כך ה-IT עוזר לנהל בית חולים וירטואלי

תומר לוי, מנמ"ר בית החולים הווירטואלי במרכז הרפואי שיבא, מספר על המערכות של המוסד הרפואי, וכן כיצד מאפשרים שם לקבל טיפולים מרחוק ובד בבד שומרים על המידע ועל הפרטיות של המטופל

תומר לוי, מנמ"ר בית החולים הווירטואלי Beyond במרכז הרפואי שיבא.

הרפואה מרחוק תופסת תאוצה במערכת הבריאות בישראל. שורה של תהליכים רפואיים-טיפוליים, לרבות אשפוזי בית ובדיקות דם ביתיות, הפכו להיות חלק מהשירותים שניתנים על ידי גורמים שונים במערכת. אחד מהם הוא בית החולים הווירטואלי שפועל במסגרת המרכז הרפואי שיבא, שמוכר תחת המותג Beyond. באחרונה מונה תומר לוי למנמ"ר בית החולים הווירטואלי. במסגרת תפקידו, הוא מאפשר את החיבור בין המערכות בבית החולים לכלים ולמכשירים שמבצעים את התהליכים בבתי המטופלים – בין אם באופן עצמאי, על ידם, או באמצעות צוותים רפואיים שמגיעים אליהם.

לוי הגיע לבית החולים הווירטואלי של שיבא עם ניסיון של מעל עשור בתפקידים טכנולוגיים בתחום הבריאות. לפני כן הוא היה סמנכ"ל מערכות מידע וקודם לכן מנהל פרויקטי מערכות מידע בחברות בריאות דיגיטלית מקבוצת פמי פרימיום. כמו כן, הוא עבד בעבר בחטיבת בתי החולים של שירותי בריאות כללית, בתור מנהל פרויקטים. בראיון לאנשים ומחשבים סיפר לוי כיצד הוא מיישם את תפקידו כאחראי על ניהול ויישום האסטרטגיה הטכנולוגית של בית החולים הווירטואלי של שיבא.

בית החולים החל לפעול ב-2019 והפעילות שלו קיבלה תאוצה בזמן הקורונה. "אם בתחילת הפעילות השירותים שלנו היו על בסיס בחירה של מטופלים, הרי שבקורונה זה הפך להיות עובדה, כי לא הייתה ברירה אחרת", אמר לוי. "מאז, גם בזכות התפתחות הטכנולוגיה, זה חזר להיות בחירה, והפך להיות עוד שירות במסגרת השירותים הניתנים ללקוחות".

"נניח שאתה מקבל מהרופא שלך הנחיה לבצע בדיקת דם או אקו-לב, ואתה לא רוצה להגיע לבית החולים או למרפאה. אנחנו מספקים את הציוד שיהיה אצלך בבית, כדי שתבצע את הבדיקה לבד, הנתונים מועברים ישירות למערכות בית החולים, והטיפול בך נמשך כאילו ביצעת את הבדיקה בבית החולים או במרפאה, כמו הבדיקות הקודמות שביצעת", הסביר לוי. הוא הדגיש כי כאמור, הטיפולים ניתנים רק אם המטופל בוחר בהם, ואפשר לבצע את הבדיקות ולקבל את כל השירותים האחרים גם פיזית, כפי שהיה בעבר. עם זאת, יצוין כי חלק מהשירותים הווירטואליים ב-Beyond ניתנים במסגרת שירותי רפואה פרטית, או באמצעות הסדרים שונים עם ארגוני הבריאות.

לרשות בית החולים יש צוותים קליניים, רופאים ואנשי מקצוע, שמבצעים את תפקידם באמצעים טכנולוגיים, ולמעשה לוקחים את הטלה רפואה כמה צעדים קדימה. החדשנות הטכנולוגית מסייעת בנוסף להקטנת העומס בשיבא, ובעיקר בחדרי המיון.

מערכות IT בבית החולים הווירטואלי של המרכז הרפואי שיבא.

מערכות IT בבית החולים הווירטואלי של המרכז הרפואי שיבא. צילום: שיבא Beyond

מהם המודלים שאתם מפעילים ושעל בסיסם אתם פועלים?
"יש כמה מודלים. אחד מהם הוא מערכת לניהול המטופלים ולניהול השירותים שהם מקבלים בבית החולים ובארגוני הבריאות האחרים. לדוגמה, מערכת וידיאו צ'ט שמאפשרת למטופלים לתאם שיחה עם הרופא שמבצע מרחוק שורה של בדיקות וטיפולים, ובכך חוסכת את הצורך להגיע למרפאה".

מהם האתגרים של מנמ"ר בבית חולים וירטואלי?
"יש לו אתגרים מורכבים. האתגר הראשון הוא שימוש בתשתיות ה-IT של בית החולים כשהטיפול נעשה מרחוק. שני אתגרים נוספים, שלמעשה משתלבים לאתגר אחד, הם תשומת הלב הרבה שנדרשת בתהליכי הרפואה מרחוק לאבטחה וההתמודדות עם נושא הפרטיות. במקרים שבהם מבוצע תהליך רפואי מרחוק למטופל מסוים וקיים צורך להעביר את הרשומה הרפואית ממקום למקום, אפילו בתוך בית החולים, מדובר באתגר שיש בו הרבה רגישות ורגולציה. עוד משימה היא להביא לכך שהשימוש במערכות יהיה כמה שיותר ידידותי, לצד השמירה על הפרטיות של המידע, כפי שהמטופל מצפה לה".

האם ניתן לקבל את השירותים גם מחוץ לישראל?
"באופן עקרוני, הטכנולוגיה מאפשרת את זה, והביקוש לכך גדל, אבל זה תהליך שנמצא בהתהוות".

לוי מדווח למנהלת בית החולים הווירטואלי, ד"ר גליה ברקאי. לדבריה, "תפקיד מנהל הטכנולוגיות הינו חיוני לצמיחה ולחדשנות הטכנולוגית של בית החולים הווירטואלי, שממשיך לצמוח ולשרת עוד ועוד מטופלים בתחומים נרחבים. לוי מביא עמו לתפקיד ניסיון רב גוני ועשיר בעולמות טכנולוגיים, שהשפעתם על בריאות מטופלינו תהווה קפיצת מדרגה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים