בנק לאומי מבצע פרויקט מודרניזציה למיינפריים במיליוני שקלים

הפרויקט נעשה בשיתוף אנשי נס, עם כלי ברודקום ● רן אסולין, ראש מדור תוכניתן ראשי בבנק: "עם סיום הפרויקט, מפתחי המיינפריים יהיו ככל המפתחים אצלנו"

רן אסולין, ראש מדור תוכניתן ראשי בבנק לאומי.

מערך ה-IT בבנק לאומי מבצע בימים אלה, בשיתוף אנשי נס (Ness), פרויקט מודרניזציה למערכות המיינפריים הוותיקות של הבנק. הפרויקט כולל גם מעבר לעבודה בסביבת Windows. היקפו הכספי לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בענף העריכו אותו במיליוני שקלים.

בשל מורכבות הפרויקט, הוא נחלק לשני שלבים: הראשון – מעבר לניהול קוד חדש במיינפריים, והשני – שימוש בכלי פיתוח מתקדמים בסביבה הפתוחה. השלב הראשון החל בשנה שעברה ויסתיים בסוף שנה זו, והשלב השני יארך כשנתיים ויסתיים בסוף 2024. בשלב הראשון בפרויקט נעשתה הכנה של תשתית ניהול הקוד, לרבות העברת מערכות ומאות אלפי קבצי קוד לסביבה החדשה. עד כה, כ-60% מהם כבר עברו.

חסרונות הפיתוח במיינפריים

בנק לאומי זכה בתחרות מצטייני המחשוב IT Awards של אנשים ומחשבים ל-2022, שנערכה באחרונה, בקטגוריית חדשנות במערכות ליבה, בשל הפרויקט. רן אסולין, ראש מדור תוכניתן ראשי בבנק, אמר לאנשים ומחשבים כי "הפיתוח בסביבת המיינפריים נעשה על מסכי 3270, המכונים 'מסכים שחורים' ומזכירים DOS. מצב זה הגביל את עבודת המפתחים, שהיו יכולים לעבוד רק בתצורת עבודה טורית ובכלים ייעודיים".

לדבריו, "הקושי העיקרי בפיתוח במיינפריים הוא האיטיות היחסית. המפתחים עבדו עם כלי פיתוח מיושנים, ולא היו יכולים ליהנות מפיתוח בסביבות חדשות ובטכנולוגיות מתקדמות. זה גרם לסרבול בעבודה ולפיתוח איטי".

"קשה למדוד את השיפור בפיתוח של תכולת העבודה, ולכן, במהלך הפרויקט ערכנו סקרי איכות בקרב המפתחים שלנו", ציין אסולין. "עוד ערכנו הדמיה של סדנת עבודה, שבה המפתחים עבדו עם כלי הפיתוח הישנים, כדי לבדוק את קצב הפיתוח ואת היקף התקלות, וראינו שיפור בשיעור של 20%-15%. אנחנו מצויים בעיצומו של תהליך הגירה לשיטות החדשות. בסופו של דבר, המטרה היא לעשות משהו שנשמע כמדע בדיוני – להביא את היתרונות שבשיטת DevOps ובעבודה אג'ילית לעולמות הפיתוח במיינפריים".

הפתרונות של ברודקום שהוטמעו

הפרויקט נערך על בסיס כלי ברודקום, שאותם מייצגת בישראל נספרו (NessPRO), קבוצת מוצרי התוכנה של נס. פתרונות התוכנה של ברודקום כוללים את כלי הניהול הארגוניים של CA וכלי אבטחת המידע הארגוניים של סימנטק.

במסגרת הפרויקט בבנק לאומי הוטמע מחדש Endevor של ברודקום, שממכן את תהליכי הפיתוח ומאיץ את פיתוח היישומים במיינפריים, באמצעות גישת DevOps פתוחה. כלי CA הביאו להעמקת אינטגרציה בין מערכתית, לטובת השגת מטרות הפיתוח הנדרשות.

אסולין ציין כי אחד המאפיינים הבולטים של הפתרון שהוטמע הוא תוסף התוכנה Endevor Bridge for GIT. "יכולת זו מאפשרת למפתחים לעבוד ב-GIT, תוך סנכרון מלא ואוטומטי עם Endevor. בנוסף, הפתרון מאפשר למפתחים המעוניינים להמשיך לעבוד בממשקי משתמש מסורתיים יותר לעשות זאת, כי השינויים שלהם מתמזגים בצורה חלקה. כך, המפתחים פותחים את מערך המיינפריים לעולם שלם של אינטגרציה בין מערכתית עם תהליכים איכותיים", אמר.

"הבאנו לקפיצה משמעותית בכלל הליכי הפיתוח בסביבת המיינפריים", הוסיף. אסולין ציין ש-"השלב המעניין בפרויקט נמצא עוד לפנינו: החיבור לכלי פיתוח ולג'ירה, והמעבר לשיטות עבודה אג'יליות. יש לנו יכולת לשקף דברים, לעבוד באופן מתקדם יותר, תוך שימוש בכלי בדיקות אוטומטיים. אספקת התוצרים מהירה יותר בפיתוח במיינפריים. יצרנו מצב שבו המיינפריים נשאר, אולם הפיתוח השתנה, ונעשה עם כלים ובדיקות מתקדמים. בנינו ארגז כלים חדש למפתחי המיינפריים. עם סיום הפרויקט נהיה במצב חדש, שבו הם יהיו ככל המפתחים בבנק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים