תפנית מפתיעה בסיפור ההאקר שגרם לפלונטר ברוסיה, ישראל וארה"ב

הוא הורשע ברוסיה ובארה"ב ביצירת נוזקות, גניבה וקבלת מידע מסחרי שלא כדין, ייצור ומכירהת כרטיסים מזויפים וסחר בנתוני לקוחות מוסדות פיננסיים, אך נתפס בישראל ● אחרי ארבע שנים בכלא בארץ הוסגר לארה"ב ומשם גורש כעת לרוסיה במפתיע

האקר שעמד במוקד מחלוקת בינלאומית/ אלכסיי בורקוב. צילום מסך מערוץ 12

אלכסיי בורקוב – האקר שעמד במוקד מחלוקת בינלאומית, ואשר הורשע בארצות הברית – גורש במפתיע לרוסיה מולדתו, 14 חודשים בלבד לאחר שנידון לעונש מאסר ממושך של תשע שנים.

בתקשורת הרוסית דווח שלשום (ג') כי פקידי משרד הפנים הרוסי עיכבו את בורקוב עם הגיעו לשדה התעופה שרמטייבו במוסקבה, בעקבות גירושו מארה"ב. אירינה וולק, נציגת משרד הפנים הרוסי, אמרה כי בכוונת הרשויות הרוסיות להאשים את בורקוב – שכאמור כבר הורשע בעבירות דומות בארה"ב – ביצירת נוזקות, גניבה וקבלת מידע מסחרי שלא כדין, בייצור ומכירה של כרטיסים מזויפים וסחר בנתונים חסויים של לקוחות של מוסדות פיננסיים.

בורקוב גדל בסנט פטרבורג ועבד כמתכנת פרילנסר בתחומי אבטחת מידע, תכנות, ומסדי נתונים. הוא עוכב בנתב"ג בדצמבר 2015 לבקשת ארצות הברית, במהלך ביקורת הדרכונים בעת עזיבתו את ישראל, לאחר ששהה פה בחופשה עם בת זוגו. אז החל פלונטר פוליטי-דיפלומטי משולש – בין ישראל, ארה"ב ורוסיה – במאבק על הסגרתו, ולהיכן יוסגר.

רצה את ההאקר ברוסיה. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. צילום: BigStock

רצה את ההאקר ברוסיה. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. צילום: BigStock

מדוע בורקוב חשוב כל כך לפוטין?

בורקוב שהה כארבע שנים בבתי הכלא בישראל. בקשות להסגרתו נשלחו על ידי רוסיה וארצות הברית. רוסיה עשתה את מרב המאמצים למנוע את הסגרת בורקוב לאמריקה. כך, מוסקבה הציעה חילופי אסירים: הסגרה של בורקוב לרוסיה תמורת שחרורה של נעמה יששכר, אזרחית ישראל וארצות הברית, שנידונה במקור ל-7.5 שנים בבית משפט ברוסיה, אך זכתה לחנינה מוקדמת מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. כך, האירוע הפך לנושא הדיונים בין פוטין וראש ממשלת ישראל לשעבר בנימין נתניהו. מאחורי כל הנתונים, לא מעט מומחים העלו את השאלה – מדוע בורקוב חשוב כל כך לפוטין? אחת ההשערות, שהופיעה לא מעט באתרים ברוסית, היא שהוא מחזיק מידע רגיש במיוחד עבור הרשויות במוסקבה – אולי בנוגע להתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות בארה"ב.

באוקטובר 2019 החליט שר המשפטים דאז, אמיר אוחנה, על הסגרת בורקוב לארצות הברית. עורכי דינו ניסו לערער על ההסגרה, אולם בנובמבר 2019 דחה בג"ץ את בקשת בורקוב שלא להסגירו. אותו חודש הוא הוסגר, ועם נחיתתו הובא לדיון בבית המשפט במחוז המזרחי בווירג'יניה.

הוסגר מישראל לארה"ב ואז גורש לרוסיה, מולדתו. אלכסיי בורקוב. צילום: באדיבות חדשות 13

הוסגר מישראל לארה"ב ואז גורש לרוסיה, מולדתו. אלכסיי בורקוב. צילום: באדיבות חדשות 13

התביעה האמריקנית האשימה את בורקוב בחמישה סעיפי אישום פליליים בגין הונאה, קנוניה, גניבת זהות והלבנת הון. הוא הואשם כי ניהל את אתר Cardplanet, שמכר מספרי חיוב וכרטיסי אשראי, שרבים מהם שייכים לאזרחים אמריקנים. נתונים אלה נגנבו כתוצאה מחדירה למחשבים. לפי התביעה, בורקוב מכר 150 אלף מספרי כרטיסי אשראי גנובים במחירים שנעו בין 2.6 ל-60 דולר לפריט מידע. כתוצאה מכך, רמאים שניצלו את הנתונים הללו ביצעו רכישות לא חוקיות בשווי של יותר מעשרים מיליון דולר.

"בורקוב השתמש בכינוי K0pa בכמה אתרים, ניהל פורום אחד, Cybercrime Forum, שתפקד כמקום התכנסות של האקרים ברמה גבוהה, שהתמקדו בעשיית כסף באופן לא חוקי", נכתב בתביעה. "האתר גבה דמי כניסה בסך 5,000 דולר, ודרש משלושה חברים קיימים לארוב לכל כניסה של משתתף חדש".

בורקוב הודה בשניים מחמישה מהאישומים נגדו. בית משפט בווירג'יניה גזר עליו בסוף יוני 2020 עונש של תשע שנות מאסר. בעבר תוכנן גזר הדין למאי, אלא שריצוי העונש נדחה בשל מגיפת הקורונה, והשבוע, כאמור, גורש לרוסיה במפתיע.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יוסף א.

    לערוב (ערבות) ולא לארוב (מארב). שבת שלום.

אירועים קרובים