צו השעה: אנרגיה ירוקה לדאטה סנטר

גדעון פרידמן, המדען הראשי של משרד האנרגיה, מסביר על יתרונות האנרגיה הירוקה והאתגרים במימושה

גדעון פרידמן, המדען הראשי של משרד האנרגיה

"למפעילי הדאטה סנטרים בישראל חייבת להיות מוטיבציה גבוהה לעבור לשימוש באנרגיה ירוקה. הפליטות שגורמות לעלייה בטמפרטורה כבר מורגשות היטב בישראל, ואנחנו גם מוגדרים כנקודה חמה עם צפי לגידול מהיר עוד יותר בטמפרטורה. בישראל השימוש בחשמל מוסיף רבות לפליטת הפחמן, ואם נתקן את התחום הזה החיסכון יהיה לא רק כספי, אלא גם יעזור לעתיד שלנו", אמר גדעון פרידמן, המדען הראשי של משרד האנרגיה, בשבוע שעבר בהרצאה "חשמל נקי לדאטה סנטר", שאותה נשא בכנס דאטה סנטר השנתי של אנשים ומחשבים.

בישראל, באופן טבעי, כמדינה חמה על סף מדבר, האנרגיה הסולארית היא המקור העיקרי לאנרגיה מתחדשת, אבל מכיוון שהיא אינה זמינה כל היום, הסביר פרידמן, יש צורך באגירת אנרגיה באמצעות סוללות גדולות.

"אפשר לעשות זאת בכמה שיטות, וכבר רואים איך במעלה גלבוע יש תחנת אגירה גדולה באמת. ואכן, לאחרונה יש כניסה של סוללות בריכוזים גדולים יותר, אבל זה עדיין אתגר עצום, כי מבחינתנו במשרד אנחנו רואים צורך של קפיצת ענק בגודל של 400%, שחייבת להתבצע בשנים הקרובות", הוא קבע.

אבל הצבירה של האנרגיה בשעות היום כדי לאפשר את השימוש בה גם בשעות הערב היא רק אחד האתגרים. אתגר משמעותי אחר הוא העברת חשמל שיוצרים באמצעים סולאריים אל הרשת המרכזית. "רשת החשמל עמוסה, ואם אנחנו רוצים להעביר אנרגיה סולארית למקום שבו צריכים אותה – ורוב הצריכה היא במרכז הארץ, בעוד שפריסות האנרגיה הסולארית הן בדרום או בצפון – אנחנו צריכים להכפיל את הרשת הזאת תוך שנתיים, וזהו אתגר גדול שאנחנו לא רואים איך נעמוד בו", ציין פרידמן, והוסיף, כי תחנות כוח המבוססות על אנרגיה נקייה צריכות הרבה קרקע, וגם בהיבט הזה הוא סקפטי: "צריך שטחים עצומים עד כ-20% מהשטח שמוקצה כיום וקשה לראות איך זה יקרה".

לדברי פרידמן, חשמל סולארי זול יותר אפילו משימוש בגז. "בשנתיים האחרונות מחירי הגז זינקו בגלל המשבר שנובע מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה, ולמרות שבישראל יש כרגע מחירי גז קבועים, עד 2030, לא בטוח שהמחיר יישאר כך לאחר מכן, וגם אם הוא טוב יחסית לעולם בו המחירים הרבה יותר גבוהים, אנרגיה סולארית תהיה זולה יותר", הוא אמר, וציין כי בעוד שמחירי הגז יכולים להשתנות, הקמת שדה סולארי קובעת מחיר מוגדר. "מדובר בהשקעה פעם אחת, ויש אנרגיה קבועה ל-25 שנים ויכולת לספק חשמל ביום ואגירה מקומית. אני ממליץ לבחון את אספקת החשמל כולה באמצעות אגירה מקומית, כמו המודל של חשמל כשר, וזו מגמה עולמית שיכולה לאפשר לדאטה סנטר לעבוד בצורה יפה".

ומה המסקנה שלו? לבנות דאטה סנטרים שקרובים להיכן שהחשמל הסולארי נמצא כדי להתגבר על בעיות ההולכה ועלותה. "הריכוז הגבוה ביותר של אנרגיה מתחדשת נמצא באזור אשלים בנגב. יש מגדל שמש, שמסביבו הרבה שדות סולאריים ברמה של מאות מגה-ואטים. לדעתי זה יכול להיות מקום לדאטה סנטר, גם כי יש שם כבר סיבים אופטיים. כלומר הנגב הוא מרכז לייצור חשמל סולארי, וגם אם יש אתגרים רגולטוריים – אנו נתמודד עימם אם יבואו יוזמות", הבטיח פרידמן.

עוד הזכיר פרידמן נקודה חשובה נוספת: "במצב הנוכחי, החל מ-2026 תהיה בעיית עם אספקת החשמל אם תחנת רידינג אכן תיסגר ולא תקבל היתר להמשך עבודה. זה סיפור גדול, שהמסקנה ממנו צריכה להיות עבורכם חד משמעית: כל מי שעוסק בדאטה סנטר צריך לחשוב איכשהו מה הוא עושה לגבי ייצור חשמל נקי", הוא סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים