"הקפאת התקציבים תפגע בשילוב האוכלוסייה הערבית בהיי-טק"

כך אמר יזם ההיי-טק הנס שקור בתגובה להחלטת שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', להקפיא את מענקי ההשכלה הגבוהה לתושבי מזרח ירושלים ● "מה רוצה השר - להשאיר אותם חוטבי עצים ושואבי מים? לדרדר אותם לאלימות?", שאל

היזם הטכנולוגי והחברתי הנס שקור.

"ההחלטה של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', להקפיא את המענקים לטובת השכלה גבוהה לתושבים הערבים של מזרח ירושלים תפגע במגמה החיובית שקורית בשנים האחרונות, של עלייה בשילוב בוגרי לימודי המדעים והטכנולוגיה מחלק זה של העיר בהיי-טק", כך אמר הנס שקור, יזם היי-טק ופעיל למען שילוב ערבים בענף, ובעבר חבר הנהלת צופן – ארגון שפועל למען מטרה זו.

שקור הגיב להחלטתו של סמוטריץ' להקפיא תקציבים שנועדו לשילוב תושבי מזרח ירושלים הערבים במוסדות להשכלה גבוהה. לטענת שר האוצר, יש בקמפוסים מגמה של "אסלאמיזציה", והוא דורש, לפני הקצאת הכספים, להקים "מנגנונים שיטפלו בהקצאה הלאומנית באוניברסיטאות וימנעו אותה". כמו כן, הוא טוען שהקצאת הכספים הזו פוגעת בסטודנטים היהודים. סמוטריץ' החליט בנוסף להקפיא העברה של 300 מיליון שקלים לרשויות המקומיות הערביות – סכום שנקבע כחלק מההסכמים הקואליציוניים עם רע"מ בממשלה הקודמת. זאת, בניגוד לעמדת שר הפנים, משה ארבל.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'. צילום: איתן פולד, מתוך ויקיפדיה

לדברי שקור, "במזרח ירושלים חיים כיום 400 אלף תושבים. מה רוצה שר האוצר – להשאיר אותם חוטבי עצים ושואבי מים? לעודד אותם לפנות אלימות ולהפוך לחבית חומר נפץ?"

"הקואליציה הזאת לא מפספסת שום הזדמנות לפגוע בחברה הערבית וההחלטה של סמוטריץ' היא לא היחידה, אלא מהווה חלק ממדיניות מתמשכת, מאז שהוקמה הממשלה, שכוללת את המהפכה המשפטית", הוסיף.

"גידול של פי 20 במספר הערבים המשולבים בהיי-טק"

"ב-14 השנים האחרונות", אמר שקור, "היקף המשולבים מקרב הערבים בתעשיית ההיי-טק גדל פי 20, וכיום יש 12 אלף מועסקים מהחברה הערבית בכל מקצועות הטכנולוגיה". הוא ציין שנתון זה כולל גידול משמעותי במספר הנשים הערביות שמשולבות בענף.

הוא פירט על העלייה המשמעותית, לדבריו, בעשור האחרון במספר הסטודנטים הערבים שלומדים את מקצועות המדעים והטכנולוגיה באקדמיה הישראלית: "בטכניון, 28% מכלל הסטודנטים שלומדים את המקצועות הללו הם מהחברה הערבית, באוניברסיטת תל אביב הנתון עומד על 13% ובאוניברסיטה העברית – על 9%. זה גידול יפה מאוד במספרם של הסטודנטים מהמגזר, שלאחר הלימודים מיישמים חדשנות בתעשיית ההיי-טק".

שקור ציין עוד כי הקפאת התקציבים מגיעה בתקופה שבה ההיי-טק סובל מהקפאת גיוסי כספים וגיוסי עובדים, "בעיקר באזורים שמחוץ לתל אביב, הרצליה וחיפה". "הסטודנטים הערבים מתקשים יותר למצוא עבודות ג'וניורים, בגלל הפערים המובנים בינם לבין היהודים", הוסיף. "לכן, התוצאה תהיה שנחזור אחורה, למצב שבו ההיי-טק יהיה כמעט רק בתל אביב ובסביבתה. מה עם הפריפריה – ולא רק התושבים הערבים שבה? איך הם ישתלבו בהיי-טק?".

הוא התייחס גם לביטול 300 מיליון השקלים שיועדו לרשויות המקומיות הערביות ואמר כי ההשפעה של מהלך זה תהיה רחבה יותר. "זה כדור שלג, משום שברגע שאתה פוגע בחוליה אחת, כל עשרות המיליארדים שהוקצו לחברה הערבית ייפגעו. הנזק יהיה רוחבי, לכלל החברה הערבית והחברה הישראלית בכללותה. סמוטריץ' מדבר לבייס הימני שלו – וגורם נזק בל ישוער. מעולם לא חווינו ממשלה כל כך עוינת לחברה הערבית", ציין שקור.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים