כשהפוליטיקה מנהלת את החדשנות בממשלה

האחריות על גופי התקשוב בממשלה היא כמו מטבע עובר לסוחר: שרים מקבלים אותה כי הם רוצים עוד כסף, כוח וכבוד לתפקידם ● על שירה לב עמי, ראשת מערך הדיגיטל החדשה, להצליח בתפקידה למרות הפוליטיקה

לפחות הוא עשה משהו לצמצום הפערים הדיגיטליים כשהיה שר החינוך.

משרד הכלכלה הודיע אתמול (ב') על מינויה של שירה לב עמי לראשת מערך הדיגיטל הלאומי. הגוף הזה מחליף את משרד הדיגיטל הלאומי, שהיה קיים בממשלה הקודמת. עם הקמת הממשלה החדשה הוחלט לסגור את המשרד ולהקים את מערך הדיגיטל תחת משרד הכלכלה.

המערך מאחד תחתיו שתי זרועות של הממשלה שעוסקות בחדשנות: רשות התקשוב הממשלתי, שעברה לא מעט גלגולים מאז שקמה, וישראל דיגיטלית, שהייתה בהתחלה חלק מפעילות רשות התקשוב, לאחר שראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, הקים אותה ב-2015 – זמן קצר אחרי ששר האוצר דאז, יאיר לפיד, ביקש "להתגרש" מפעילות התקשוב הממשלתי, שהייתה עד אז תחת אגף החשב הכללי במשרד האוצר.

הטרטור של גוף התקשוב המרכזי של הממשלה הוא תוצאה של מהלכים פוליטיים. נושא התקשוב תמיד היה "סחורה" שבעזרתה ריצו שרים מיועדים, במשא ומתן הקואליציוני או לאחר מכן, ו-"שילמו" להם על ידי קבלת האחריות על הגופים הפועלים בתחום. נראה שכך גם הפעם, עם מערך הדיגיטל הלאומי.

גם ישראל דיגיטלית נולדה כתוצאה מהסכמים קואליציוניים. כאשר ב-2015, כשהקים את ממשלתו, דן נתניהו עם גילה גמליאל על המשרד שבראשו היא תעמוד כשרה, הוא הציע לה את המשרד לשוויון חברתי, שבואו נודה על האמת, הוא לא בין משרדי הממשלה הנחשבים ביותר. גמליאל , פוליטיקאית מנוסה, השיבה מיד בשלילה: היא דרשה משרד עם כסף וכוח (וכבוד, כדי להשלים את הפרפראזה על מה שאמר כמה שנים לאחר מכן, בהקשר אחר, ח"כ מיקי זוהר). רגע לפני שהודיעה שהיא נשארת מחוץ לממשלה, מצאו נתניהו ואנשיו פתרון יצירתי: העברת ישראל דיגיטלית לאחריות המשרד לשוויון חברתי, עם תקציב קבוע שהיא הצליחה להוציא משר האוצר דאז, משה כחלון, בהיקף של כמעט מיליארד שקלים.

לב עמי קיבלה על עצמה משימה גדולה מאוד ומאתגרת. הצלחתה היא הצלחתנו, הצלחת כל אזרחי המדינה, ועליה להוכיח, בניגוד למה שמקובל לחשוב, שהחדשנות והדיגיטל בממשלה, וניהולם, לא פחות טובים מאשר במגזרים האחרים – גם כשהפוליטיקה מעורבת

הטלטול הזה של התקשוב והדיגיטל הממשלתיים כמטבע עובר לסוחר יוכל להשתנות רק כאשר הממשלה תקבל החלטה שתמצב את ההיי-טק, החדשנות והדיגיטל, במובן הכי רחב שלהם, כיעד לאומי ממדרגה ראשונה, תקצה לכך תקציבים ותמנה לכך שר בעל סמכויות בדיוק כמו שיש לשרי הביטחון, החינוך, הבריאות ועוד במשרדיהם.

אילו אתגרים עומדים בפני לב עמי?

שחר ברכה התפטר לפני שבועיים מתפקיד ראש רשות התקשוב, לאחר שהבין שהוא לא ימונה לראש מערך הדיגיטל. ההתפטרות שלו, רגע לפני שוועדת האיתור סיימה את עבודתה, התקבלה בתעשייה במעט הרמת גבה. גורמים בענף מצאו נחמה בכך שלב עמי היא זו שנבחרה בסופו של דבר לתפקיד, מאחר שהיא לא מינוי פוליטי אלא מקצועי. מקצועי מאוד: ללב עמי יש רקורד עשיר, כמנמ"רית מוערכת, שיישמה תהליכי חדשנות במגזר הבריאות כשכיהנה כמנמ"רית המשרד. יש לציין כאן לחיוב גם את העובדה שהתפקיד ניתן לאישה – דבר שאינו מובן מאליו בעולם ניהול ה-IT הגברי בעיקרו, גם במגזר הציבורי. זה יירשם לזכותה של השרה אורנה ברביבאי.

שירה לב עמי, ראשת מערך הדיגיטל הלאומי.

שירה לב עמי, ראשת מערך הדיגיטל הלאומי. צילום: אינגה אבשלום שיליאן

מעבר למשימה של גיבוש תוכניות (ותקווה שהן תאושרנה ושיימצא התקציב להוציא אותן לפועל), יש ללב עמי אתגר מרכזי, שנראה שעל פיו היא תימדד: סנכרון בין שורה של משרדים וגופים ממשלתיים, שכל אחד מהם מטפל בחלק אחר של חדשנות, דיגיטל והיי-טק. שלא לדבר על משרדים שלא עוסקים בתחום, אבל מיישמים את מה שהם כן עוסקים בו באמצעים מחשוביים.

אם תשאלו את ראשי הענף, בכירי רשות התקשוב והמנמ"רים, גם בממשלה, מה הנושא הכי חשוב בתחום שעל הגורמים הרלוונטיים בירושלים לעשות, הם ישיבו: יצירת ישות אחת מרכזית שתטפל בכל ההיבטים של נושא החדשנות. העדר ישות אחת הוא הסיבה לביורוקרטיה, לעיכוב התהליכים, לבזבוז התקציבים ולמניעה של התקדמות מהירה יותר של מדינת ישראל להיות מדינה מובילה בחדשנות ובדיגיטל בממשלה.

מערך הדיגיטל הוא הפתרון לכך: צריך להפוך אותו לגוף המרכזי שמנתב, יוזם ומיישם את הפרויקטים, המיזמים והמהלכים שעושים האנשים המצוינים ברשות התקשוב ובישראל דיגיטלית. לב עמי, כראשת המערך, צריכה להפעיל את השרה ברביבאי כדי שתעביר סוף סוף את הסעיף בחוק המפעיל את רשות התקשוב, שמעניק לה סמכויות לא רק לייעץ למשרדי ממשלה מה הם צריכים לעשות, אלא גם לאכוף שהם מבצעים את זה. כיום, פרויקטים שאינם רוחביים, שמוצעים למשרדי הממשלה, הם נתונים לשיקול המנכ"לים והשרים שלהם, ובמשרד שבו אלה לא מוצאים לנחוץ לעשות אותם, ושמעמדו של המנמ"ר לא מאוד בכיר ומוערך – זה לא קורה, למרות המלצת אנשי המקצוע.

המפקדת והחיילים בתקשוב הממשלתי

הממשלה צברה קרדיט רב בתקופת הקורונה, במידה רבה בזכות המנמ"רים, שאפשרו למשרדים להמשיך לתפקד. לב עמי צריכה להיות המפקדת של התקשוב הממשלתי והמנמ"רים במשרדים – החיילים שלה, כדי שיהיה אפשר ליישם על הצד הטוב ביותר את החדשנות, לרבות עמידה במשימה המרכזית שעומדת כיום בפני התקשוב הממשלתי – המעבר לענן במסגרת פרויקט נימבוס.

השורה התחתונה: לב עמי קיבלה על עצמה משימה גדולה מאוד ומאתגרת. הצלחתה היא הצלחתנו, הצלחת כל אזרחי המדינה, ועליה להוכיח, בניגוד למה שמקובל לחשוב, שהחדשנות והדיגיטל בממשלה, וניהולם, לא פחות טובים מאשר במגזרים האחרים – גם כשהפוליטיקה מעורבת.

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים