מבוכה לאיראנים: מחשוב "קוונטי" שהם "פיתחו" נמכר ב-600 ד' באמזון

המכשור, שלכאורה פותח באוניברסיטת חיל הים באיראנית, מיוצר בכלל בידי חברה אמריקנית בשם דיגילנט, שמו ZedBoard ומדובר בלוח שמתאים למפתח מתחיל כדי לתרגל עבודה ראשונית באנדרואיד, לינוקס ו-חלונות

פיתוח-על איראני? לא. מוצר בסיסי שנמכר באמזון.

איראן חשפה באחרונה אביזר מחשוב "קוונטי" חדשני, שהוצג על ידי אנשי צבאה בחגיגיות רבה. אבל למרבית המבוכה, במהרה הסתבר כי מדובר במוצר שכל אחד יכול לרכוש לעצמו אונליין ב-589 דולר באתר אמזון (Amazon).

המכשיר, שלפי מראהו הוא מעין מעבד, הוצג במקור באיראן כ"מוצר הראשון של אלגוריתם העיבוד הקוונטי" שפיתחה האוניברסיטה של חיל הים האיראני – Imam Khomeini Naval University of Noshah שמה. אלא שבפועל, כאמור, לא מדובר בהתפתחות מעניינת בתחום המחשוב הקוונטי, שעלולה אף לאיים עלינו הישראלים או על העולם כולו, אלא במכשיר זול הנגיש לכל מי שרוצה להתנסות בפיתוח מחשבים ושיכול לשמש חוקרים, סטודנטים וחובבים כאחד בדרכם, אבל לא בהגעה ליעד הנחשק של מחשוב-על מבריק ורב ביצועים.

המכשור שהאיראנים הציגו מיוצר על ידי חברת דיגילנט (Digilent) הפועלת בארה"ב, כששם המותג הוא ZedBoard, כפי שניתן לראות בבירור בתמונות שלו שהציגה איראן (המופיעה בציוץ הטוויטר שמצורף לכתבה). לפי אתר האינטרנט של דיגילנט, ללוח המדובר יש את כל מה שמפתח מתחיל צריך כדי לתרגל עבודה ראשונית באנדרואיד, לינוקס וחלונות (Windows). בדיווחים השונים בעולם התרשמו כי לא ניכר שהאביזר מגיע עם אף אחד מהקווביטים הקוונטיים המתקדמים המרכיבים מחשב-על.

קודם לגילוי שמדובר למעשה במכשור בסיסי ולא בפיתוח מקורי וגאוני של הרפובליקה האסלאמית פרסמו מספר סוכנויות חדשות באיראן, המקושרות לממשל, ידיעות אשר טענו כי המחשב הקוונטי המסוים המפותח כעת יעזור לאיראן לזהות הפרעות בימים באמצעות אלגוריתמים. האדמירל האיראני חביבאללה סיירי אף התגאה בלוח האם ה"קוונטי" במהלך טקס מיוחד שנערך לחשיפתו והרחיב ודיבר על פריצות הדרך האחרונות של איראן בעולם הטכנולוגיה הקוונטית.

אין זו הפעם הראשונה שבה איראן נתפסת בתרמית דומה אחרי שניסתה להציג טכנולוגיה לכאורה חדשנית. ב-2020, הצבא האיראני חשף מכשיר שלטענתו יכול לזהות קורונה ואיידס, אך אז התברר כי יש דימיון רב מדי בינו לבין מכשיר אחר, שנמכר בעבר כגלאי פצצות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים