מאסק הכריז רשמית על חברת AI משלו שתתחרה ב-ChatGPT

לחברה החדשה קוראים xAI, ועל אף שדווח על הקמתה כבר באפריל, כעת סופקו עוד פרטים עליה והעניין הציבורי סביבה מתעורר ביתר שאת ● לדברי היזם, מטרתה של xAI היא "ליצור AI בטוחה ומועילה שתסייע לאנושות כולה"

הקים את xAI שתתחרה ב-ChatGPT. אילון מאסק.

אילון מאסק הכריז אתמול (ד') רשמית על חברת AI חדשה שהקים ושמה xAI. יזם הטק והמולטי מיליארדר, שהוא גם הבעלים של טוויטר וכן מנכ"לן של מספר חברות שבראשן טסלה ו-SpaceX, הודיע בציוץ על הקמת חברת הבינה המלאכותית החדשה, שמטרתה "להבין את הטבע האמיתי של היקום", כך לפי אתר האינטרנט של החברה.

למעשה, באפריל האחרון כבר דיווחנו על הקמת החברה, שיעודה לספק כלי AI יוצרת ולהתחרות ביכולות ChatGPT מבית OpenAI – צ'טבוט ה-AI הג'נרטיבית המצליח במיוחד – או בבארד של גוגל ובכלים חכמים דומים. אז למדנו כי מאסק הקים עסק חדש לבינה מלאכותית, שבסיסו במדינת נבאדה בארה"ב וששמו נכתב בתחילה X.AI. המהלך המסוים נחשף תחילה במסמכים עסקיים, מהם התגלה כי מאסק רשום כמנהלה של X.AI אשר נוסדה כבר ב-9 במרץ.


כעת ועל פי הדיווחים האחרונים, משם החברה נמחקה הנקודה, והוא נותר רק xAI. מדובר על ישות נפרדת מהעסקים האחרים של מאסק, אך כזו שעתידה לעבוד איתם בצמוד. צוות החברה, המונה 12 חוקרים, הוא מקבץ יוקרתי של מומחים וטאלנטים לתחום, שנאספו על ידי מאסק מחברות טכנולוגיה מובילות ומתחרות, ביניהן Microsoft Research, OpenAI ו-DeepMind של גוגל.

כדאי לשים לב לביקורת ציבורית שכבר נשמעת על כך שצוות החברה מונה רק גברים – תריסר מהם, כולל מאסק, ושאין נשים ברשימה המופיעה באתר החברה. עקב כך כבר הגדירו מבקרים את החברה "מועדון בנים" ואחרים אמרו כי מדובר בהזדמנות שהוחמצה על ידי מאסק לגוון את כוח העבודה בתחום ה-AI.

מאסק לא הגיב על נושא המחסור בנשים ב-xAI החדשה שלו.

מאסק, שכידוע היה ממייסדי OpenAI יחד עם מנכ"לה סם אלטמן, אך עזב את החברה ב-2018, כנראה חווה תחושת החמצה קשה לנוכח הצלחת החברה שנטש, ולא אדם כמאסק ישאר מחוץ לתחרות הכי חמה כיום בתחום הטק.

מאסק טוען: לפתח כלי בינה מלאכותית זה טוב, אבל חשוב שזה ייעשה באחריות.

מאסק טוען: לפתח כלי בינה מלאכותית זה טוב, אבל חשוב שזה ייעשה באחריות. צילום: ShutterStock

מאסק היה מבקר קולני ביותר של בטיחות התחום

נזכיר כי עד לפני זמן לא רב מאסק נחשב למבקר קולני ביותר של בטיחות תחום הבינה המלאכותית היוצרת. אז הטען כי הוא מאמין שה-AI עלולה להוות איום על האנושות אם היא לא תפותח באחריות.

את הסתירה הזו בין החששות שמדובר בכלי שעלול לפגוע ואף לחסל את האנושות לבין הפיכה למי שמקדם חברה הממוקדת בדיוק בכך, מיישבים מאסק ו-xAI על ידי כך שהחברה הצהירה שמטרתה היא "ליצור AI בטוחה ומועילה שתסייע לאנושות כולה".

החברה עדיין לא חשפה על אילו פרויקטים היא תעבוד, אך לפי כל האינדיקציות הדגש גם ב-xAI, כמו בחברות המתחרות שלה, הוא על יצירת AI ג'נרטיבית מבוססת מודל שפה גדול (LLM), שתדע להפיק תכנים ולהסיק מסקנות על בסיס נתונים אינסופיים שתאגור.

בצ'אט שנערך ב-Twitter Spaces אמש, מאסק אמר ש-xAI נמצאת "בשלבים מוקדמים מאוד" ושהחברה עדיין "חוקרת מה אנחנו הולכים לעשות". עם זאת, הוא הביע אופטימיות לגבי עתידה של החברה, ואמר כי הוא מאמין של-xAI יש פוטנציאל "לעשות שינוי אמיתי בעולם".

לעת עתה ידוע כי מאסק הוא המנכ"ל של xAI, ושהדירקטוריון המייעץ של החברה כולל את איליה סוצקבר, שייסד בעבר במשותף עם אלטמן ומאסק את OpenAI. עוד נחשף כי xAI גייסה סכום מימון לא ידוע ממשקיעים.

באתר החברה נכתב כי xAI "מחויבת לפיתוח בינה מלאכותית בקוד פתוח ולפיתוח אחראי".

ההכרזה על xAI מגיעה בתקופה שבה הדאגה מהסכנות הפוטנציאליות של AI, כאמור, גוברת, אך יש מי שטוענים כי מדברי מאסק על xAI ניכר שהוא לוקח את נושא בטיחות התחום ברצינות. מאידך, גם כלפי ניהול טוויטר – אותה רכש מאסק באוקטובר שעבר בסכום העתק 44 מיליארד דולר – נראה היה שיזם הטק הדומיננטי מתייחס ברצינות אך בינתיים, אם אפשר לסכם חלקית, נראה כי מדובר בכישלון גדול – רבים מעובדי החברה סולקו ולפי דיווחים כמה מהבכירים שבהם "נקטפו" בידי חברת מטא, שהקימו עבורה רשת מיקרובלוגינג משובטת ומתחרה ששמה ת'רדס (Threads). ת'רדס הושקה לפני כשבוע ומאז מניין משתמשיה רק נוסק עוד ועוד, כששבר שיא ועמד כבר בתוך ימים ספורים ממועד השקתה על 100 מיליון משתמשים. בנוסף, לטוויטר תחת בעלותו של מאסק, יש לא רק משתמשים מתוסכלים שנוטשים אותה לטובת פלטפורמות חופפות אחרות, אלא גם מפרסמים שעזבו, דו"חות כספיים לא מעודדים וכדומה.

האם צפויה ליזם יותר הצלחה עם xAI? אפשר שהעובדה שמאסק הוא מהנדס מוכשר במיוחד, ושיש לו כבר ניסיון עשיר בתחום הבינה המלאכותית, למשל עם המכוניות האוטונומיות שמפתחת טסלה, תהיה השפעה חיובית על העסק החדש. בינתיים כולנו נאלץ לחכות כדי לגלות זאת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים