בשל המשבר: חברות IT הפועלות בארץ שוקלות להעביר האחריות על טורקיה למנהלים לא-ישראלים

נציג ישראלי בכיר הפועל בטורקיה, הודה בפני אנשים ומחשבים, כי בכל הקשור למיזמי ICT מול הממשלה והמגזר הציבורי, "כמעט שאין פעילות עסקית חדשה" ● "במגזר העסקי יש המעדיפים לקיים את הקשר עם הנציגות הישראלית באמצעות שיחות וידיאו או מחוץ לטורקיה", אמר ● ד"ר איתן לסרי: "בתחומי ההיי-טק - לטורקיה יש הרבה יותר מה להפסיד" ● אבי חפץ, מנכ"ל מכון היצוא: "למרות חשיבותה של טורקיה ליצוא הישראלי, יצוא ההיי-טק הישראלי הוא בעל שיעור חשיפה נמוך לשוק הטורקי"

בטורקיה הבחירות מתחילות ברשת

ההתדרדרות ביחסים הדיפלומטיים של ישראל עם טורקיה נותנת את אותותיה גם על שוק ה-IT המקומי. בחברות מיחשוב גלובליות, שמנהליהן בארץ אחראים גם על שוק ה-IT הטורקי, "בוחנים עתה במיקרוסקופ", לדברי מנהל בכיר בחברת IT ישראלית, את המצב ואת ההשלכות האפשריות הנובעות ממנו.

לאנשים ומחשבים נודע, כי בחלק מהחברות הללו שוקלים אף להעביר את האחריות לטיפול בפעילות בשוק ה-IT הטורקי למנהלים לא-ישראליים. ישנן בארץ כמה וכמה חברות גלובליות שכאלה, ביניהן VMware, רד-האט (Red Hat), גלאסהאוס (Glasshouse), וחלק מפעילותה של EMC. רענן ביבר, לשעבר מנכ"ל דל (Dell) ישראל, אחראי על המדינות המשמעותיות ביותר מבין השווקים המתפתחים באזור EMEA, וביניהן טורקיה. עד לפני כמה חודשים היה מנכ"ל נט-אפ (NetApp) ישראל אחראי גם על השוק הטורקי, אולם שינוי מבני בפעילות הסניף הביא להפרדת ישראל וטורקיה. אף לא אחד מנציגי החברות שצוינו הסכים לשוחח לציטוט עם אנשים ומחשבים, כאשר חלקם לא קיבלו אישור לכך ממטה החברה בארה"ב.

העברת האחריות לניהול השוק הטורקי, לכשתקרה, תיעשה בשני אופנים: פתיחת סניף מקומי בטורקיה של אותן חברות בינלאומיות, או העברת הפעילות מישראל לסניף אחר באגן הים התיכון המזרחי או באחת מארצות ערב בהן יש פעילות IT, דוגמת מצרים או ארצות המפרץ.

נציג ישראלי בכיר הפועל בטורקיה, הודה בפני אנשים ומחשבים, כי בכל הקשור למיזמי ICT מול הממשלה והמגזר הציבורי, "כמעט שאין פעילות עסקית חדשה. במגזר העסקי – ובתוכו עולם ה-ICT – יש המעדיפים לקיים את הקשר עם הנציגות הישראלית באמצעות שיחות וידיאו או מחוץ לטורקיה".

לדברי איש עסקים בכיר בעולם ה-ICT הפועל בטורקיה, "בתקופה האחרונה גורמים עסקיים טורקים מעדיפים להוריד פרופיל ולהיפגש עם אנשי עסקים ישראליים במקומות צנועים יותר מאשר בעבר. אנשי עסקים מובילים אמרו לי, כי ראש ממשלת טורקיה לא יכול להפסיק את כלל היחסים המסחריים בין המדינות, גם אם הוא רוצה. עם כל הכבוד, טורקיה היא דמוקרטיה וארדואן אינו יכול לקום בבוקר ולומר לאנשי עסקים איפה הם צריכים לעבוד. זאת, אלא אם כן הפרלמנט הטורקי יכריז על ישראל כמדינת אויב שאסור לעשות עמה עסקים – ואין שום הצעה כזאת על השולחן".

אבי חפץ, מנכ"ל מכון היצוא, אמר לאנשים ומחשבים, כי "למרות חשיבותה של טורקיה ליצוא הישראלי, יצוא ההיי-טק הישראלי הוא בעל שיעור חשיפה נמוך לשוק הטורקי". על פי נתוני מכון היצוא, סך יצוא ענפי ההיי-טק לטורקיה הסתכם בשנת 2010 בכ-134 מיליון דולרים, המהווים 0.6% בלבד מסך יצוא ההיי-טק הכולל. בהשוואה לשנה קודמת ירד ייצוא ההיי-טק בשנה זו בכ-4%. במחצית הראשונה של 2011 נותר משקל יצוא ההיי-טק לטורקיה ללא שינוי והסתכם בכ-58 מיליון דולרים.

"הפגיעה היא הדדית"

ד"ר איתן לסרי, מנכ"ל אתגר פתרונות אסטרטגיים ויזמות, פועל בשוק הטורקי מזה שבע שנים. לדבריו, "הנתק המדיני והמשבר בין טורקיה וישראל פוגע  בשתיהן, למרות האכזבה מהחרפת המשבר והכעס על התנהגותם של נציגים טורקים כלפי ישראלים. טורקיה איננה עוד מדינה באזור – יש לה חשיבות אסטרטגית גדולה עבור ישראל, בעיקר על רקע האירועים המתרחשים כיום באזורנו. לכן, יש אינטרס משותף לשתי הממשלות לפתור את הבעיות ביניהן".

"חשוב לסיים את המשבר ולהתפנות למשימות שעל הפרק", אמר ד"ר לסרי. "מדובר בשתי הדמוקרטיות היחידות באזורנו, עם קשרי ידידות של מאות שנים בין יהודים לטורקים. מערכת יחסי טורקיה-ישראל כבר הולידה לא מעט משברים מדיניים, אבל לא הצליחה לעצור את שיתוף הפעולה במגזר העסקי בין שתי המדינות, שעד היום השאיר את זירת ההתגוששות לפוליטיקאים. האינטרסים הכלכליים הולידו שיתופי פעולה ענפים בין המדינות, שהמשיכו לצמוח גם בשנה האחרונה".

היקף הסחר בין ישראל לטורקיה, הסביר ד"ר לסרי, "זינק ב-2010 לשיא. בעוד שב-2001 הוא הסתכם ב-1.3 מיליארד דולרים, הרי שב-2010 הוא הגיע לשיא של 3.5 מיליארד דולרים. עם מסחר הדדי בהיקף כזה , גם לישראל וגם לטורקיה יש הרבה מה להפסיד".

ד"ר לסרי שימש בתפקידים בכירים בממשלה ובכנסת, בין השאר כיועץ בכיר לראש הממשלה אריאל שרון וכיועץ במשרד ראש הממשלה בתקופת בנימין נתניהו. באחרונה שב לסרי מביקור עסקי עם נציגי הנהלת חברת טכנולוגיה מובילה מישראל, שבחנו יחד קידום שיתופי פעולה בתחומי התקשורת והטכנולוגיה, יחד עם חברת תקשורת טורקית הנחשבת לחברת הדגל בתחומה בטורקיה. נציגיה, סיפר, "שיבחו את שמם הטוב וניסיונם המקצועי של אנשי ההיי-טק מישראל. בקרב חלק מאנשי העסקים הטורקיים אותם פגשו היו אף כאלה שהתפללו לסיום המשבר, חלקו על מדיניות ממשלתם והצרו על ההחרפה ביחסים בין המדינות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים