימריז של המפלגה הדמוקרטית, שיערכו באלבמה. לפי דיווח של רקורד, מנכ"ל אמזון והאדם העשיר בעולם, ג'ף בזוס, הוא שעומד מאחורי הרעיון.

על פי הפרסום, בזוס התקשר לבלומברג בן ה-77 מוקדם יותר השנה, בכדי לבחון את העניין של חברו המיליארדר בנשיאות ובריצה לתפקיד הבכיר, ומשם התגלגלו הדברים אל הדיווחים אודות ההצטרפות למירוץ מסוף השבוע.

המיליארדר ואיש העסקים היהודי, מייקל בלומברג, בימי כראש העיר ניו יורק. צילום: BigStock

המיליארדר ואיש העסקים היהודי, מייקל בלומברג, בימיו כראש העיר ניו-יורק. צילום: BigStock

לטענת רקורד, בזוס שאל את בלומברג האם ישקול להתמודד לתפקיד הנשיא בשיחה, לאחר שהתכניות של אמזון להקים את המטה הראשי השני שלה, המכונה HQ2, בעיר ניו יורק התרסקו בתחילת השנה, עקב מה שנתפש כקבלת פנים קרה מהעיר העצומה. המטה אמור היה להתפצל בין צפון וירג'יניה לניו יורק ותוכנן להיות ענק ולכלול בסביבות 25 אלף עובדים בכל אחת מהערים. 

בזמנו, בלומברג טען שאינו מעוניין בריצה לתפקיד, כך על פי הדיווח, אבל הכתב ציין כי כניסתו העתידית לריצה להובלת המפלגה הדמוקרטית הגיעה בהמשך כמענה לכוחם העולה של הסנאטורית אליזבת וורן והסנאטור ברני סנדרס, שני המועמדים הדמוקרטים המתאפיינים בגישתם השמאלית-סוציאליסטית. 

בחודשים האחרונים הציגו המתמודדים המובילים במהלך הקמפיינים שלהם תכניות למיסוי גבוה בהרבה של עשירים בכלל ומיליארדרים בפרט, מהלך שככל הנראה מאיים על אילי העסקים. וורן העלתה תכנית ל"מס עושר" – להטיל מס של 2% על מי שהונו הוא מעל 50 מיליון דולר ו-3% על הון של מעל מיליארד דולר (בסך הכל 75,000 משפחות). סנדרס הלך רחוק יותר והציע את "מס העושר הקיצוני" שיחול על מי שהשווי הנקי שלו מתחיל "נמוך" יותר, ב-32 מיליון דולר, ושידרש לשלם "רק" אחוז מכספו כמס (מיסוי שיחול על כ-180,000 בתי אב במדינה). אלא שאז יטפס המיסוי כלפי מעלה, כאשר העשירים ביותר, מי ששווי הונם עומד על 10 מיליארד דולרים או יותר, יחויבו בתשלום 8% מס מתוך כלל כספם למדינה. במסגרת הקמפיין סנדרס טוען שהמיסוי המסוים יצבור 4.35 טריליון דולר לקופת המדינה.

"מייקל הקטן ייכשל" 

דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב. צילום: BigStock

דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב. צילום: BigStock

לא ברור אם בזוס, שנמנע במידה רבה מפוליטיקה וממעורבות בבחירות בארצו, אפילו ברמת ההתבטאות בלבד, תומך או יתמוך באופן פעיל במועמדותו של בלומברג, שהיה ככל הנראה מתמודד מתון בהרבה מ-וורן וסנדרס. מאידך, ידועה לכל האיבה השוררת, לפחות על פניו, בין הבוס של אמזון והבעלים של הוושינגטון פוסט לבוס של העולם המערבי, דונלד טראמפ, שכניסתו של בלומברג למירוץ מולו – אם תקרה – עלולה להוות איום עליו ואולי בכך לשרת גם את בזוס.

בתגובה לבשורה אמר טראמפ לכתבים ביום ו' כי ייתכן שבלומברג יבזבז "הרבה כסף" אך "אין לו את הקסם להצליח". הנשיא המכהן טען שיגבור בקלות על ראש העיר השל ניו יורק לשעבר והמיליארדר בהווה, ציין ש-"מייקל הקטן ייכשל", והוסיף כי "אין אף אחד שאעדיף להתמודד מולו מאשר 'מיכאל הקטן'".

בהצהרה לתקשורת אמר האוורד וולפסון, יועצו של בלומברג: "כעת עלינו לסיים את העבודה ולהבטיח כי טראמפ יובס. אבל מייק מודאג יותר ויותר מכך שמנעד המועמדים הנוכחי אינו מתפקד היטב כדי לעשות זאת". וולפסון אמר כי "בהתבסס על תיעוד ההישגים, המנהיגות והיכולת שלו להפגיש אנשים כדי להביא לשינוי, מייק יוכל לקחת את המאבק מול טראמפ ולנצח".

הם מפחדים?

וורן וסנדרס לא ממש התלהבו מהמצטרף החדש – וורן בירכה את בלומברג על כניסתו למירוץ בטוויטר, היא צייצה: "ברוך הבא למירוץ", תייגה את בלומברג והוסיפה, "אם אתה מחפש תכניות מדיניות שיעשו הבדל עצום בעבור אנשים עובדים, ושהן פופולריות מאוד, התחל כאן", כשהיא מקשרת את הציוץ לאתר הקמפיין שלה עצמה.

סנדרס התייחס למועמד החדש בתגובה מחודדת יותר, שרק לכאורה הופנתה אל המתמודד בלומברג, וכתב בטוויטר: "מעמד המיליארדרים מפחד – והם צריכים לפחד".

כמה סקרי דעת קהל שנעשו לאחרונה מצאו ש-וורן או סנדרס – היותר ליברלים פוליטית מהמועמד המוביל הדמוקרטי האחר, ג'ו ביידן – הם שעשויים להגיע למערכה הסופית נגד טראמפ, אולם היו אלו סקרים שבטרם הצטרפותו של בלומברג למירוץ.

בזוס אגב אינו המיליארדר היחיד שהביע עניין בקמפיין של בלומברג. המשקיע המיליארדר ומייסד אומגה פרטנרס, ליאון קופרמן, אמר ל-CNBC ביום ו' כי הוא יתמוך בראש עיריית ניו יורק לשעבר, עכשיו כשהוא לוקח חלק במירוץ. גם קופרמן הביע בעבר ביקורת נחרצת כלפי מס העושר המוצע על ידי וורן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים