פודקאסט: למה אדריכל ויועץ מולטימדיה צריכים לשבת ביחד?

אביעד כהן, יועץ מולטימדיה, מסביר בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים על החשיבות של שיתוף פעולה בין האדריכל לבין היועץ בשלב התכנון, כדי שלא יגלו שהוא לא ממש תואם את המציאות

אביעד כהן מ-AVMaster, יועץ בתחום המולטימדיה ומנהל חברת הייעוץ Comeet.

ב-29 במרץ, בעוד 10 ימים בדיוק, תקיים קבוצת אנשים ומחשבים את הכנס השנתי שלה בנושא המולטימדיה, על היבטיו השונים.

אחד הפאנלים בכנס, שאותו ינחה דותן שובל, יעסוק בייעוץ ובתכנון בנושאי המולטימדיה. בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים מספר אביעד כהן מ-AVMaster, יועץ בתחום המולטימדיה, מנהל חברת הייעוץ Comeet ואחד ממשתתפי הפאנל, על האתגרים העומדים הן בפני האדריכלים והן בפני אנשי התכנון.

כיצד אתה רואה את תחום המולטימדיה?
כהן: "המולטימדיה היא תחום שלצערי הרב נתפס כקלישאה, אבל הוא עולם ומלואו. הסלוגן שלנו הוא 'מולטימדיה בכל מקום', ואפשר לראות אותה החל מהמשחקים בבית, דרך שלטי החוצות, שדות התעופה והתחבורה הציבורית, וכלה, למעשה, בכל דבר שמאפשר העברת מידע. כל דבר כזה הוא מולטימדיה, בצורה כזו או אחרת.

ב-IT, זוהי השכבה שמאפשרת את העברת המידע, וגם מסייעת ביצירת תכנים – אם זה לחדשות או לפרסומות נכון שזה לא תחום חדש, כבר מ-2012 כבר מדברים על זה, אבל אז לא הייתה לו מודעות. גם כאן הקורונה האיצה הרבה תהליכים, כאשר לתוך זה השתלב הנושא של העבודה מהבית, ובכלל העבודה בעידן המודרני".

איפה זה פוגש את עולם האדריכלות, שהוא מאוד שמרני? איך המולטימדיה משתלבת בעבודה של האדריכלים?
"אשיב בדוגמה: אדריכל מתכנן חלל בבניין מסוים, מבואה או בתוך הקומה, ויש רצון לשים שילוט מבוסס מולטימדיה. האדריכל מתאר את המטרה, וכאן נכנס העניין של היועצים. בעבר, וגם כיום, לצערי, בשלב שהאדריכל מתכנן, אנחנו עדיין לא שם. אנחנו מקבלים סקיצה, והם (האדריכלים – י"ק) אומרים: עכשיו תתחילו ליצוק תוכן טכנולוגי. כאן מתחיל הקונפליקט, כי מסך כלשהו שמצטייר מאוד יפה בכלי התכנון – לא בהכרח ניתן ליישם אותו פיזית, ואז מתחיל פינג פונג, לא תמיד שיתופי ועם הרבה אמוציות ו-'סכינים'. אם בעלי התפקידים האלה – אדריכל, יועץ מולטימדיה ויועץ עסקי – היו יושבים ביחד, זה היה נגמר הרבה יותר מהר ונכון".

אז זה קורה כיום או לא? יושבים? מדברים?
"בחו"ל זה קורה, יש צוותים שמחברים את כולם. בישראל – פחות, אבל אני חייב לציין שיש רצון לפתיחות, ויש כמה אדריכלים בעלי שם שמתעניינים בזה, וחלקם ישתתפו בפאנל".

אבל עדיין יש את השאלה שהיא בסיס הקונפליקט: האדריכל מבין בעיצוב והיועץ במולטימדיה. איך הם יכולים לדבר באותה השפה?
"זו שאלת הביצה והתרנגולת. קודם כל, הם צריכים להניח את האגו בצד. אין כאן מצב של צד אחד מנצח או חכם יותר. היועץ יכול לגשת לאדריכל, בצניעות, ולהסביר לו מה הוא חושב על החזון שלו, ברמה המקצועית. הוא לא מכתיב לו מה לעשות, חלילה. האדריכל יכול, כמובן, לא לקבל את עצת היועץ, אבל הוא יודע שהיו לא מעט מקרים שבהם לא שמעו את עצת היועץ, הציבו מסכים מול חלון, ופתאום גילו שהשמש מסתירה את מה שכתוב על המסך. היועץ יכול לכוון את האדריכל ולתת לו פתרונות. יש גם היבטים של אקוסטיקה, כגון היכן מציבים רמקולים ומיקרופונים בחדרי מולטימדיה. תפקיד היועץ הוא להציף בפני האדריכל את התמונה הכוללת. ההחלטה והאחריות היא שלו".

מהצד השני, למה האדריכלים בכלל צריכים להתעסק במסכים? הם מתכננים קניונים, מגדלי קומות, מבנים מורכבים… מה אכפת להם ממסך זה או אחר?
"אתה צודק, אבל כמו שאמרתי, אין כאן מצב שאנחנו באים לומר לו מה לעשות. לתפיסתי, אם האדריכל רוצה שהחזון שלו יהיה הכי מדויק עבור הלקוח, ולא להגיע למצבים שבהם משנים חלק מהעיצוב כי הוא לא בדק את הצד הטכנולוגי, אז הוא בעצמו צריך לדרוש שיהיה לידו יועץ שמבין בדברים האלה. בסופו של דבר, לכל טעות בתכנון יש משמעות כספית, ואף אחד לא רוצה לבזבז כסף סתם".

אז לסיכום, מה המסר שאתה רוצה להעביר בפאנל?
"אני רוצה להגיד שיש הסתכלות עתידית לשנים הבאות, שמייצרת הרבה אתגרים לאדריכלים עצמם, כמו עבודה היברידית, שדורשת מענה מיוחד מהאדריכל, וגם מיועץ המולטימדיה, וזה המקום שבו הם צריכים לשבת ביחד ולדבר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים