יום המאבק: היי-טקיסטים יצאו לרחובות, עשרות חברות שבתו

חברות היי-טק רבות הצטרפו לגורמי מפתח שהשביתו היום (ב') את פעילותם בעקבות חוסר הנכונות של הממשלה להוריד מסדר היום את התוכנית המשפטית ● חלק מהעובדים היו בין עשרות האלפים שהשתתפו בהפגנה מול הכנסת

הכרזה שנשאו עובדי ההיי-טק בהפגנה מול הכנסת, שלשום (ב').

הקטר של המשק הישראלי עצר היום (ב') ועובדים רבים בענף לקחו חלק בהפגנות שאירוע ברחבי הארץ, ובמרכזן מול הכנסת בירושלים. ההיי-טקיסטים נשאו כרזה גדולה ועליה נכתבה אחת האמרות שמלוות את מחאת ההיי-טק כמעט מראשיתה: "Save our startup nation" ("הצילו את אומת הסטארט-אפ שלנו").

לצד זאת, מטה מחאת עובדי ההיי-טק הודיע הבוקר על השבתה מלאה של ההיי-טק הישראלי – שזכתה להיענות חלקית. מהמטה נמסר: "לא נותרה עוד ברירה. למרות הקרע הנורא בעם, עוד לא שמענו את ראש הממשלה מודיע בקולו על עצירה מיידית וגניזה של חוקי ההפיכה המשטרית. על כן, מטה מאבק עובדי ההיי-טק מודיע על הצטרפות לשביתה הכללית, עליה הכריזו המעסיקים וההסתדרות וקורא לעובדים כולם, לצאת כעת ממקומות העבודה ולעלות לירושלים – שם נפגין החל מהשעה 14:00". עוד עדכנו מהמטה כי "מוקדי הפגנות נוספים יתווספו ברחבי הארץ, בהם חיפה מת"מ, קפלן בת"א ועשרות מוקדים אחרים. לא ניתן לדיקטטורה לעבור".

יצוין כי כ-200 חברות היי-טק הושבתו כבר ביום ה' האחרון, באירוע שזכה לכותרת 'יום השיתוק הלאומי'. החברות הודיעו כי הן מאפשרות לעובדים לצאת לרחובות ולהפגין נגד ההפיכה המשטרית וריסוק ההיי-טק. ברשימת החברות שהודיעו על הפסקת פעילותן כחלק מהמחאה נמצאות חברות ענק כמו: סימילרווב (Similarweb), מאנדיי (monday.com), ריסקיפייד (Riskified), יוטפו (Yotpo), ביזאבו (Bizzabo), פיירבלוקס (Fireblocks), נקסר (Nexar), נטורל אינטליג'נס (Natural Intelligence), ויולה (Viola), לייטריקס (Lightricks) ורבות אחרות.

"אנחנו לא מציעים ולא ממליצים, אנחנו דורשים"

מריאן כהן, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים.

מריאן כהן, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים. צילום: ניב קנטור

מריאן כהן, יו"ר איגוד ההייטק הישראלי: "אתמול בלילה נחצה קו אדום נוסף, שהוא מבחינתנו הקו האחרון שמפריד בינינו לבין התהום. אנחנו לא נקבל את זה. אם ראש הממשלה לא יעצור, אנחנו נעצור את המהלך. נותרה בנו תקווה קטנה ואחרונה שאולי ראש הממשלה יתעשת. אנחנו לא מציעים ולא ממליצים, אנחנו דורשים. ראש הממשלה, זו אחריותך! מבחינתנו מדובר לא על דחייה אלא על ביטול מוחלט של הרפורמה המופרכת שהביאה אותנו לסף תהום: כלכלית, חברתית וביטחונית".

עוד תגובות מהטק וחברות היי-טק המצטרפות להשבתה

"המשרדים סגורים היום והחברה שובתת. השביתה תמשיך ככל שיהיה צורך, בהתאם להתפתחויות", כך אטרה (Atera). גיל פקלמן, מייסד שותף ומנכ"ל החברה : "בהמשך לשבועות ארוכים בהם אטרה לוקחת חלק פעיל במחאה, החלטנו לשבות היום, ונמשיך ככל שנצטרך. אנחנו קוראים לכל חברות ההיי-טק להצטרף לשביתה במשק בהובלת ההסתדרות, ולעמוד כתף אל כתף עם אחינו ברגע ההיסטורי והחשוב הזה בתולדות העם שלנו". 

חברת D-ID מעודדת ותומכת בעובדים שמעוניינים להביע את מחאתם וקולם ועושים זאת במהלך כל השבועות האחרונים. היום אנו נערכים בחברה להסעה מאורגנת לטובת העובדים שמעוניינים להצטרף למחאה בירושלים. החברה תאפשר לעובדיה להשתתף במחאות מבלי לנכות ימי חופש". 

חברת העיצוב והאסטרטגיה הבינלאומית, מניוואן (Manyone) הפועלת בתשעה סניפים ברחבי העולם, בהם בישראל, מאפשרת לעובדיה לשבות על-מנת לקחת חלק במחאה.

דויד קלר, מנכ"ל מניוואן TLV: "אנחנו מקבלים באהבה והבנה את הצורך של העובדים והעובדות לקחת חלק ביום ההיסטורי הזה, וכמובן שנתמוך ונאפשר לכל אחד ואחת את הזמן הדרוש".

קרן ההון סיכון אמיתי ונצ'רס מצטרפת לשביתה גם היא. לדברי בן רבינוביץ', מייסד ומנהל הקרן, "אנו תומכים בדמוקרטיה ונותנים גיבוי מלא להחלטת ההסתדרות לשבות. יחד עם זאת, אנו מעודדים ויש לעודד את כל העובדים להביע את דעותיהם האישיות ואנו סובלניים למגוון דעות".

לירן חסון, מנכ"ל ומייסד שותף בחברת אפוריה (Aporia): לאור התגברות המחאה ואירועי היום חברת אפוריה החליטה שלא לעמוד מנגד, ותומכת ועומדת מאחורי העובדים שמעוניינים להביע את מחאתם וקולם. בשעה הקרובה נעלה יחד לירושלים עם כל מי שיהיה חפץ בכך, ונשתתף יחד במחאה המוצדקת המתוכננת בירושלים. בתוך כך, החברה מאפשרת לעובדיה להשתתף במחאות מבלי לנכות ימי חופש".

קרן ההון סיכון פיטנגו הודיעה גם היא הבוקר על הצטרפותה להודעת ההסתדרות ועל שביתה, לאור תהליכי החקיקה והשינויים בממשלה. "לעולם לא נסכים להיות מדינה שאיננה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות, ובהסכמה רחבה", נמסר מפיטנגו. "אנחנו מגבים כל עובדת ועובד שבוחרים להשתתף במחאה. לא ינוכו ימי חופש לעובדים במשך השביתה" הקרן הוסיפה ופנתה לחברות הטק בהודעתה לתקשורת: "אנחנו קוראים לחברינו בקהיליית ההיי-טק להצטרף לשביתה".

מהנהלת חברת סקאי (Skai) נמסר לעובדים על השבתת העבודה במשרדי החברה ליומיים, תוך תשלום מלא לעובדים, "על מנת לאפשר לכל עובד שרוצה בכך להשתתף במאבק למען הדמוקרטיה".

ההפגנה מול משכן הכנסת בירושלים, היום (ב').

ההפגנה מול משכן הכנסת בירושלים, היום (ב'). צילום: יניב הלפרין

גם חברת פלייטיקה שלחה הבוקר הודעה ובה נכתב: "אנחנו מאמינים שדמוקרטיה משגשגת היא הבסיס לערכים המשותפים שלנו ולהצלחה בקנה מידה עולמי של תעשיית ההיי-טק הישראלית, ללא כל קשר לעמדה פוליטית. אנו נמצאים בשעות האחרונות במציאות שאי אפשר להתעלם ממנה. אנו מחזקים את אלו שבוחרות ובוחרים לצאת להפגין ביומיים הקרובים ובו בעת מכבדים את אלו שבוחרים שלא. פלייטיקה לא תוריד ימי חופשה למי שיבחר להפגין. בכל מקום שבו אתם נמצאים, צאו והביעו קול, בצורה מכבדת וסבלנית, כי דמוקרטיה זה לא משחק".

מנכ"ל קורנית דיגיטל, רונן סמואל, הודיע כי החברה מאפשרת לעובדיה לשבות. במכתב ששלח לעובדים הוא כתב: "אנחנו ניצבים בפתחה של תקופה קריטית, שבה ייקבע עתידה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית, המושתתת על ערכים של שוויון, חופש ביטוי והגנה על זכויות הפרט. אנחנו רואים בשמירה על הערכים והעקרונות הבסיסיים שעליהם מושתתות קורנית ומדינת ישראל כיסוד לקיומה של סביבה חברתית ועסקית תקינה".

מיכה קאופמן, מנכ"ל ומייסד פייבר, ציין במכתב ששלח אמש לעובדים כי "זהו לילה של תחושות קשות, על קרע עמוק שנפער בעם שלנו. אני מודיע על השבתת החברה בישראל מחר, יום ב', כדי לאפשר לכל מי שרוצה לצאת להפגנות. זו שעת מבחן שבה אי אפשר לעמוד מנגד. זו המדינה היחידה שלנו, המקום שבו בנינו את בתינו וילדנו את ילדינו, וזוהי חובתנו להשאיר אותה במצב טוב יותר ממה שקיבלנו אותה, לטובת הדורות הבאים".
החברות Wix ויוטפו הודיעו שהן לא שובתות, אולם מאפשרות לעובדים שלהן שרוצים בכך לשבות.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים