סופית: מונטנה – המדינה הראשונה שבה השימוש בטיקטוק נאסר

מונטנה היא חלוצת המאבק באפליקציה הסינית, לנוכח חשש שהיא משמשת לריגול נגד ארצות הברית ● לא ברור בינתיים כיצד החוק, שהמושל אישר ושייכנס לתוקף בתחילת 2024, ייאכף, אך הוא צפוי לשמש כתקדים למדינות אחרות

המושל חתם והחוק להחרמת טיקטוק במדינה - עבר. מונטנה.

מדינת מונטנה שבארצות הברית הופכת השבוע רשמית למדינה האמריקנית הראשונה שאוסרת על השימוש ב-טיקטוק (TikTok) בגבולותיה. במונטנה עבר חוק שאוסר על אפליקציית שיתוף הווידיאו הפופולרית, שנמצאת בבעלות סינית, לפעול במדינה.

טיקטוק – הרשת החברתית שמעסיקה בעיקר קהל צעיר ומבוססת על שיתופי סרטונים קצרצרים – נמצאת על כוונת הממשל האמריקני כבר זמן רב. למעשה, החשדות נגדה ונגד החברה שעומדת מאחוריה, בייטדאנס (ByteDance), כי הן אחראיות לריגול דרך האפליקציה לטובת סין נשמעים כבר מאז עידן הנשיא דונלד טראמפ וחזרו להיות מושמעים באחרונה בידי בכירי הממשל של ג'ו ביידן.

כזכור, ממשל ביידן כבר אסר מוקדם יותר שימוש בטיקטוק במכשירי עובדיו, והצהיר שגם הטלת חרם על השירות בכלל המדינות על הכוונת. כפי שדיווחנו באמצע מרץ, הבית הלבן הציב אז אולטימטום שקבע כי אם טיקטוק תישאר תחת בעלות סינית – היא לא תוכל להמשיך לפעול בארה"ב. בדיווחים הודגש כי ממשלת ארה"ב הנוכחית, הדמוקרטית, ביקשה באחרונה מחברת בייטדאנס הסינית למכור את האפליקציה המגה-מצליחה שלה, כדי להימנע מחרם ארצי עליה. בקשת הבית הלבן מקורה בוועדה להשקעות זרות בארה"ב, ה-CFIUS (ר"ת Committee on Foreign Investment in the United States), סוכנות ממשלתית האחראית להערכת הסיכונים לביטחון הלאומי של ארה"ב בכל הכרוך בהשקעה זרה.

השבוע נודע כי בכיר לשעבר ב-בייטדאנס, יינאטו (רוגר) יו, הגיש תביעה נגד מעסיקתו ובה סיפק טיעונים המחזקים את הטרדות אשר מופגנות בארה"ב שוב ושוב בגין השימוש בטיקטוק במדינה. במסגרת התביעה נחשף כי בייטדאנס, בראשית דרכה, לקחה תוכן מיריבותיה – בעיקר מאינסטגרם וסנאפצ'ט – על מנת לחזק את נוכחותה בסצינת המדיה החברתית ולהצליח בה יותר. יו גם הניח בתביעתו כי בייטדאנס יצרה משתמשים מפוברקים, כדי להגדיל באופן לא חוקי את המדדים שלה. אך אולי מטריד מכך, לדברי יו, כחלק מהמהלכים הללו ביידטאנס סיפקה "גישה עליונה" למפלגה הקומוניסטית הסינית, ה-CCP, המושלת בסין, לנתונים שצברה.

מונטנה – הזדרזה לפעול

המחוקקים במדינת מונטנה שבארה"ב לא המתינו לפקיעת האולטימטום של ממשל ביידן, והעבירו כבר באפריל האחרון הצעת חוק ראשונה בארה"ב, שאסרה על שימוש בטיקטוק ברחביה. הצעת החוק של ממונטנה, שתיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2024, אוסרת על השימוש באפליקציה בכל המכשירים האישיים ומונעת מחנויות אפליקציות להציע את טיקטוק להורדה.

בנוסף, החוק קובע כי המדינה תקנוס כל ישות שתפר את ההוראה ב-10,000 דולר פר-הפרה. חברי הפרלמנט במונטנה הצביעו ברוב של 54-43 ובחרו לאשר סופית את החוק, המכונה SB419 והחקיקה המסקרנת קיבלה כעת את חתימתו של המושל הרפובליקני, גרג ג'יאנפורטה, שאישרה אותה והוציאה אותה אל הפועל.

החרם צפוי לעמוד בפני אתגרים משפטיים, ולא ברור כיצד הוא בכלל ייאכף על התושבים המקומיים, שייתכן שפשוט יוכלו לעקוף את האיסור באמצעות רשת פרטית וירטואלית (VPN). אבל המהלך בכל זאת מהווה סימן לחששות הולכים וגוברים לגבי טיקטוק בארה"ב, וצפוי ליצור תקדים למדינות אחרות.

מטיקטוק נמסר כי "המושל, גרג ג'יאנפורטה, חתם על הצעת חוק שמפרה את זכויות התיקון הראשון של תושבי מונטנה, באמצעות איסור בלתי חוקי על טיקטוק, פלטפורמה המעצימה מאות אלפי אנשים ברחבי המדינה. אנחנו רוצים להרגיע את תושבי מונטנה, שהם יכולים להמשיך להשתמש בטיקטוק כדי להביע את עצמם, להתפרנס ולמצוא קהילה, בזמן שאנו ממשיכים לפעול כדי להגן על זכויות המשתמשים שלנו בתוך ומחוץ למונטנה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים