טיפ לשיא הקיץ: כיצד להגן על המחשב בעיצומו של גל החום?

הפסקות החשמל שיכולות להיגרם ממזג האוויר הקיצוני עלולות לפגוע במחשבים שלנו, ולמנוע מאתנו לעבוד מהבית ובכלל, להתחבר לאינטרנט ● אבי שם טוב מ-APC ישראל מבית שניידר אלקטריק מייעץ מה לעשות

04/08/2021 17:52
אבי שם טוב, מנהל הפצה ב-APC ישראל מבית שניידר אלקטריק. צילום: גל חרמוני

אנחנו מצויים בימים האחרונים בעיצומו של גל חום מהכבדים של העונה, והחזאים טוענים שהוא מהכבדים שידענו בשנים האחרונות. התחזית מדברת על גל חום כבד וקיצוני בכל אזורי הארץ, שהחל השבוע, וצפוי להחמיר בהדרגה עמוק לתוך השבוע הבא, עם טמפרטורות של עד 45 מעלות בפנים הארץ ואחוזי לחות גבוהים לאורך מישור החוף. לכאורה, נראה שאין למידע הזה כל חשיבות בהקשר לציוד המחשוב שלנו, בדגש על זה שנמצא בבתים, אבל למעשה, יש לכך חשיבות מכרעת, שלא לומר השפעה מכרעת. לכן, כדאי להכיר את ההשלכות של גל החום הקיצוני על ציוד המחשוב, וכיצד להימנע מנזקים.

אז איך מזג האוויר קשור למחשבים שלנו? כדי להבין זאת צריך הסבר קצר על הקשר בין הקיץ להפסקות החשמל. בתקופת הקיץ, ובפרט בימים החמים של העונה, אנחנו עדים לעלייה תלולה בכמות הפסקות החשמל. זה נובע מכמה גורמים: צריכת חשמל גבוהה עקב שימוש מוגבר במיזוג, שיוצר עומסים על תחנות ייצור החשמל; דליקות ושריפות שגורמות לניתוק קווי מתח; תקלות בשנאים עקב התחממות; תקלות ברשת החשמל כתוצאה מאבק ולחות גבוהים; והפסקות חשמל יזומות בגלל הצורך לטפל בתקלות או להוריד עומסים, במטרה לאזן בין קיבולת הייצור של החשמל לרמת הביקוש של הצרכנים.

גנרטור בבית?

הפסקות החשמל הללו פוגעות בכלל הצרכנים – בין אם מדובר במשרדים או בתים פרטיים. אלא שכאשר מדובר בבנייני משרדים וקומפלקסים עסקיים קיימות על פי רוב הגנות, דוגמת גנרטורים ומערכות אל-פסק ארגוניות, שנכנסים לעבודה כאשר מתרחשת הפסקת חשמל ושומרים על רציפות של אספקתו, שנחוצה כדי לקיים רציפות עסקית ותפעולית.

לעומת זאת, על פי רוב, אין לנו בבית אמצעים דוגמת גנרטור, וכל אחד מאתנו נדרש להתאים את רמת ההגנה לצרכיו ולכיסו. אלא שכיום, כאשר מודל העבודה ההיברידי שולט בכיפה, ובפרט כשנגיף הקורונה חוזר ומתפשט, המילה "סגר" חוזרת ללקסיקון ויותר אנשים מחלקים את זמן העבודה שלהם בין המשרד לבית, עולה הצורך להגן על ציוד המחשוב בבתים מפני נזקים של הפסקות חשמל. אלה נזקים שיכולים להיות בלתי הפיכים ולגרום לכך שמחשבים, ראוטרים, סטרימרים, טלוויזיות, מערכות שמע, מצלמות רשת ביתיות ועוד מכשירים חשמליים ישבקו חיים.

כך, לדוגמה, הפסקת חשמל שגורמת לכיבוי "אלים" של המחשב עלולה לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בציוד החומרה, בזיכרון, למחיקה של נתונים ומידע ולמניעה מהעובד.ת לבצע את עבודתו.ה. גם ראוטרים נפגעים מהפסקות חשמל, ברמה שמצריכה לעתים הזמנת טכנאי והחלפת הנתב. שלא לדבר על פגיעה באספקת האינטרנט למרחב הביתי, שבלעדיה הבית מתנתק מקישוריות לרשת והעובד.ת מאבד.ת את היכולת להתחבר למערכות הארגוניות.

צילום אילוסטרציה: BigStock

צילום אילוסטרציה: BigStock

לפיכך, ההמלצה שלי היא להצטייד במערכת אל-פסק (UPS) ביתית, שתפקידה להגן ולייצב את מתח הרשת הביתית לאורך כל שעות היממה, ולתת זמן גיבוי להמשך עבודה רציפה בזמן הפסקת חשמל. יש מגוון ענק של מערכות אל-פסק שמתאימות להספקים שונים ובאיכויות שונות. אני ממליץ לפנות לאנשי מקצוע מומחים בתחום זה, ולא להתפתות ולרכוש מערכת שלא ידוע מי היצרן שלה או מי מספק אחריות ושירות בגינה. מחירה של מערכת אל-פסק ביתית איכותית נע בין 200 ל-400 שקלים, והיא יכולה לספק חשמל לציוד המחשוב הביתי לפרק זמן שנע בין 10 דקות ועד לשעתיים – תלוי בהספק המכשיר, כמות המכשירים המחוברים לאל-פסק ובעוצמת הסוללה.

אני ממליץ לבחור מערכת אל-פסק שתאפשר זמן גיבוי שלא יפחת מרבע שעה ואף חצי שעה. זאת על מנת שניתן יהיה להמשיך לעבוד גם במהלך הפסקות חשמל קצרות, אך גם לבצע כיבוי מסודר של המחשב, ולמנוע כיבוי "אלים" שלו, שמסוכן לו ולציוד ההיקפי

הכותב הינו מנהל הפצה ב-APC ישראל מבית שניידר אלקטריק. מערכת אנשים ומחשבים אינה אחראית לכתוב – הוא על אחריות הכותב בלבד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים