השר מיכאל איתן: "הטכנולוגיה יצרה מהפיכה במערכת היחסים שבין האזרח לרשות"

"הגבולות שהיו מקובלים עד כה בין האזרח לרשות מיטשטשים בעזרת הטכנולוגיה", אמר השר איתן בכנס באוניברסיטת בר אילן ● לדבריו, "את האזרח לא מעניין מי עומד מאחורי השירות, העירייה או הממשלה - הוא צריך לקבל את השירות הכי טוב, והטכנולוגיה היא זו שתסייע להאיץ תהליך זה" ● הוא אמר, כי יש ברשויות המקומיות רמת שירות גבוהה יותר מאשר בממשלה, מאחר שבניגוד לראש הממשלה, ראשי הערים עומדים לבחירה ישירה

"הטכנולוגיה יצרה מהפיכה של ממש במערכת היחסים בין האזרח לרשות, והיא תביא בהכרח לשיפור השירות. למעשה, הגבולות שהיו מקובלים עד כה מיטשטשים", כך אמר השר מיכאל איתן, הממונה על שיפור השירות לאזרח.

השר איתן אמר את הדברים בכנס "כלכלה חברה בשלטון המקומי" שהתקיים אתמול (ב') באוניברסיטת בר אילן. הכנס נערך לרגל השקת ספרו של ד"ר איתן לסרי, המנהל האקדמי של המכון לשלטון מקומי, שפועל במסגרת האוניברסיטה. איתן היה אורח הכבוד בטקס ונשא דברים לכבוד מחבר הספר, שהחל את הקריירה שלו כעוזרו הפוליטי בכנסת ובממשלה.

הוא התייחס בדבריו לשיפור השירות שהאזרח אמור לקבל מהרשות. "יש לזכור שהאזרח מקבל שירותים מהממשלה ומהרשות המקומית", אמר. "את האזרח לא מעניין מי עומד מאחורי השירות, העירייה או הממשלה – הוא צריך לקבל את השירות הכי טוב, והטכנולוגיה היא זו שתסייע להאיץ תהליך זה".

"בזכות הכנסת כלים ממוחשבים, יישום ממשל זמין ופעולות שונות להנגשת המידע, פעילות הרשות תהיה הרבה יותר שקופה", הוסיף איתן. "האזרח יוכל לבקר בצורה ברורה ומדויקת את פעולות הרשות וזה יסייע לפקידי הציבור, שמטרתם היא קודם כל לשרת את האזרח. כמו כן, הוא יידע שהכול שקוף ונתון לפיקוח של כל האזרחים".

בהמשך התייחס איתן לטענה שקיים חוסר שוויוניות בין הממשלה לרשות המקומית בתקצוב ובמשאבים בכל הנוגע להשקעה בטכנולוגיה. הוא אמר בהקשר זה, כי "נכון שהממשלה משקיעה בממשל זמין וביוזמות טכנולוגיות שונות, אבל הרשויות המקומיות נמצאות במקום הרבה יותר גבוה בכל מה שקשור לקשר ישיר עם האזרח, ליכולת שלו להגיע לראש הרשות ולקבל שירותים טובים יותר. הממשלה עדיין לא שם".

השר איתן סיפר על היוזמה שלו להקים מוקד ממשלתי ממוחשב שישמש כמו 144 לכל שירותי הממשלה ועל הקשיים ליישם את הפרויקט הזה. לדבריו, "לצורך הפרויקט ביקרתי בלא מעט מוקדים עירוניים של רשויות מקומיות וראיתי איך מטפלים שם באזרחים, איזו רמת שירות גבוהה ומחויבות יש שם. אין דבר כזה בממשלה".

אחד ההסברים לכך, לדבריו, הוא שבניגוד למה שקורה בממשלה, ראשי הערים עומדים לבחירה ישירה והם יודעים היטב שאזרחים שאינם מרוצים עלולים לא להצביע עבורם בבחירות הבאות. "בבחירות לכנסת זה לא כך, והמרחק בין ראש הממשלה לאזרחים עדיין רב", אמר.

ד"ר לסרי אמר בדברי התודה שלו למברכים, כי אחת המטרות שהמכון לשלטון מקומי שם לעצמו היא להעלות לסדר היום הציבורי את נושא הרשויות המקומיות ומקומן בחברה הישראלית. לדבריו, "הספר נועד לשרת מטרה זו, כמו גם לתת ביטוי הולם, ואנחנו מקווים שגם בהמשך נעלה על סדר היום נושאים שונים שקשורים לשלטון המקומי".

הוא הודה לכל אנשי האקדמיה, המרצים והחוקרים, שנטלו חלק בכתיבת הספר, כמו גם לאלה שהשתתפו באירוע עצמו. כמו כן, ד"ר לסרי העלה את זכרם של פרופ' דניאל אלעזר ופרופ' גדעון דורון ז"ל, שהיו שותפים לכתיבת הספר ולפעילות המכון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים