ההיי-טק – חלק מהמגן הביטחוני והחץ ההסברתי של ישראל

ההיי-טק והטכנולוגיה הישראליים תורמים למדינה מבחינה ביטחונית ● אלא שיש עוד תחום שבו הוא תורם, ויכול לתרום עוד - ההסברה ● חבל שבממשלה לא מבינים את זה עד הסוף

הטכנולוגיה - כלי נשק משמעותי בשימוש צה"ל.

רבות דובר באחרונה על הקריטיות של ההיי-טק לכלכלה הישראלית, ועל ההשלכות על המשק והחברה אם חלילה יתממשו החששות (שכבר מתממשות בחלקן) להאטה בהשקעות ובפתיחת חברות חדשות. סבב הלחימה הנוכחי מראה שענף ההיי-טק חיוני לא רק לכלכלה, אלא גם לצה"ל ובכלל, לביטחון המדינה.

בימים האחרונים פרסמנו שתי כתבות בלעדיות של חבר המערכת יוסי הטוני שעסקו בסיוע של ה-IT למבצע מגן וחץ: האחת מספרת כיצד הבינה המלאכותית מסייעת לקבל מודיעין איכותי והשנייה, שהתפרסמה היום (ה'), מספרת כיצד ה-IT מסייע ליחידות המבצעיות, כולל לדרג הפיקודי הבכיר, למלא את המשימות.

התרומה של ה-IT וההיי-טק לביטחון היא, מן הסתם, החלק הפחות חשוף בתרומתו למדינה. היום יותר מתמיד, חשוב להדגיש את ההיבט הזה. חשוב גם להדגיש את התרומה הכללית שלהם, דווקא על רקע המחלוקת סביב השינויים במערכת המשפט, שמעוררים חששות בקרב משקיעים. היי-טק צומח הוא חלק מאותו עורף חזק, שהוא אחד התנאים ליכולת של המדינה לממש את יעדיה הביטחוניים ולספק לנו את הביטחון האישי.

למדינת ישראל יש זרועות ביטחון עם מוחות מבריקים, שחלקם הגדול קשור למוחות החכמים של תעשיית ההיי-טק. זו שבזמן חירום לובשת מדים ומתגייסת למשימות, ובמקביל ממשיכה לשמור על המותג של הסטארט-אפ ניישן

ליציבות של ההיי-טק יש תרומה נוספת, שקשורה ביכולת להמשיך ולתפקד גם בזמן שהתותחים יורים, המטוסים פועלים בשמי רצועת עזה ולמרבה הצער, הטילים נופלים במקומות שונים בארץ, בעיקר בדרום. בכל סבב לחימה, ההיי-טק באזורים שסופגים את אותם טילים ממשיך לעבוד. אחת הסיבות לכך היא שחלק ממפעלי הטכנולוגיה מוגדרים כמל"ח – משק לשעת חירום, ועובדיהם נחשבים לעובדים חיוניים. אלה מגיעים גם כעת לעבודה, במגבלות שמכתיב פיקוד העורף.

בעולם יודעים להפריד בין ההיבט המדיני-צבאי להיי-טק הישראלי

בין אם אלה מפעלים שמוגדרים מל"ח ובין אם מתקנים אחרים של חברות היי-טק, החשיבות של ההמשכיות העסקית היא הרבה מעבר לעניין הכלכלי. מרבית החברות בענף עובדות לייצוא. העובדה שבמשך כל השנים, מפעלים כמו זה של אינטל בקריית גת ממשיכים לייצר ולספק את המוצרים בזמן גם כשהטילים חגים מעליהם היא אמירה חשובה ביותר ללקוחות בחו"ל ולמשקיעים.

העובדה שאין לקוח של ההיי-טק הישראלי על פני הגלובוס שנפגע מהמצב הביטחוני כאן היא גם בעלת פוטנציאל הסברתי לאומי – הרבה יותר מההסברה הקלוקלת של הממשלה וצה"ל בעולם.

מחקרים שונים שנעשו בשנים האחרונות מוכיחים שוב ושוב שעל אף המבצעים הצבאיים שישראל מבצעת, העולם יודע להפריד בין ההיבט המדיני-צבאי, שלעולם לא יכול להיות לטובתנו, לבין הצד של הכלכלה, החדשנות וההיי-טק הישראליים. סרטונים שמראים כיצד ההיי-טק כאן ממשיך לעבוד תחת אש ומספק את הסחורה היו תורמים להסברה לא פחות מכל אמצעי הסברתי אחר שישראל נוקטת בו, או לא. גם כאן, אומת הסטארט-אפ יכולה לסייע, באמצעות כלים ומערכות שיודעות להעצים את הנוכחות שלנו במדיות החברתיות ובכלי התקשורת המסורתיים בעולם.

השורה התחתונה: למדינת ישראל יש זרועות ביטחון עם מוחות מבריקים, שחלקם הגדול קשור למוחות החכמים של תעשיית ההיי-טק. זו שבזמן חירום לובשת מדים ומתגייסת למשימות, ובמקביל ממשיכה לשמור על המותג של הסטארט-אפ ניישן.

נכון לכתיבת שורות אלה, הפסקת האש עדיין לא נכנסה לתוקף, ותושבי ישראל, ובעיקר עוטף עזה והדרום, ממשיכים לגלות אומץ ונחישות. כל מה שנותר הוא לשלוח להם חיזוק ועידוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים