בסופ"ש המוזר הזה, כוח וגנר ניצח – אבל רק בסייבר

כמה שעות לפני שהחלה הדרמה ברוסיה, הנשיא פוטין הודיע לאנשי ביידן שלמוסקבה יש את היכולת לבצע מתקפת "ארמגדון" בסייבר ● אלא שמי שניצח בסייבר בשעות שלאחר מכן היה השותף הגדול שלו, שהפך ליריב

לא חדל מלתקוף - גם בסייבר. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

התעלומה מדוע יבגני פריגוז'ין, מנהיג ארגון שכירי החרב כוח וגנר ועד עתה מבעלי הברית המרכזיים של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נסוג מהמרד שאותו ארגן נגד הצבא ולמעשה גם השלטון של רוסיה טרם נפתרה. אלא שבכל הקשור לשליטה בפלטפורמות המדיה החברתית, אנשיו של פריגוז'ין ניהלו קמפיין תודעה בסייבר ובשדה זה, מנהיג כוח וגנר ניצח.

אחת מקבוצות הסייבר שהן לכאורה "אקטיביסטיות", ובפועל פועלות תחת הנחיות ובגיבוי הקרמלין, היא קילנט (Killnet). זוהי קבוצת האקרים פרו-רוסית, הידועה במתקפות DoS (מניעת שירות) ו-DDoS (מניעת שירות מבוזרות) נגד מוסדות ממשלתיים וחברות פרטיות בכמה מדינות, שאותן היא הפעילה סמוך לפלישה הרוסית לאוקראינה ב-2022. חוקרי אבטחת מידע מעריכים שהקבוצה הוקמה בסביבות מרץ 2022. באפריל באותה השנה, ברית המודיעין Five Eyes פרסמה אזהרה מפני מתקפות סייבר על תשתיות קריטיות שנעשות על ידי קבוצות רוסיות, לרבות קילנט.

מתוך ערוץ הטלגרם של ההאקרים.

מתוך ערוץ הטלגרם של ההאקרים.

אלא שמתברר שבסוף השבוע, קילנט וקבוצות נוספות של האקטיביסטים תומכי רוסיה צידדו בפריגוז'ין, בכוח וגנר שלו, ובמרד שערכו נגד השלטון והצבא הרוסיים. יצוין כי פריגוז'ין ציין כבעלי התפקידים שהמהלך מכוון נגדם את רמטכ"ל צבא רוסיה, ולרי גרסימוב, ובמיוחד את יריבו משכבר הימים – שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, אך לא את פוטין עצמו.

לדברי בועז דולב, מייסד ומנכ"ל קלירסקיי, "אף שההודעות של הקבוצות הללו לא הכילו ביקורת שלילית כלפי פוטין ומשטרו, ניתן היה להבין כי חבריהן קיצוניים בעמדותיהם ולגמרי לא אוהבים את השלטון הנוכחי". על פי דולב, "חלק אחר מהקבוצות, שפועלות בחסות או בתמיכת מוסקבה, נמצאו בהתלבטות: הן לא יכולות היו להחליט באיזה צד הן נמצאות ולא אמרו מה יעשו".

"ברור לחלוטין שהבוטים של כוח וגנר עבדו קשה ברשתות החברתיות, על מנת לספק לו תמיכה. מתקפת ההשפעה שהם ערכו נחלה הצלחה למול מערך הסייבר של השלטון הרוסי", ציין.

עוד מתקפת סייבר רוסית הרסנית נגד ארצות הברית

הניו יורק טיימס דיווח בסוף השבוע כי גורמי מודיעין בארצות הברית עדכנו ביום ד' האחרון את בכירי הצבא והממשל במדינה שפריגוז'ין מתכנן פעולה צבאית נגד בכירי מערכת הביטחון הרוסית. ארצות הברית, כך לפי הדיווח, הייתה מודעת לאירועים המתפתחים – כמו שידעה על כוונת הפלישה הרוסית לאוקראינה. אולם, הפעם האמריקנים לא פרסמו את כוונות פריגוז'ין, מחשש שפוטין יאשים אותם בעידוד הפיכה נגדו. לא ברור האם האמריקנים ידעו שלצד המרד הפיזי, כוח וגנר מתכוון לפתוח גם במתקפת סייבר.

כך או כך, כמה שעות בטרם החל המרד של אנשיו של פריגוז'ין, כמה סוכנויות פדרליות בארצות הברית דיווחו כי הותקפו במתקפת סייבר רוסית מסיבית. בין גורמי הממשל שנפלו קורבן לנחת זרועם של הרוסים נמצא משרד האנרגיה, שמנהל את התשתית הגרעינית של ארצות הברית וקובע את מדיניות הגרעין שלה. המתקפה החדשה, ציינו מומחים, "הייתה הרסנית, כיוון שמיליוני אמריקנים ואינספור עסקים, ארגונים, בתי ספר ואוניברסיטאות נפגעו ממתקפת כופרה". אחד המומחים ציין כי "מה שעוד יותר מפחיד הוא כוונותיו של נשיא רוסיה, פוטין. הוא העביר הודעה לאנשי ביידן שלפיה יש למוסקבה את היכולת לבצע מתקפת סייבר הרבה יותר משתקת על ארצות הברית, ולהביא למצב של 'ארמגדון' בסייבר".

רבקה קופלר, מומחית ליחסים בין מעצמתיים, שמתמקדת בפוטין, כמו גם בדוקטרינה ובאסטרטגיה הרוסיות, אמרה לפוקס ניוז כי "להערכתי, יש לרוסיה את היכולת והרצון לפתוח במתקפת סייבר קטסטרופלית, בנסיבות מסוימות. הרף לקבלת החלטה כזו הוא גבוה ביותר. אבל בהתחשב בכך שמוסקבה ו-וושינגטון נמצאות במלחמת 'פרוקסי', שהולכת ומתגברת, ייתכן מאוד שפוטין שוקל זאת". היא הוסיפה כי "המודיעין הרוסי שוכר באופן שגרתי פושעי סייבר לביצוע פעולות סייבר בעלות פרופיל גבוה, במיוחד כאלה שמכוונות ליעדים בעלי ערך גבוה בארצות הברית. הוא עושה זאת על מנת שיוכל להמשיך ולפעול במרחב 'ההכחשה הסבירה' (כלומר: שהפעולות האלה ישויכו להאקרים עלומים ולא למוסקבה – י"ה). על פי דוקטרינת לוחמת הסייבר הרוסית, נשיא רוסיה הוא זה שמאשר את המתקפה, לא משנה זהותו של מי שלוחץ על ההדק הקיברנטי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים