"הנגשת הנתונים תהפוך להיות חלק מהטיפול בבתי החולים הממשלתיים"

מנמ"רים בעולם הבריאות התייחסו לאתגרים הטכנולוגיים בקופות החולים ובבתי החולים ● לדברי נעמה פרי כהן, בכירה במשרד הבריאות, "אנחנו משקיעים מאמצים רבים על מנת להנגיש את הנתונים"

נעמה פרי כהן, מנהלת אגף מערכות מידע ותהליכי עבודה בחטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות.

"במשרד הבריאות ובבתי החולים הממשלתיים מבינים את הצורך להנגיש את הנתונים לכולם – המטפלים, המטופלים ובני המשפחה. המשרד משקיע לצורך כך מאמצים רבים – בעולמות המחקר והתפעול. הנגשת הנתונים תהפוך להיות חלק מהטיפול בהם", כך אמרה נעמה פרי כהן, מנהלת אגף מערכות מידע ותהליכי עבודה בחטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות.

פרי כהן דיברה בפאנל מנמ"רים במגזר הבריאות, כחלק מכנס בריאות דיגיטלית של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה במרכז האירועים והכנסים לאגו בראשון לציון. מנחה הכנס והפאנל היה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

"ברמת המחקר", ציינה, "יש את פלטפורמת כנר"ת, שמנגישה יכולת לשימושים משניים במידע לחוקרים, לרופאים ולסטארט-אפים. ברמת התפעול יש מגוון כלים, כמו אפולו, שמשנים את חוקי המשחק. הם הופכים את המטופלים ובני המשפחה לשותפים מובילים במסע האשפוז".

"אחד הנושאים ששומעים לא מעט עליהם הוא האינטר-אופרביליות", הוסיפה פרי כהן. "כאן נשאלת השאלה: הנתונים קיימים, אבל איך מייצרים את השפה המשותפת? כיצד יוצרים בסיס אחד שממנו ניתן להפיק נתונים? הבסיס צריך להיות מבוסס על OMOP – הסטנדרט בתחום, שאנחנו היחידים בארץ שפועלים לפיו".

"מערכת כנר"ת מביאה אתה אתגרים רבים, אבל גם ערך מוסף: היא חוסכת למטפלים שעות ביום, מורידה את השחיקה שלהם ומוסיפה להם אנרגיות ומוטיבציה. השאלה היא איך לוקחים את האנרגיות האלה וממשיכים מכאן", הוסיפה פרי כהן.

עוד היא ציינה כי כנר"ת היא "אגם המידע הכי גדול במדינת ישראל בתחום האשפוז. זה כר עצום לחדשנות ושיתופי פעולה, וגם לניהול השינוי במערכת הבריאות בכלל ובבתי החולים הממשלתיים בפרט".

רקפת יעקובי, סמנכ"לית מערכות מידע בלאומית שירותי בריאות.

רקפת יעקובי, סמנכ"לית מערכות מידע בלאומית שירותי בריאות. צילום: ניב קנטור

בפאנל השתתפו מנמ"רים של קופות חולים. רקפת יעקובי, שנושאת בתפקיד זה בלאומית שירותי בריאות, תחת הטייטל סמנכ"לית מערכות מידע, אמרה כי "השפע הטכנולוגי הקיים בעולם הבריאות הוא עצום, והמטרה היא לקדם את הבריאות של המטופלים. צריך לבחור את הטכנולוגיות הטובות ביותר לכך, והאתגר הוא איך לעשות את זה. מה שיקדם באמת את הבריאות הוא להביא את הטכנולוגיה למטופלים, וזו תאפשר להם לקבל את השירותים בצורה טובה, קלה ומהירה יותר".

אסף סופה, ראש אגף דיגיטל ודאטה בשירותי בריאות כללית.

אסף סופה, ראש אגף דיגיטל ודאטה בשירותי בריאות כללית. צילום: ניב קנטור

אסף סופה, ראש אגף דיגיטל ודאטה בשירותי בריאות כללית, ענה על השאלה: איך להביא את היזמות העסקית לגוף ענק כמו הכללית? "לתדהמתי, אנחנו עושים את זה וזה מסתדר", ציין. "החדשנות צריכה 'לתפוס מים' בארגון. איך עושים את זה? נותנים לעובדים ולמנהלים את הדרור ליזום ולהנביט תהליכים, מיישבים את זה עם תהליכי העבודה והופכים את כל זה לדבר מדיד". הוא אמר על קופת החולים הגדולה במדינה כי "החדשנות נמצאת לאורך ולרוחב הכללית, הארגון מעודד אותה".

ד"ר אילן לוי, ראש המחלקה לניהול בריאות באוניברסיטת אריאל.

ד"ר אילן לוי, ראש המחלקה לניהול בריאות באוניברסיטת אריאל. צילום: ניב קנטור

מהפן האקדמי דיבר בפאנל ד"ר אילן לוי, ראש המחלקה לניהול בריאות באוניברסיטת אריאל. הוא התייחס לבינה המלאכותית ואמר כי היא "מרכיב הכרחי במערכת הבריאות". "בתחום הזה, אנחנו נמצאים כיום למרגלות ההר, רק מתחילים לטפס אליו – וזה הר גבוה", הוסיף. לדבריו, "הבינה המלאכותית, והטכנולוגיה בכלל, הופכות את המנהלים בעולם הבריאות לטובים יותר. תהיה לבינה המלאכותית השפעה על כל סוגי הטכנולוגיה: היא תאפשר הרבה יותר רוחב פס, תמונות הרבה יותר חדות ומחשוב קוואנטי. נגיע איתה למקומות שלא דמיינו אותם, כולל בתחום הרפואה. אנחנו צריכים להכשיר את הסטודנטים לכך".

ד"ר לוי התייחס גם לבעלי התפקידים בהיררכיה בעולם הבריאות: "התפקיד של המנהלים הוא לחלום את העתיד ושל אלה שמתחתיהם – לנהל את ההווה, את השוטף".

לסיכום הוא ציין כי "הטכנולוגיה היא כמו חרב פיפיות: אם לא נשכיל לכוון אותה לכיוונים חיוביים – היא עלולה להיות מסוכנת".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. באז וורדס

    העיקר לחצי מהמחשבים במערכת הבריאות בישראל לוקח 15 דקות עד שהם עולים, הכל תקוע במחשבים האלה וכדי לנתח נתונים של מחקר הכי בסיסי, צריך חצי שנה. לא הבנתי שום דבר פרקטי מהכתבה הזו.

אירועים קרובים