יבמ הציגה יכולות מחשוב קוונטי ויישומן בעולם הבריאות

הענק הכחול משתף פעולה עם מודרנה כדי להאיץ את המו"פ של תרופות המבוססות על mRNA, ועם מוסד רפואי בארצות הברית כדי לחקור מחלות קשות, כגון סרטן ואלצהיימר

בינה מלאכותית לעולם הבריאות.

הסיוע של הבינה המלאכותית לעולם הבריאות הוא דבר ידוע. אולם, יבמ משלבת לטובת עולם זה את ה-AI עם תחום שהיא הולכת ומעמיקה בו בשנים האחרונות – המחשוב הקוונטי. החברה הכריזה בכנס Think שלה, שנערך באחרונה, על שני שיתופי פעולה בולטים בתחום.

שיתוף הפעולה הראשון הוא עם מודרנה, שמוכרת לנו בגלל חיסוני הקורונה שהיא פיתחה. שתי החברות ישתמשו בבינה מלאכותית ובמחשוב קוונטי כדי להאיץ את המחקר והפיתוח של תרופות המבוססות על mRNA.

במסגרת זו, יבמ ומודרנה ישלבו גילוי של פורמולציות עדכניות בעזרת בינה מלאכותית יוצרת (Generative AI), כדי לעצב תרופות mRNA עם בטיחות וביצועים משופרים. החוקרים של מודרנה קיבלו גישה למערכות המחשוב הקוונטי של יבמ על מנת לענות על האתגרים שעומדים בפני החברה, והיא גם תשתתף ב-IBM Quantum Accelerator – תוכנית האצה שמיועדת לספק תמיכה לחברות שמשתמשות במחשוב קוונטי.

"שיתוף הפעולה עם מודרנה הוא דוגמה למטרה של יבמ להפוך את העולם למקום טוב יותר", אמר ד"ר דריו גיל, סגן נשיא בכיר ומנהל חטיבת המחקר של הענק הכחול. לדבריו, "אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה בעולם המחשוב, כשהבינה המלאכותית והמחשוב הקוונטי עומדים בחזית שלה. מודרנה תוכל למנף את משאבי המחקר בתחום הבינה המלאכותית היוצרת, שעליהם עמלנו שנים רבות, על מנת לפתח תרופות ולאפשר למדענים להבין טוב יותר את התנהגות המולקולות – ואף לקדם יצירה של מולקולות חדשות".

מחשב קוונטי פרטי ראשון

במקביל, הכריזה יבמ על שיתוף פעולה קוונטי עם מכון המחקר הרפואי קליבלנד קליניק. זו הפעם הראשונה שבה גוף פרטי מציג מחשב קוונטי פרטי. דגם המחשב הוא Quantum System One של יבמ, והוא ינוהל על ידי הענק הכחול במסגרת הסכם שיתוף פעולה מחקרי לעשור שנים בין שתי החברות, לצורך פיתוח תרופות לסרטן, אלצהיימר ומחלות קשות אחרות.

המחשב הקוונטי הפרטי הראשון - בקליבלנד קליניק.

המחשב הקוונטי הפרטי הראשון – בקליבלנד קליניק. צילום: יח"צ

"ההשקה של Quantum System One בקליבלנד קליניק, יחד עם צוות החוקרים שלהם, יאפשרו לחקור ולחשוף התקדמות מדעית חדשה במחקר הביו-רפואי", אמר ארווינד קרישנה, יו"ר ומנכ"ל יבמ. "שילוב הכוח של מחשוב קוונטי, בינה מלאכותית וטכנולוגיות חדשניות אחרות עם הניסיון המדעי-רפואי של קליבלנד קליניק יאיץ עידן חדש של גילוי מדעי".

WatsonX

כפי שכבר דווח, יבמ הציגה בכנס את Watsonx, שהוא סטודיו פיתוח לבינה מלאכותית ארגונית. הוא מציע גישה לספריות מוכנות של כלים ומודלי יסוד מאומנים מראש, מודלים בקוד פתוח, גישה למאגרי נתונים ועוד. הלקוחות של הפלטפורמה מקבלים גישה לכלים, טכנולוגיה, תשתית וייעוץ – מכלול של פתרונות שנועד להקל עליהם לאסוף ולמטב נתונים. המטרה היא לאפשר לחברות להפעיל את החוקים שלהן על הנתונים שלהן, עם כללי שימוש משלהן, ועם זאת לקצר את הדרך לפיתוח של כלי בינה מלאכותית יוצרת. יבמ מתכוונת לשלב בכל מוצרי התוכנה העתידיים שלה את Watsonx.ai – סטודיו ארגוני למפתחי בינה מלאכותית, שמאפשר להם לאמן, לבדוק, לדייק וליישם כלי למידת מכונה מסורתיים.

באחד הדיונים שנערכו באירוע אמר ד"ר אסף עדי, חוקר ומנהל בכיר במעבדת המחקר של יבמ בישראל, ששימוש בבינה מלאכותית בשילוב מיכון יביא לרמה חדשה ומוגברת של יעילות. "העובדים הדיגיטליים, המבוססים על בינה מלאכותית מתקדמת, ישתפו פעולה עם מומחי הידע האנושיים כדי להפוך משימות שגרתיות לממוכנות ולשפר את יכולת קבלת ההחלטות שלהם. פתיחת הזמנת רכש חדשה או יצירת ליד מכירה חדש, משימות שנמשכו שעות בעבר, יהיו ניתנות לביצוע בתוך דקות, בעזרת עובדים דיגיטליים", הוסיף.

ד"ר איה סופר, סגנית נשיא לטכנולוגיות בינה מלאכותית ומנהלת מעבדת המחקר של יבמ בישראל, ציינה כי "אנחנו עדים לשינוי מהותי בעולמות הבינה המלאכותית, בעקבות התפתחות יכולות הפיקוח העצמי והיכולת ליצור מודלי יסוד, שמהווים את התשתית לבינה המלאכותית היוצרת. יש כלים שימושיים לניהול עסקי אסטרטגי באמצעות בינה מלאכותית יוצרת, לרבות פלטפורמת ה-AI היוצרת החדשה של יבמ, ופריצות הדרך שחטיבת המחקר מביאה לפלטפורמה זו ולעולם המחשוב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים