חברות סייבר שקשורות ליזם ישראלי נכנסו לרשימה השחורה של ארה"ב

אינטלקסה היוונית וסיטרוקס ההונגרית, שלפי דיווחים קשורות ליזם הטק טל דיליאן, הוכנסו לרשימה, כי הן "מוכרות תוכנות שמהוות סיכון לביטחון הלאומי" של ארה"ב ● NSO וקנדירו מישראל הן כבר חברות "ותיקות" ברשימה

עוד שתי חברות שעל פי דיווחים יש להן קשר ישראלי - ברשימה השחורה של משרד המסחר האמריקני.

משרד המסחר של ארצות הברית הוסיף שתי חברות לרשימה השחורה של החברות הטכנולוגיות שמוכרות תוכנות ריגול שאסור לאף גורם אמריקני רשמי, או חברה שעובדת עם הממשל, לבצע עימן עסקים, מכיוון שהן מוכרות "תוכנות שמהוות סיכון לביטחון הלאומי".

מדובר בחברות אינטלקסה היוונית וסיטרוקס ההונגרית, וכן חברות משנה שקשורות אליהן, שממוקמות באירלנד ובצפון מקדוניה. לפי הדיווחים, שתי החברות קשורות קשרים הדוקים ליזם ההיי-טק הישראלי, כולל יוזמות של סייבר התקפי, טל דיליאן.

שתי החברות מצטרפות לרשימה שבה כבר ניתן למצוא שתי חברות ישראליות: NSO, שפיתחה, הפיצה ומכרה שירותי ריגול באמצעות תוכנת פגסוס, וקנדירו, שמכרה, לפי הידוע, כלים שאפשרו פריצה למחשבים אישיים של מטרות שונות, כולל מתנגדי משטר בסעודיה. שתי החברות הללו הוכנסו לרשימה השחורה של משרד המסחר האמריקני כבר ב-2021.

תוכנה "טורפת"

שמן של אינטלקסה וסיטרוקס נקשר בעבר לתוכנת הריגול פרדטור (ובעברית – טורף). ההערכה היא שסיטרוקס מהווה סוג של חברה באינטלקסה, שהיא מעין ארגון גג של כמה חברות, שנועד לספק משקל נגד תחרותי ל-NSO. לטענת האמריקנים, סיטרוקס היא עוד חברה שמפתחת כלים שמאפשרים לחדור לטלפונים של משתמשים מבלי שהם יוכלו להיות מודעים לכך.

בדצמבר 2021 גילה מכון המחקר סיטיזן לאב של אוניברסיטת טורונטו כי בטלפון של מתנגד משטר מצרי נמצאת תוכנת הפרדטור. בעזרת פייסבוק, התגלה שלחברה לקוחות בארמניה, יוון, אינדונזיה, מדגסקר, עומן, סעודיה וסרביה.

בהחלטת משרד המסחר האמריקני נכתב ש-"ללא מעקות בטיחות מתאימים, ניתן לעשות שימוש לרעה בכלים הללו כדי לנהל מעקב חודרני ומזיק נגד מגוון רחב של מטרות, כולל פעילים, מתנגדים, עיתונאים ואופוזיציה פוליטית". בהודעה צוין ש-"אנחנו מעודדים מדינות אחרות לשקול צעדים שהן יכולות לנקוט במסגרת המערכות שלהן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים