גם באוסטרליה: הממשלה אוסרת על פקידיה להתקין טיקטוק בניידיהם

בשל העובדה שהבעלים הסיניים של הפלטפורמה החברתית המצליחה עלולים להיות בעלי זיקה לממשל בבייג'ינג, האפליקציה סופגת ביקורת וחרמות ממשלתיים ברחבי העולם, כשבארה"ב מאיימים להחרים אותה כליל אם לא תימכר

נאסר על פקידי ממשל להשתמש בה באוסטרליה. טיקטוק.

טיקטוק (TikTok) הולכת והופכת באחרונה לאפליקציית נון-גראטה בעיני ממשלות רבות. יותר ויותר מדינות חוששות שהרפובליקה העממית של סין יכולה להשתלט על הנתונים האישיים של המשתמשים בטיקטוק ולעשות בהם שימושים שונים, למשל כדי לתמרן דעת קהל אודותיה. מסיבה זו מספר מדינות כבר אסרו על פקידי ממשל שלהן את השימוש בטיקטוק, או מתכננות לעשות זאת.

המצטרפת האחרונה להלך הרוח המסוים של ממשלות שמחרימות את טיקטוק היא אוסטרליה.

הממשלה האוסטרלית הודיעה כי תאסור על התקנתה של אפליקציית סרטוני הווידיאו במכשירים ממשלתיים, ובכך היא מצטרפת למהלכים דומים שביצעו מדינות מערביות רבות אחרות לאחרונה, על רקע חשש מפני פגיעה באבטחה שיכולה לבצע החברה הבעלים של טיקטוק, בייטדאנס (ByteDance) הסינית.

טיקטוק אוסטרליה: "ההחלטה מונעת לטעמנו מפוליטיקה"

התובע הכללי של אוסטרליה, מארק דרייפוס, הודיע היום (ג') כי אישר להוציא הוראה מחייבת האוסרת על התקנת טיקטוק במכשירים שהונפקו בידי הממשלה האוסטרלית. דרייפוס אמר שהחרם מבוסס על "עצות של סוכנויות מודיעין וביטחון", ויכנס לתוקף "בהקדם האפשרי". עוד הרחיב כי פטורים לתקנה החדשה יינתנו רק במקרים ספציפיים ולגופו של עניין.

ההחלטה מציבה את אוסטרליה בשורה אחת עם בעלות בריתה מברית המודיעין Five Eyes – ארה"ב, בריטניה וקנדה – שכבר הכריזו על הגבלות דומות. במקביל, גם הפרלמנט של ניו זילנד הורה להסיר את האפליקציה מכל המכשירים שיש להם גישה לבית המחוקקים, ואילו נורווגיה והפרלמנט האירופי עשו גם הם מהלכים דומים. בשבוע שעבר אסרה נאט"ו על אנשיה להוריד את האפליקציה למכשירים שסופקו להם על ידיה, כך דיווחה CNN, בהתבסס על דברי שני פקידי נאט"ו שמכירים את הנושא.

לי האנטר, מנכ"ל טיקטוק באוסטרליה וניו זילנד, אמר בתגובה כי החברה "מאוכזבת מאוד מההחלטה הזו, שלטעמנו מונעת מפוליטיקה". לדבריו, "למיליוני המשתמשים האוסטרליים שלנו מגיעה ממשלה שמקבלת החלטות על סמך עובדות ואשר מתייחסת לכל העסקים בצורה הוגנת, ללא קשר לארץ מוצאן".

חוששים מהן. מחוקקי הסנאט והקונגרס מטיקטוק ובייטדאנס.

חוששים מהן. מחוקקי הסנאט והקונגרס מטיקטוק ובייטדאנס.

ארה"ב הציבה אולטימטום

נזכיר כי כרגע נראה שהצרות הכי חמורות של טיקטוק הן בארה"ב. אחרי שנדמה היה כי סוף דרכה של ממשלת דונלד טראמפ הוריד גם את הלחץ על בייטדאנס – שהנשיא שלעבר דרש שתימכר לחברה אמריקנית – הסתבר כי גם ממשל ביידן הדמוקרטי מערים קשיים רבים על המשך פעילות הרשת החברתית במדינה.

באמצע מרץ נודע כי הבית הלבן הציב אולטימטום שקבע כי אם טיקטוק תישאר תחת בעלות סינית, היא לא תוכל להמשיך לפעול בארה"ב, כך לפי דיווחי הוול סטריט ג'ורנל ועיתונים אמריקנים אחרים. בדיווחים הודגש כי כמו קודמתה, גם ממשלת ארה"ב הנוכחית, הדמוקרטית, ביקשה באחרונה מחברת בייטדאנס הסינית למכור את האפליקציה המגה-מצליחה שלה כדי להימנע מחרם ארצי עליה. מקור בקשת הבית הלבן הוא בוועדה להשקעות זרות בארה"ב, ה-CFIUS (ר"ת Committee on Foreign Investment in the United States), סוכנות ממשלתית האחראית להערכת הסיכונים לביטחון הלאומי של ארה"ב בכל הכרוך בהשקעה זרה.

בארצות הברית הופל בפברואר בלון ריגול סיני, לכאורה, והמצב עורר ביתר שאת חששות מהסינים, ובמקביל מאמצים מחודשים בקונגרס לאסור המשך פעילותה של פלטפורמת סרטוני הווידיאו הקצרצרים, הפופית והתמימה למראה, שהואשמה בכך שהיא מספקת גישה לבייג'ינג לנתוני משתמשים אמריקנים וכמו גם לכאלו של משתמשיה ברחבי העולם. האשמות אלו הוכחשו שוב ושוב בידי הבעלים של הרשת החברתית, אך לשווא.

בייטדאנס, כך נטען, מאחסנת נתוני משתמש מארה"ב בשרתים הממוקמים בארץ מוצאה. בעבר היא הודתה שלעובדיה הפועלים מסין הייתה גישה אל מאגר זה, אך במסגרת קפדנית ומצומצמת, ולעומת זאת המשיכה לטעון שוב ושוב שגישה שכזו לא ניתנה מעולם על ידיה לממשלת סין.

למרות הבאזזז סביב המצב, אף ממשלה לא חוקקה בינתיים איסור נרחב יותר על השימוש בטיק-טוק במכשירים אישיים.

אוסטרליה טוענת ל"חשיפה להנחיות חוץ-משפטיות מממשלה זרה"

אם נחזור לאוסטרליה – נכון לתחילת 2023, יותר מ-8 מיליון משתמשים בני 18 ומעלה מאוסטרליה משתמשים ביישום, כך לפי נתוני החברה, וכן בהתבסס על נתונים מדו"ח DataReportal, החוקר מגמות דיגיטליות ברחבי העולם.

בהודעה שפורסמה על ידי מחלקת התובע הכללי האוסטרלית נאמר כי טיקטוק מגלמת סיכוני אבטחה ופרטיות עקב "איסוף נרחב של נתוני משתמשים וחשיפה להנחיות חוץ-משפטיות מממשלה זרה המתנגשים עם החוק האוסטרלי".

ואולם יצוין כי עד כה, על אף החששות העצומים שהשירות עלול לספק אפשרות לריגול ומעקב אחרי תושבי מדינות שונות, לא הוצגו הוכחות שהממשלה הסינית אכן ניגשה לנתוני המשתמשים של טיקטוק אי-פעם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים