מונטנה הפכה למדינה הראשונה בארה"ב שמחרימה את טיקטוק

ממשל ביידן אסר שימוש בטיקטוק במכשירי עובדיו והצהיר שגם הטלת חרם על השירות בכלל המדינות על הכוונת, אך יש מי שכבר הפכה לחלוצת המאבק ביישום - שנמצא בבעלות סינית - משום החשש שהוא משמש לריגול נגד אמריקנים

המושל חתם והחוק להחרמת טיקטוק במדינה - עבר. מונטנה.

טיקטוק (TikTok) – הרשת החברתית מבוססת הסרטונים הקצרצרים – נמצאת על כוונת הממשל האמריקני כבר זמן רב. למעשה, החשדות נגדה ונגד החברה שעומדת מאחוריה, בייטדאנס (ByteDance) שמה, שהן אחראיות לריגול דרך האפליקציה לטובת סין נשמעים כבר מאז עידן טראמפ וחזרו להיות מושמעים באחרונה בידי ממשל ביידן.

כפי שדיווחנו באמצע מרץ, הבית הלבן הציב אז אולטימטום שקבע כי אם טיקטוק תישאר תחת בעלות סינית היא לא תוכל להמשיך לפעול בארה"ב. בדיווחים הודגש כי ממשלת ארה"ב הנוכחית, הדמוקרטית, ביקשה באחרונה מחברת בייטדאנס הסינית למכור את האפליקציה המגה-מצליחה שלה כדי להימנע מחרם ארצי עליה. בקשת הבית הלבן מקורה בוועדה להשקעות זרות בארה"ב, ה-CFIUS (ר"ת Committee on Foreign Investment in the United States), סוכנות ממשלתית האחראית להערכת הסיכונים לביטחון הלאומי של ארה"ב בכל הכרוך בהשקעה זרה.

ואולם המחוקקים במדינת מונטנה בארה"ב לא המתינו לפקיעת האולטימטום והעבירו ביום ו' האחרון הצעת חוק ראשונה בארה"ב לאסור שימוש בטיקטוק ברחבי המדינה.

החששות: ריגול סיני נגד משתמשי היישום

הצעת החוק של ממונטנה, שתיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2024, אוסרת על השימוש באפליקציה בכל המכשירים האישיים ומונעת מחנויות אפליקציות להציע את טיקטוק להורדה. בנוסף החוק קובע כי המדינה תקנוס כל ישות שתפר את ההוראה ב-10,000 דולר פר-הפרה. חברי הפרלמנט במונטנה הצביעו ברוב של 54-43 ובחרו לאשר סופית את החוק, המכונה SB419. החקיקה המסקרנת נדרשת כעת לחתימתו של המושל הרפובליקני, גרג ג'אנפורטה, כדי לאשרה ולהוציאה אל הפועל.

"המושל ישקול בזהירות כל הצעת חוק שהמחוקק ישלח לשולחנו", אמר נציגו של המושל ג'אנפורט ל-CNN בתגובה לתהיות מה יעלה בגורל החרם והאם יש בכוונת המושל לאשרו.

בייטדאנס מחזיקה בדאטה של משתמשי האפליקציה בשרתים הממוקמים בארץ מוצאה. בעבר היא הודתה שלעובדיה הפועלים מסין הייתה גישה אל מאגר זה, אך במסגרת קפדנית ומצומצמת, ולעומת זאת המשיכה לטעון שוב ושוב שגישה שכזו לא ניתנה מעולם על ידיה לממשלת סין.

אלא שהכרזות אלו לא מרגיעות את החשש מריגול סיני אחרי אמריקנים. בעקבות חששות אלו הבית הלבן אסר בשלהיי 2020 על פקידיו במוסדות הפדרליים להחזיק את האפליקציה בסמארטפונים שלהם, בהתאם לחוק שאושר בסנאט. בדצמבר האחרון הצטרפה גם מונטנה וחסמה את האפליקציה במכשירים ניידים שנמצאים בבעלות המדינה.

לא ברור האם מונטנה היא סנונית שמבשרת את החרם הכללי האמריקני על השירות, וכן לא ידוע כיצד ניתן יהיה הלכה למעשה לחסום שימוש בטיקטוק בסמארטפונים האישיים של התושבים. נושאים אלו יובהרו מן הסתם במהלך החודשים הקרובים, הרבה לפני שהחקיקה תכנס לתוקף, וזאת בהנחה שהמושל אכן יאשר את החרם במדינה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים