צה"ל מעלה לאוויר רשת תקשורת נתונים מוצפנת רחבת סרט; ההיקף: עשרות מיליוני שקלים

קצין בכיר בזרוע היבשה אמר לאנשים ומחשבים, כי מערכת הקשר החדשה ייחודית בכך שהיא יכולה להעביר נתונים מוצפנים ובכך להוות תווך שמייעל את זמן התגובה בשדה הקרב ● הטמעת מערכת הקשר, שהחלה בימים אלה וצפויה להסתיים בעוד שלוש שנים, מבוצעת בכלל הרמות בצבא - מהחטיבה ועד רמת הפיקוד - והיא מוטמעת במאות טנקים ונגמ"שים ● הפרויקט בוצע בשיתוף פעולה בין צה"ל לאלביט מערכות

צה"ל מצוי בימים אלה בתהליך הפיכה למבצעי של תווך חדש, אלעד ירוק שמו. לאנשים ומחשבים נודע, כי מדובר ברשת תקשורת נתונים מוצפנת, רחבת סרט, שמיועדת לדרג הלוחם הנייד. הפרויקט ארך שש שנים ומסתיים בימים אלה. היקפו לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע, כי הוא עומד על עשרות מיליוני שקלים.

הפרויקט הוא פרי שיתוף פעולה בין אלביט מערכות לחטיבת התיקשוב במפקדת זרוע היבשה. היבטי אבטחת המידע הכלולים בו פותחו במצו"ב (ר"ת מרכז צופן וביטחון), המרכז הלאומי להגנת המידע. זהו גוף ההצפנה בלוט"ם, שהיא יחידת ה-ICT של אגף התיקשוב בצה"ל.

קצין בכיר בזרוע היבשה אמר לאנשים ומחשבים, כי יש למערכת הקשר החדשה יכולת להעביר נתונים מוצפנים ובכך להוות תווך שמייעל את זמן התגובה בשדה הקרב. היכולת הזו מהווה ייחוד של מכשיר הקשר המבצעי. הטמעת מערכת הקשר, שהחלה בימים אלה וצפויה להסתיים בעוד שלוש שנים, מבוצעת בכלל הרמות בצבא – מהחטיבה ועד רמת הפיקוד – והיא מוטמעת במאות טנקים ונגמ"שים. באמצעות התווך החדש יוכלו עשרות כלי רכב בכל אוגדה לבסס את הקשר ביניהם על תקשורת רחבת סרט ולהעביר באמצעותה יותר נתונים, יותר יישומים ויותר חוזי.

הקצין הבכיר ציין, כי במסגרת הפרויקט פותח אמצעי קשר משולב: להפוך מכשיר קשר שפועל על רדיו לכזה שפועל גם על נתונים. לדבריו, זוהי יכולת ייחודית עולמית.

אלעד ירוק הוא מקלט-משדר (מקמ"ש) שמאפשר להעביר קשר ודיבור כמו בכל מכשיר קשר, ובנוסף ביכולתו להעביר נתונים מוצפנים למסך RPT – מסך מגע מוגן ומוקשח שאליו מגיעים נתונים מגוונים המסייעים למפקדים בשטח בזמן אמת, בין היתר באמצעות צילומים וסרטי וידיאו. בין שאר היישומים יוכל המכשיר להעביר נתונים של משואה – מערכת השו"ב הטקטית לדרג המבצעי, שמהווה חלק מצי"ד (ר"ת צבא יבשה דיגיטלי), פרויקט הענק של אלביט ומפקדת זרוע היבשה.

הפרויקט משקף את התפיסה של הצבא, לפיה "צה"ל חי ולוחם ברשת", הוסיף הקצין הבכיר. הוא הסביר, כי הכפלת הכוח המבצעית בשל הפרויקט נובעת מהעובדה שרוב הפעילות של אלעד ירוק היא אוטומטית ואינה דורשת הקצאה של כוח אדם מבצעי לטובת מציאת תדר ותפעול המכשיר. כך, אמר, מתקבל קצב פעולה מהיר יותר לעומת רשתות קודמות ומתקצר זמן התגובה במהלך הקרב.

פרויקט אלעד ירוק הוא חלק מפרויקט כולל של רדיו מבוסס תוכנה, המכונה ברק רחוק. יש לברק רחוק SDR-7200 (ר"ת Software Defined Radio) ארבעה סוגים של מכשירי קשר וצה"ל רכש שתיים מהן: אלעד ירוק ואודם מפוארת. הם מאפשרים תקשורת נתונים במגוון רחב של תחומי תדרים. אלעד ירוק פועל בתחום תדרי UHF לתעבורת נתונים רחבת סרט ואודם מפוארת פועלת בתחום VHF לתעבורה צרת סרט.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    עוד בזבוז כסף על חשבון משלם המיסים. מכשיר זול יכול לשבש את תהדברים והמערכת תהיה חסרת תועלת.... ומעבר לכך, מערכות נשק היום צריכות לפגוע מרחוק. לא אמורים לשלוח טנקים וחיליים לשטח אויב... אחרת הם לא יותר מבשר תותחים

  2. Dee

    לא ברור לי, מדוע נותנים לזה פרסום! כל הפטפטת המיותרת פגעה בנו בכל התפקוד של המדינה, בעיקר בכל הנוגע לצה"ל ולעצמאות של המדינאים שלנו להחליט לכאן או לכאן, בלי שכל העולם, כולל ארה"ב יכתיב לנו וישפיל אותנ!!!

אירועים קרובים