משטרת טקסס הטמיעה רוגלה ישראלית שנויה במחלוקת

הטמעת הכלי של קובוובס היא חלק מהמאבק של טקסס במהגרים – מדיניות של המושל הרפובליקני, שממשל ביידן יצא נגדה ● בעבר פרסמה מטא דו"ח שלילי על כמה חברות - וקובוובס נכללה בו

מושל טקסס, גרג אבוט.

מדינת טקסס בארצות הברית רכשה באחרונה תוכנת מעקב ישראלית לטלפונים, לטובת מאבק במסתננים אליה מהגבול עם מקסיקו. התוכנה היא פרי פיתוח של קובוובס (Cobwebs Technologies) הישראלית, שבעבר נמתחה עליה ביקורת שלילית מצד מטא. את דבר הרכישה והשימוש של טקסס בתוכנה הישראלית חשף אתר The Intercept.

הטמעת הכלי היא חלק ממאבקו של גרג אבוט, המושל הרפובליקני של טקסס, לסגירת גבולה של המדינה, שמהווה חלק מהגבול הדרומי של ארצות הברית. מדובר בתוכנית שהחלה בזמן ממשל טראמפ, שהבטיח לבוחריו, לפני שנכנס לבית הלבן (וקיים רק חלקית), לבנות חומה שתמנע את כניסתם של המהגרים.

משימת סגירת הגבול של אבוט נקראת מבצע 'כוכב בודד, ועלותה מיליארדי דולרים. היא כוללת סיורים של המשמר הלאומי של טקסס על הגבול, בתי סוהר שמאכלסים מהגרים שנעצרו בגין הסגת גבול ואוטובוסים מלאים במבקשי מקלט שנשלחים לערים ברחבי ארצות הברית שנחשבות למעוזים של המפלגה הדמוקרטית. באחרונה הציבה מדינת טקסס מכשול צף בנהר ריו גרנדה, כדי להרתיע ממהגרים מלחצות את הגבול ממקסיקו, שמשתרע על פני 1,930 ק"מ. כבר כיום, הגבול האמריקני עם מקסיקו מבוצר בגדרות פלדה גבוהות וחוטי תיל דוקרניים.

אבוט דחה את התביעה שהגיש נגדו ממשל ביידן בטענה שהצעדים שהוא נוקט הם לא הומניטריים, וקיבל תמיכה מצד שמרנים, שרוצים מדיניות תקיפה יותר נגד מהגרים.

"נחשול של אנשים, שמהווה איום אסוני"

ב-2021 הכריז אבוט כי "נחשול של אנשים חוצה באופן בלתי חוקי את הגבול בין טקסס למקסיקו, ומהווה איום אסוני מתמשך ומיידי" למדינה ולתושביה. על פי אתר The Intercept, טקסס רכשה לצורך המבצע למניעת ההסתננות של אותו "נחשול של אנשים" כלים של חברות פרטיות, בהן קובוובס.

חברת הסייבר הישראלית הוקמה ב-2015 וגייסה 10 מיליון דולר. היא מציגה את עצמה כחברת איסוף מודיעין ממקורות גלויים (OSINT), שמוכרת כלי מודיעין לגופי אכיפה. על פי החברה, היא "מפתחת פתרונות מתקדמים עבור גופי אכיפה, ביטחון לאומי ושירותי פיננסים ברחבי העולם, ובעיקר בארצות הברית ומערב אירופה, ועומדת בחוד החנית של מודיעין דיגיטלי ממקורות גלויים. הפלטפורמה מאפשרת יכולות חיפוש מתקדמות וניתוחי ביג דאטה משולבים באלגוריתמי AI עדכניים. המוצר מספק התראות בזמן אמת על מידע רלוונטי. החברה חלוצה בתחום המודיעין הדיגיטלי". עם זאת, לפי כמה מומחי אבטחה, לצד איסוף מודיעין גלוי, קובוובס אוספת מידע ממקורות נוספים – באינטרנט ובדארקנט.

דו"ח שלילי של מטא

ב-2021 פרסמה מטא דו"ח שלילי על כמה חברות שפועלות בעולם מודיעין הרשת וקובוובס "זכתה" להימנות על הרשימה הזאת. מטא הגדירה את אנשי החברה כ-"שכירי חרב בתחום הסייבר והמעקבים" וציינה שהיא מחזיקה חשבונות מזויפים ברשתות חברתיות שונות לצרכי מעקב. בעקבות הדו"ח, מטא הודיעה כי הסירה 200 חשבונות ששימשו את קובוובס כדי לעקוב אחרי המשתמשים שלה בבנגלדש, ערב הסעודית, פולין ועוד מדינות.

לפי גופי הגנת פרטיות, באוגוסט 2021, חטיבת המודיעין והלוחמה בטרור של טקסס רכשה רישוי בן שנה לרוגלה הישראלית תמורת 198 אלף דולר. המדינה חידשה את המנוי שלה מאז פעמיים נוספות. במקומות אחרים דווח כי מס הכנסה האמריקני הוא לקוח נוסף של החברה הישראלית.

מה הקשר בין מלחמת טקסס במהגרים להטמעת הרוגלה הישראלית?

ברקע המאבק בין המושל השמרן לממשל ביידן, מומחי אבטחה הביעו תמיהה: מה הקשר בין מלחמתה של טקסס במהגרים ובין הטמעת הרוגלה הישראלית, וכיצד זו תשתלב במדיניות אכיפת הגבולות השנויה במחלוקת של אבוט.

בהיבט הטכנולוגי, המומחים ציינו כי התכונה החזקה ביותר שיש לרוגלת המעקב שבידי מדינת טקסס היא WebLoc – "פתרון מיקום חדשני שמנטר ומנתח באופן אוטומטי נתונים מבוססי מיקום", לדבריהם. קובוובס טוענת שהיא שואבת נתוני מיקום של מכשירים מכמה מקורות. לפי הסכם הרכישה בינה ובין טקסס, מצוין במפורש "מזהה מודעה (בפרסום מקוון)" כמקור הפקת הנתונים. המומחים הוסיפו כי "WebLoc מספק לא רק את המיקומים המדויקים של הטלפונים, אלא גם מידע אישי המשויך לבעליהם, כולל גיל, מין, שפות ותחומי עניין".

וולפי קריסטל, חוקר פרטיות ומומחה רשת, אמר לאתר The Intercept כי "סוכנויות ממשלתיות שקונות באופן שיטתי נתונים שנאספו במקור כדי לספק שירותים לצרכנים, או לטובת פרסום דיגיטלי – מייצגות את הסוג הגרוע ביותר האפשרי של שימוש לרעה במידע אישי".

קריסטל היטיב לסכם את המקרה במילים: "כל עוד תעשיית המידע הצרכני הפגומה הזו קיימת כפי שהיא קיימת כיום, שחקנים מפוקפקים תמיד ינצלו אותה".

לפני כמה שבועות נרכשה קובוובס על ידי קרן ההשקעות האמריקנית Spire Capital Partners תמורת סכום לא ידוע, שהוערך ב-150-250 מיליון דולר.

קובוובס סירבה להגיב לפניית The Intercept לתגובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים