"AI, ענן ומחשוב קוונטי יאיצו פריצות דרך במדע"

כך לדברי שי בנאים, מנכ''ל יבמ ישראל, שהתראיין לאנשים ומחשבים וסיפר: "יבמ משקיעה בפיתוח המחשוב הקוונטי עשרות מיליארדי דולרים" ● לדבריו, כיום כבר קיימים יותר מ-400,000 מפתחים בענן הציבורי הקוונטי של יבמ

שי בנאים, מנכ''ל יבמ ישראל.

"הבינה המלאכותית אינה דבר חדש, אולם בתקופה האחרונה התחום חווה האצה. לא ירחק היום שבו נראה AI בכל מקום – בבית ובעבודה. אנו צפויים לראות, בתוך שנים ספורות, שינויים דרמטיים בתחומים שונים, כתוצאה מהשילוב בין בינה מלאכותית, טכנולוגיות ענן ומחשוב קוונטי. שינויים אלה דורשים היערכות מקדימה מצד ארגונים, ואנחנו נהיה שם כדי לעזור להם", כך אמר שי בנאים, מנכ"ל יבמ (IBM) ישראל.

בראיון לאנשים ומחשבים סיפר בנאים: "מעבדת המחקר שלנו בישראל היא אחת המעבדות המשמעותיות של הענק הכחול מחוץ לארצות הברית, ובינה מלאכותית היא תחום פעילות מרכזי שלה. כבר כיום יש בינה מלאכותית בכל המוצרים שלנו, ובשנים הקרובות הלקוחות הארגוניים יטמיעו בינה מלאכותית בכל מקום שאפשר, ובכל התהליכים העסקיים שלהם".

"תחום נוסף בו החברה ממוקדת", ציין בנאים, "הוא מחשוב קוונטי. יבמ משקיעה בו משאבים משמעותיים: החברה משקיעה בפיתוח המחשוב הקוונטי עשרות מיליארדי דולרים. כך, כיום כבר קיימים יותר מ-400,000 מפתחים בענן הציבורי הקוונטי שלנו ויותר מ-200 ארגונים וחברות מובילות בקהילה הקוונטית שאנו מנהלים".

"מחשוב קוונטי", אמר, "היא טכנולוגיה המתפתחת במהירות, שרותמת את חוקי מכניקת הקוונטים כדי לפתור בעיות שמחשבי-העל החזקים ביותר של ימינו אינם יכולים לפתור באופן מעשי. היכולת לנצל את המרחבים החישוביים החדשים הללו עשויה לעזור לחוקרים לזהות תרופות וטיפולים חדשים בצורה מהירה יותר".

לדברי בנאים, "השקנו את המחשב הראשון בתחום ב-2016 עם מספר קיוביטים בודדים. כיום נמצא כבר בייצור מחשב בעל 433 קיוביטים ובמהלך 2023 יוכרז מחשב קוונטי בעל 1121 קיוביטים. מדובר בעוצמה חישובית אשר תשנה מהותית את היכולת שלנו לפתור בעיות למען העולם".

ממשיכה לפתח את תחום המחשוב הקוונטי. יבמ.

ממשיכה לפתח את תחום המחשוב הקוונטי. יבמ. צילום: אילוסטרציה. BigStock

רתימת המחשוב הקוונטי לטובת תרופות לסרטן, אלצהיימר ומחלות קשות

בנאים הוסיף ש-"באחרונה החברה השיקה במכון המחקר הרפואי קליבלנד קליניק, את המחשב הקוונטי הראשון בעולם, אשר מוקדש באופן ייחודי למחקר רפואי ולהאצת גילויים מדעיים בתחום הרפואה – פיתוח תרופות לסרטן, אלצהיימר ומחלות קשות אחרות".

הוא הסביר כי "המחשב, IBM Quantum System One, הוא חלק משיתוף פעולה מחקרי, למשך עשור שנים. שיתוף הפעולה מתמקד בהאצת המחקר הביו-רפואי, באמצעות שימוש במחשוב-על, בינה מלאכותית ומחשוב קוונטי". לדבריו, "זוהי גם הפעם הראשונה בה נחשף מחשב קוונטי בבעלות פרטית בארה"ב, אם כי המחשב ינוהל על ידי יבמ".

הוא הוסיף כי "בנוסף למחשב קוונטי, תוכנית ההאצה המדעית בקליבלנד קליניק תשתמש בעוד טכנולוגיות מחשוב חדשות שלנו, לרבות מחשוב-על, הזמין דרך ענן היברידי ובינה מלאכותית. חוקרים משני הארגונים כבר החלו לשתף פעולה בפרויקטים מחקריים, תוך שימוש בטכנולוגיות המתקדמות הללו, כדי ליצור ולנתח כמויות אדירות של נתונים ולהאיץ את קצב המחקר.

מדובר, בין היתר, בפרויקטים למינוף מחשוב קוונטי – לצורך מיון ואופטימיזציה של תרופות המיועדות לתקשר עם חלבוני מטרה ספציפיים; שיפור מודל החיזוי לסיכונים הקשורים בתפקודי לב וכלי דם בעקבות ניתוח לא לבבי; ושימוש ב-AI להתאמה בין רצפים גנטיים ותרופות קיימות, למציאות טיפול יעיל עבור חולי אלצהיימר ומחלות אחרות. את הפרויקט הזה מובילה פרופ' מיכל רוזן-צבי, ראש תחום מחקרי בינה מלאכותית לתחום הרפואה ומדעי החיים – במעבדת המחקר של יבמ".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יהושפט גבעון

    מה זה ״מיחשוב על״? האם זה תהליך עיבוד נתונים (חישוב) שונה במהותו מהתהליכים שהוגדרו בשנות ה-30 כחישובים יעילים…

אירועים קרובים