מרכזי האנרגיה של המחר

יכולתם של דטה סנטרים להציע למכירה חלק מאנרגיית החשמל האגורה שלהם בחזרה לרשת החשמל, מעניקה תשואה משמעותית על ההשקעה בציוד מתקדם ומערכות אל-פסק ● זהו צעד גדול לשיפור הקיימוּת בניהול ובניצול אנרגיה וכן להגדלת ההכנסות של מפעילי מרכזי הנתונים

14/07/2019 14:29
אבי שם טוב, מנהל תחום Power Quality, איטון ישראל. צילום: איטון ישראל.

הדטה סנטרים הפכו בעשור האחרון לאחד מצרכני החשמל הגדולים ביותר. למעשה, בשנה שעברה הם צרכו בעולם חשמל בהיקף של 416.2 טרה-ואט לשעה – יותר מצריכת החשמל של בריטניה כולה.

הזינוק בצריכת החשמל הוא תוצאה ישירה של ההתפתחות הטכנולוגית – הדרישה מעסקים לקישוריות, התפשטות האינטרנט של הדברים וכדומה.

על פי הערכות, עד שנת 2025 דטה סנטרים יצרכו כ-20 אחוזים מכל החשמל הזמין בעולם. אם התחזיות נכונות, משמעות הדבר שצריכת האנרגיה של מרכזי הנתונים בעולם תשלש את עצמה בעשר השנים הקרובות. עלייה זו בביקוש לאנרגיה תוביל לבעיות סביבתיות חמורות, אלא אם נתחיל להעביר למרכזים אלו אנרגיה בת קיימא.

עם זאת, סקר חדש של Data Center Knowledge מגלה נתון מעודד, לפיו 70% מהמשתמשים לוקחים בחשבון את נושא הקיימוּת בבחירת ספקית של דטה סנטרים. בנוסף, מתוך המשתמשים המתחשבים בנושא הקיימוּת, כשליש אמרו כי חשוב להם שספקי הדטה סנטר ישתמשו באנרגיה מתחדשת.

ואכן, ספקים רבים של דטה סנטרים כבר נוקטים במגוון צעדים לצמצום צריכת האנרגיה שלהם, כאשר נושא היעילות-נצילות זוכה לעדיפות. גוגל היא דוגמה מצוינת לכך. ענקית הטכנולוגיה התחייבה לאחרונה כי משנת 2020 ועד שנת 2025, תעבור לפעילות על בסיס אנרגיה מתחדשת בלבד בחוות השרתים שלה. גם פייסבוק ואפל יצאו בהצהרות דומות במהלך החודשים האחרונים.

המודעות הסביבתית וההשקעה במקורות אנרגיה חלופיים משיגות תוצאות, והביקוש לאנרגיה ירוקה מחולל שינוי בתמהיל האנרגיה שלנו. בשנה שעברה, 24% מהביקוש העולמי לחשמל הופק ממקורות אנרגיה מתחדשת, כגון רוח, שמש ומים. אך אליה וקוץ בה – המקורות להפקת אנרגיה מתחדשת אינם רציפים בהכרח, ומאוד קשה להתבסס על שמש, רוח, או מים להפקת אנרגיה.

עם המעבר מאנרגיה "מסורתית", על בסיס דלק, לטובת אנרגיה מתחדשת, ההפקה של האנרגיה הופכת תנודתית יותר ויותר, מה שמקשה על החיזוי ועל הניהול של אספקת החשמל. משום שדטה סנטרים דורשים אספקת אנרגיה יציבה ומהימנה, אי-יציבות אינה מתקבלת על הדעת.

כדי לצמצם את הסיכון, דטה סנטרים יכולים לעזור לספקיות האנרגיה להבטיח אספקת חשמל יציבה על-ידי איזון בין צריכת החשמל להפקתו. למעשה, דטה סנטרים יוכלו לקבל תמריץ פיננסי לניהול הביקוש שלהם ברשת החשמל, ואף להפוך בעצמם לספקי חשמל.

למשל, כדי להרוויח כסף מהשקעתם הקיימת במערכות אל-פסק, יוכלו מרכזי הנתונים לעזור לספקיות האנרגיה לאזן את הביקוש לחשמל בר קיימא, בכך שיציעו את קיבולת האנרגיה העודפת שלהם בחזרה לרשת החשמל, מבלי להפריע לטיפול בעומסים קריטיים.

מערכת אל-פסק - UPS מסדרת PX9 של איטון. צילום יח"צ

מערכת אל-פסק – UPS מסדרת PX9 של איטון. צילום יח"צ

באמצעות מערכות האל-פסק, אשר אוגרות אנרגיה המוכנה לשימוש במקרה של הפסקת חשמל, ניתן לווסת את הביקוש מרשת החשמל, כמו גם לטעינה בשני הכיוונים, ובעצם לרוקן את המצבר בחזרה אל רשת החשמל – ואף לקבל על כך תשלום מספקית האנרגיה. שיטה זו נקראת "אל-פסק כרזרבה" (UPS-as-a-Reserve – UPSaaR).

היכולת של דטה סנטרים להציע למכירה חלק מאנרגיית החשמל האגורה שלהם בחזרה לרשת החשמל, מעניקה תשואה משמעותית על ההשקעה בציוד מתקדם ומערכות אל-פסק. זהו צעד גדול לשיפור הקיימוּת בניהול ובניצול אנרגיה, וכן להגדלת ההכנסות של מפעילי מרכזי הנתונים.

למרכזי הנתונים יש הזדמנות יקרה לסייע במעבר העולמי אל כלכלת אנרגיה מעגלית, הנשענת פחות ופחות על פחמן. בעבודה משותפת, הדטה סנטרים וספקיות האנרגיה יוכלו לאזן את הצריכה ולבנות גישה מושכלת להפקת אנרגיה בת-קיימא ולעתיד ירוק יותר.

הכותב הוא מנהל תחום Power Quality באיטון ישראל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים