פרשת NSO והמשטרה: הכנסת תבחן את ממצאי צוות מררי

ועדת המשנה לוועדת חוקה, חוק ומשפט, שהקמתה אושרה פה אחד, תחקור את פעילות צוות מררי, שבחן את טענות התחקירים בכלכליסט שלפיהם המשטרה הפעילה רוגלות להאזנת סתר ללא צווים שיפוטיים, ואת יישומן

יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן.

ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום (א'), פה אחד, את הקמתה של ועדת משנה לבחינת ממצאי צוות מררי, שבדק האם המשטרה השתמשה ברוגלות כדי לעקוב אחרי אזרחים, גם ללא צו שיפוטי.

הצוות הוקם על ידי הממשלה הקודמת, לאחר פרסומה של סדרת תחקירים בכלכליסט, שבו נטען כי המשטרה השתמשה בסייפן – גרסה משונמכת של פגסוס מבית NSO. בראש הצוות עמדה עו"ד עמית מררי, המשנה למשפט פלילי ליועצת המשפטית לממשלה, והוא בחן את הטענות להפעלת הרוגלות להאזנת סתר על ידי המשטרה, והגיש את מסקנותיו והמלצותיו בנושא. כחלק מפעילותה, ועדת המשנה החדשה תבחן את אופן היישום של המלצות צוות מררי.

יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן, אמר כי "בדיון הקודם שקיימה הוועדה על פגסוס והאזנות הסתר של המשטרה נמסרו מידעים שונים, ועל חלקם נאמר לנו על ידי נציגי המשטרה, הפרקליטות וצוות מררי שהם מנועים מלמסור אותם בהרכב ועדה מלא, מסיבות של סודות מסחריים וכדומה. חלק מכך נתון לוויכוח, אך כדי שניתן יהיה לשמוע את המידע – החלטתי על הקמת ועדת משנה מצומצמת. הצמצום נובע מכך שככל שוועדת המשנה תהיה יותר גדולה, תהיה נטייה להעביר אליה יותר מידע ולפגוע בהרכב הוועדה הכללי".

השתלשלות הפרשה

באוגוסט האחרון פורסם דו"ח ועדת הבדיקה לפרשה, בראשות עו"ד מררי, שמצא ליקויים בעבודת המשטרה בכל הנוגע להפעלת מערכות טכנולוגיות לביצוע האזנות סתר.

צוות הבדיקה מונה בינואר 2022, לאור טענות שעלו בכלכליסט ובאמצעי תקשורת נוספים, שלפיהן משטרת ישראל מבצעת מעקב טכנולוגי אחרי אנשים באמצעות רוגלת פגסוס של NSO, על מנת לקבל מידע מודיעיני – גם ללא קשר לחקירה מתנהלת או לבירור חשדות לביצוע עבירות פליליות, ומבלי שהתקבל צו שיפוטי שמתיר זאת. עוד נטען בפרסומים שבעת ביצוע האזנת הסתר, המשטרה קיבלה מידע שחורג מהמותר על פי חוק האזנות סתר. כך, פורסמה בתקשורת רשימת שמות אנשים שנטען שהמשטרה חדרה לטלפונים הניידים שלהם ושאבה מתוכם מידע ללא צו בית משפט המתיר לעשות זאת. על פי בדיקת צוות מררי, לגבי מרבית האנשים, הפרסום לא היה נכון. יצוין בנוסף שכחודש לאחר הפרסומים, NSO הגישה תביעה נגד כלכליסט.

בבדיקת צוות מררי עלה כי "נמצאו ליקויים בעבודת משטרת ישראל ביחס להפעלת אמצעי האזנת סתר. לאורך השנים, מקבלי ההחלטות במשטרת ישראל לא ייחסו את מלוא המשמעות המתבקשת להיקף היכולות הפוטנציאלי של המערכת המשמשת להאזנה לתקשורת בין מחשבים. נמצא כי התקבלו חומרים אסורים מתוך טלפונים ניידים אל תוך מערכות המשטרה, על אף שהמערכת הופעלה לאחר קבלת צווים שיפוטיים".

צוות הבדיקה מצא שבכל המערכות הטכנולוגיות להאזנה לתקשורת בין מחשבים שבידי המשטרה שנבדקו, "לא נמצאה כל אינדיקציה לכך שהיא פועלת להדביק טלפונים ניידים ללא צו שיפוטי שמתיר לעשות כן… לא נמצאה אינדיקציה לכך שהמשטרה ביצעה חדירה בלא צו שיפוטי לטלפונים הניידים של אלה ששמותיהם פורסמו בתקשורת, באמצעות רוגלת פגסוס של NSO, כפי שנטען".

לפי הדו"ח, "ביחס לכלל המספרים שקיימים בבסיס הנתונים הפנימי של מערכת סייפן (רוגלת פגסוס משונמכת, שבה השתמשה המשטרה – י"ה), נמצא כי אין כל אינדיקציה לטענות שלפיהן הודבקו טלפונים ללא צו. עם זאת, נמצאו מקרים בודדים שבהם הצו השיפוטי שניתן לא תאם את פעולת ההאזנה שביצעה המשטרה ביחס לאותו גורם. אולם, במקרים אלה ניסיון ההדבקה לא צלח, וממילא לא התקבלו תוצרים".

"הצוות מצא כי המערכת שבידי משטרת ישראל מאפשרת לקבל סוגי תוצרים מסוימים שאין לה סמכות לקבלם לפי חוק האזנת סתר", ציין צוות מררי. "המשמעות של הכנסה לשימוש של מערכת בעלת יכולות טכנולוגיות רחבות היקף, המהווה נקודת מפנה מבחינת עולם האזנות הסתר, לא הובנה לאשורה על ידי מקבלי ההחלטות במשטרת ישראל".

חברי הצוות ציינו ש-"נדרש ליווי משפטי צמוד של הייעוץ המשפטי למשטרה בשלב רכש המערכות, טרם הטמעת מערכות חדשות ובמהלך הפעלתן".

ממצאי הדו"ח סותרים חלק ניכר מהממצאים שעלו בסדרת התחקירים שפרסם כלכליסט ושהחלה את הפרשה. לעומת זאת, מכלכליסט נמסר אז כי "הדו"ח מאשר את עיקרי הממצאים שעלו בסדרת התחקירים שפרסמנו. במשך שמונה שנים הסתירה המשטרה את השימוש ברוגלות הפולשניות מהציבור, הפרקליטות, היועץ המשפטי לממשלה והשופטים בבתי המשפט. כלכליסט גאה בחשיפת השימוש החשאי ברוגלות ללא חקיקה, פיקוח ובקרה נאותים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עוגי

    לא אתפלא אם יסתבר ששוטרים השתמשו בפגסוס לעקוב אחר מעשי נשותיהם בעת היותם במשמרת .

אירועים קרובים