"הממשלה צריכה להעלות את ה-AI לראש סדר העדיפויות הלאומי"

כך אמרה ח"כ אורית פרקש הכהן (כחול לבן) בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שעסק בהשלכות הבינה מלאכותית על החברה ועל הממשלה

ח"כ אורית פרקש הכהן. צילום ארכיון.

"על הממשלה ללחוץ על הגז ולהעלות את הבינה המלאכותית לראש סדר היום הלאומי, לתת לכך את העדיפויות והתקציבים הנדרשים, על מנת שמדינת ישראל תהיה מובילה עולמית בתחום", כך אמרה ח"כ אורית פרקש הכהן (כחול לבן) בדיון שנערך היום (ב') בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת. היא ציינה כי "אנחנו לא לבד בשוק ולכן, על הממשלה להיערך לכך שישראל תוביל בעולם בתחום ה-AI – גם בשווי החברות שעוסקות בתחום וגם במהלכים בתוך הממשלה, על ידי הטמעת הבינה המלאכותית במשרדיה, כדי שהאזרח הישראלי יוכל ליהנות משירותים ממשלתיים שמתאימים לאומת הסטארט-אפ".

הדיון עסק בבינה המלאכותית ובהשלכותיה על החברה וכאמור, גם על הממשלה, וח"כ פרקש הכהן – שרת המדע, הטכנולוגיה והחדשנות בממשלה הקודמת – ניהלה אותו במקומו של היו"ר, ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת). בישיבה נטלו חלק כמה עשרות משתתפים, נציגי משרדי ממשלה, רשות החדשנות, צה"ל, הוועדה לתכנון ולתקצוב במועצה להשכלה גבוהה (ות"ת), וכן נציגים מהתעשייה – מגוגל ומחברות היי-טק נוספות. הוועדה אף אירחה את פרופ' מארק פאגן, מרצה בבית הספר לממשל באוניברסיטת הרווארד.

ח"כ פרקש הכהן פתחה את הדיון בסקירה על המהלכים שעשתה הממשלה הקודמת בנושא הבינה המלאכותית. "באוקטובר 2022 פרסמנו את התוכנית שלנו, מסמך המדיניות הממשלתית בתחום הבינה המלאכותית, שמהווה התשתית להמשך הפעילות של הממשלה בתחום", ציינה. "לא שיערתי לעצמי את הקצב המהיר של התפתחות הטכנולוגיה מאז שפרסמנו את התוכנית".

"אין ספק שהטכנולוגיה מאתגרת את הממשלה – הן ברמת היישום והן בהיבט של ניהול הסיכונים הרבים שיש בהטמעתה", הוסיפה. "בכירים מאוד בתעשיית ההיי-טק מזהירים מפני הסכנות של ה-AI, וחלק מהם אף דרשו לעצור את הפיתוח. לעומת זאת, יש דעות של חוקרים שאומרים שהבינה המלאכותית היא המפתח למהפכות שישפיעו על כל אחד ואחת".

"אתגר מרכזי: הטמעת ה-AI במשרדי הממשלה"

איתן טי, סמנכ"ל התכנון במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אמר כי "אחד האתגרים המרכזיים שעומדים כעת בפני הממשלה הוא כיצד להטמיע את הבינה המלאכותית במשרדיה". הוא ציין כי בתקציב החדש מוקצים 125 מיליון שקלים להטמעת מערכות מבוססות BI ו-AI בתוך הממשלה. כמו כן, טי ציין פיילוטים שכבר נעשים בשירותים של הממשלה – האחד בשירות התעסוקה והשני במשרד התחבורה. "אנחנו עושים זאת בזהירות הנדרשת, כדי למנוע מצבים של הטיות וקבלת החלטות לא נכונות".

ח"כ אלון שוסטר (כחול לבן), שהיה שר החקלאות בממשלה הקודמת ושהשתתף בישיבה, אמר כי "הדיון בנושא הבינה המלאכותית הוא דיון על ליבת היכולות של מדינת ישראל. אין סיכוי שנאפשר אדישות בסוגייה הזו, ועל הממשלה וראש הממשלה להיכנס לנושא זה במלוא הכוח, כדי לקדם אותו וכדי לוודא, כמו בכל מקרה של חדשנות, שלא יהיה מי שיישאר מאחור".

עוד על הישיבה – בהמשך.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דבורי

    יש פרויקטים בייצור של בינה מלאכותית במשרדי ממשלה נוספים: משפטים, רמ"י, בריאות ועוד, מהכירות אישית.

אירועים קרובים