בכירים בהיי-טק מציגים: ההצלחה הראשונה והכישלון הראשון שלי

אתר שכמעט כשל, אבל בסוף הצליח, תבוסה בחו"ל והפיכת חברה לאחת מספינות הדגל של הסייבר הישראלי - לכבוד חג הביכורים, מנהלים מספרים על נפילות ראשונות והישגים ראשונים שחוו בקריירה

הצלחות וכישלונות.

חג השבועות, שחל בסוף השבוע הקרוב, הוא חג הביכורים. בעבר הרחוק, בני ישראל היו עולים לירושלים ומביאים לבית המקדש את ראשית הקציר, ובעבר הקרוב (וגם בהווה), החקלאים הציגו בטקסי החג בקיבוצים את התבואות הראשונות שלהם, החיות החדשות במשק והתינוקות שזה עתה נולדו.

כמו בכל תחום, גם בהיי-טק יש התחלות, ראשוניות, ואלה כוללות הצלחות – וכישלונות. לכבוד החג, שמסמל גם את ראשית הקיץ, ביקשנו מבכירים בהיי-טק לספר לנו על אלה וגם על אלה. כלומר, על ההצלחה הראשונה ועל הכישלון הראשון שהם חוו.

אור לנצ'נר, מנכ"ל ברייט דטה

הכישלון הראשון: "העבודה הראשונה שלי אחרי שהשתחררתי מקבע הייתה עצמאית, בעסק שהקמתי וניהלתי. הקמתי אתר אינטרנט בשם שותף, שהיה לוח מודעות שבו ניתן היה למצוא שותפים לכל תחום – לדירה, לטיול הגדול בחו"ל, שותפים עסקיים ועוד. הכישלון הראשון הגיע יחסית על ההתחלה, משום שאף אחד לא השתמש באתר. יצאתי לדרך בלי ידע רלוונטי, עם רעיון ומטרה לצאת עם תוצר כלשהו, ועם תקווה שמאחר שקיימת בעיה אמיתית בתחום, אנשים ישתמשו במוצר. התבדיתי די מהר".

אור לנצ'נר, מנכ"ל ברייט דטה.

אור לנצ'נר, מנכ"ל ברייט דטה. צילום: ענת (פמלה) שרון

ההצלחה הראשונה: "ההצלחה המקצועית המשמעותית הראשונה שלי היא למעשה המשך הסיפור על הכישלון המשמעותי הראשון. לאחר כמה שבועות של ניסיונות, ניסויים, דיוקים ותסכול, הכניסות לאתר התחילו לזרום, וכל עוד המשכתי לשפר את חוויית הגולשים – כמות הטראפיק גדלה. אחרי שהאתר היה כמה חודשים באוויר והתחיל להרוויח, יצרתי קשר עם חברת תוכנה ישראלית גדולה, ולפני שהוא חגג יום הולדת שנה, זו רכשה 50% ממניות החברה שלי. איך שהעסקה הושלמה הבנתי שאני לומד יותר מהעבודה היומיומית מאשר בתואר, ואחרי הסמסטר הראשון פרשתי מהלימודים".

יואל בר-אל, יו"ר ומייסד טראקס

ההצלחה הראשונה: "הצלחתי הראשונה הגיעה בגיל יחסית מוקדם. נשלחתי לסינגפור מטעם מינט הישראלית, בתפקיד תמיכה טכנית לפרויקט הטמעה ב-UBS Bank. מנכ"ל החברה דאז, אשר קוטנר, ביקש ממני לנסות ליצור קשר עם בנקים מקומיים כדי למכור להם מערכות דומות. הייתי צעיר, נאיבי ועם המון מוטיבציה. שילוב בין 'מזל של מתחילים' להתאמה למערכת המחשוב של UBS גרם לי לסגור עסקה ראשונה על סך 1.7 מיליון דולר. אחר כך יצרתי קשרים עם גורמים נוספים, שגם הם הניבו עסקאות".

יואל בר-אל, יו"ר ומייסד טראקס.

יואל בר-אל, יו"ר ומייסד טראקס. צילום: יח"צ

הכישלון הראשון: "לאחר ההצלחה הראשונה סגרתי, כאמור, עסקאות נוספות, ומוניתי למנהל המשרד של מינט באסיה. רוב אותן עסקאות היו הצלחות, אבל אחת מהן הייתה כישלון: הקמת מערכת מחשוב ששונה מהותית מזו שהייתה לנו אז. שכנעתי את עצמי, את החברה ואת הלקוח שנוכל להתאים את המערכת עבורו. זה היה לקח כואב ויקר: לאחר שישה חודשי מאמץ של פיתוח, אינסוף פגישות, טיסות, כסף וזמן, נאלצתי להודיע על תבוסה. החזרנו ללקוח את כל הכסף ששילם פלוס התנצלות כנה, והחברה ספגה את כל ההפסדים".

לינוי בכור, מנכ"לית משותפת ב-MyGenes

ההצלחה הראשונה: "לפני כמה שנים פנתה אליי חברה שמפתחת תוספי תזונה לסוכרת. לחברה היה מוצר טוב, אבל מצב כלכלי פחות טוב. ביום הראשון שלי איתם הבנתי שהגישה השיווקית בחברה הזו לוקה בחסר, בעיקר ביחס להבנת השוק, המתחרים והלקוחות. החברה שרפה המון כסף על שיווק שכמעט לא הניב דבר. בתוך יום הבנתי בדיוק מה צריך לעשות כדי לשווק את המוצר ולגרום לה להתחיל להכניס כסף – וכך היה. מחברה בהפסד היא הפכה לרווחית מאוד. העבודה הזאת פתחה את דרכי לעולמות הבריאות. שם החלטתי שזה התחום שאני רוצה לעסוק בו, משום שיש בו פוטנציאל ענק והוא עושה טוב לעולם. החלטתי שאני הולכת לפתוח חברת ביו-טק משלי. לא ידעתי מה היא תהיה, אבל ידעתי שזה מה שאעשה – וזה מה שעשיתי".

לינוי בכור, מנכ"לית משותפת ב-MyGenes.

לינוי בכור, מנכ"לית משותפת ב-MyGenes. צילום: יח"צ

הכישלון הראשון: "בתחילת דרכי קיבלתי הצעה מפתה עם פוטנציאל רב מאנשים שהציגו את עצמם כמומחים ופורצי דרך בתחום מסוים. מתוך מוטיבציה ענקית להצלחה, שהייתה מהולה בתמימות ובחוסר ניסיון, נכנסתי לשיתוף הפעולה הזה והשקעתי בו את חיי – עבדתי 20 שעות ביממה, השקעתי את כל ההון שלי, מעל שנה לא משכתי שקל אחד, והצלחתי בתוך כמה חודשים להקים מאפס חברה עם 50 עובדים ומחזור של מיליונים. הכול היה נראה ורוד עד שגיליתי שהם פשוט רימו אותי. אחרי שלוש שנים יצאתי מזה, חבולה אבל מחוזקת, ולמדתי את השיעור החשוב (והיקר) ביותר בחיים שלי – לא לסמוך על אף אחד ב-100%, חוץ מעל המשפחה שלי. לבדוק בציציות כל דבר לפני שאני משקיעה בו".

זיו אלול, מנכ"ל פארי (Pery)

ההצלחה הראשונה: "ההצלחה הראשונה והכי גדולה שלנו הייתה היציאה לשוק עם המוצר של פארי בארצות הברית. קיבלנו החלטה, שהתבררה כמוצלחת, שהמוצר יהיה בתשלום מהרגע הראשון. התוצאות היו מהירות, עם עשרות משתמשים שנרשמו לשירות".

זיו אלול, מנכ"ל פארי.

זיו אלול, מנכ"ל פארי. צילום: טל שחר

הכישלון הראשון: "כשלנו כשחשבנו שאנשים נוטים להיכנס לתהליך יחסית עמוק וספונטני, במטרה להתמודד עם אתגרי ה-ADHD – התחום שפארי מציעה פתרונות טכנולוגיים עבורו. זכינו ללמוד תוך כדי תנועה שבעידן הנוכחי, אנשים מחפשים פתרונות מיידיים, בשילוב האפשרות למעבר של תהליך ארוך ועמוק. השתפרנו והבנו שפתרון עמוק בלבד פחות רלוונטי ללקוחותינו".

משה ליפסקר, מנהל אימפרבה בישראל

ההצלחה הראשונה: "כשאימפרבה הפכה להיות גלובלית והמייסדים עזבו, הייתה תקופה של כמה שנים שאפשר לקרוא לה תקופת שפל במיצובה בשוק המקומי. הצלחנו בשנים האחרונות להחזיר את החברה למקום הראוי לה מהבחינה העסקית ולהיות אחת מספינות הדגל של הסייבר הישראלי".

משה ליפסקר, מנהל אימפרבה בישראל.

משה ליפסקר, מנהל אימפרבה בישראל. צילום: יח"צ

הכישלון הראשון: "לפני כמה שנים הייתה הפסקה של כמה שעות בשירות הענן שלנו – משהו שמבחינתנו ומבחינת הלקוחות לא מתקבל על הדעת. התייחסתי לאירוע הזה גם ככישלון אישי, אבל הרמנו את הראש וניצלתי אותו ללמידה משמעותית, לתיקון רוחבי ולהקמת ארגון אופרציה, שהביא אותנו למצב כיום – עם כמעט אפס תקלות. הבנתי שבמקום להתייחס לכישלונות כאלה אותות מצוקה, עליי לראות אותם כהזדמנות ללמוד ולצמוח, לחשוב עליהם כגורמי דחיפה לנסות משהו חדש, להתפתח ולהשתפר".

גל אביב, מנכ"ל דיגיטל טורביין ישראל

ההצלחה הראשונה: "המכירה של אינראקטיב. זוהי ההצלחה המשמעותית ביותר עבורי, לא רק בגלל האקזיט, אלא גם בזכות השיעור האדיר שלמדתי לאורך הדרך. הצטרפתי להוביל את הטכנולוגיה באינראקטיב של זיו אלול ועופר יהודאי, שעוסקת בפרסום במובייל, בשלביה המוקדמים מאוד. מוצר הליבה שפיתחנו – אלגוריתם למסחר בשטחי פרסום – תפס את מקומו בין המובילים בעולם והיה מרכיב מרכזי במכירת החברה. נרכשנו על ידי פייבר (Fyber) והתחלנו מסע. זאת הייתה תקופה ארוכה שבה לא נשארתי באותו המקום זמן רב, וחייתי על הקו שבין ישראל, סן פרנסיסקו וברלין. כל זאת תוך כדי לימודים באוניברסיטה העברית. זה היה אינטנסיבי ומאתגר, עם אירועים לא צפויים והפתעות רבות בדרך. לשמחתי, ההשקעה הוכיחה את עצמה, ואחרי תהליך חיבור מוצלח מוניתי לסמנכ"ל הטכנולוגיות של הקבוצה".

גל אביב, מנכ"ל דיגיטל טורביין ישראל.

גל אביב, מנכ"ל דיגיטל טורביין ישראל. צילום: טל שחר

הכישלון הראשון: "לפני 13 שנים, בתחילת דרכי העסקית והיזמית, הצטרפתי לסטארט-אפ קטן שפיתח טכנולוגיה שאז הייתה פורצת דרך: חיוג לעסק או אדם על ידי שם במקום מספר, ללא תלות ברשימת אנשי הקשר במכשיר. היינו נלהבים, הרעיון שלנו סיפק פתרון ייחודי, שאפשר לוותר על החיוג המסורתי. אבל, בעולם היזמות כמו בעולם היזמות – הקדימו אותנו. ולא סתם הקדימו אותנו – גוגל הקדימה אותנו. בדיוק באותה התקופה היא הוסיפה את האפשרות לחייג לבית העסק ישירות משירות המפות או משירות החיפוש שלה, וזו הייתה תחילתו של הסוף של החברה שלנו".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים