פרקש הכהן ועבאס סיכמו על תוכנית לשילוב החברה הערבית בהיי-טק

התוכנית היא לחמש שנים, בעלות של יותר מחצי מיליארד שקלים, ובמסגרתה יוקמו שני מרכזי מו"פ, 30 מרכזי טכנולוגיה ומוזיאון מדע, ויושקו משאבים רבים בחינוך רלוונטי בחברה הערבית ● מדובר בחלק מתוכנית החומש הכלכלית לחברה הערבית

מימין: ח"כ מנסור עבאס, יו"ר רע"ם, אימאן חטיב יאסין, סגניתו, ושרת המדע, הטכנולוגיה והחדשנות, אורית פרקש הכהן. צילום: דוברות המשרד

משרד המדע והטכנולוגיה יקצה יותר מחצי מיליארד שקלים – 628 מיליון, ליתר דיוק – לתוכנית חמש שנתית, שנועדה להגדיל את שיעור המהנדסים מהחברה הערבית המשולבים בהיי-טק. רבע מיליון מהם יוקצו בשנתיים הקרובות. את ההחלטה על יישום התוכנית קיבלו במשותף שרת המדע, הטכנולוגיה והחדשנות, אורית פרקש הכהן, ויו"ר רע"ם, ח"כ מנסור עבאס, והיא גובשה בשיתוף רשות החדשנות.

התוכנית נוגעת בשורה של נושאים שקשורים בשילוב החברה הערבית בענף ומהווה חלק מהניסיון להשיג את היעד הממשלתי לצמצם את המחסור הכרוני בכוח אדם בהיי-טק ולהגיע לכך שהוא יהווה 15% משוק העבודה עד 2026. כיום, הייצוג של הערבים בהיי-טק הוא מאוד בחסר, ונע בשנתיים האחרונות סביב ה-2%-3% מהענף – מעט פחות מהחרדים.

במשרד מבינים שהדרך לתקן את המצב מתחילה במערכת החינוך, ובמסגרת התוכנית יוכשרו תלמידי תיכון ערבים למקצועות ההיי-טק, לאור השיעור הנמוך מקרב בני חברה זו שלומדים אותם. נקודה נוספת שהתוכנית מנסה להתמודד אתה היא החסם הגיאוגרפי, שבולט בחברה הערבית: צעיר מישוב ערבי מרוחק, בצפון או בדרום, יתקשה למצוא מקום עבודה בהיי-טק, בין היתר מפני שמרבית מקומות העבודה האלה ממוקמים במרכז הארץ.

עיקרי התוכנית

להלן עיקרי התוכנית, שפרטיה המלאים יגובשו על ידי צוותים משותפים של משרד המדע, הטכנולוגיה והחדשנות, ונציגים של ח"כ עבאס.

בתחום החינוך, תגובש תוכנית פרטנית לעידוד לימודי היי-טק בחברה הערבית, שבמסגרתה יוקמו 30 מרכזי טכנולוגיה, חלל ורובוטיקה ביישובים ערביים. בנוסף, יוקמו בהם מוזיאון מדע ומצפי כוכבים, ויורחב פרויקט תלמידים בונים לוויינים.

כמו כן, במסגרת התוכנית מתוכננת הקמתם של עוד שני מרכזי מו״פ – בצפון ולחברה הבדואית בנגב. זאת, בנוסף למרכזי יזמות ותעסוקה בהיי-טק, בין היתר ליד מרכזי תעסוקה כמו בתי חולים, אקסלרטורים עבור המגזר העסקי ופרויקטים בשיתוף קרנות הון-סיכון ערביות.

חלק מתוכנית החומש הכלכלית לחברה הערבית

השרה פרקש הכהן אמרה כי "עובדות ועובדי היי-טק מהחברה הערבית הם צורך דחוף ואינטרס כלכלי אסטרטגי מהמעלה הראשונה. ברור לחלוטין שעתודות כוח האדם האיכותי מחברה זו, עם ההכשרה וההכוונה הראויים, יוכלו לא רק להשתלב בחברות הקיימות, אלא גם ליזום וליצור סטארט-אפים וחברות נוספות. לא כולם צריכים לדעת לתכנת – יש חשיבות גדולה למאות מקצועות היי-טק משלימים, הנחוצים מאוד לתעשייה בארץ".

ח"כ עבאס ציין כי התוכנית היא חלק מתוכנית החומש הכלכלית לקידום החברה הערבית שהוסכם עליה עם רע"ם במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. הוא אמר ש-"החברה הערבית מלאה יכולות, כישרונות ואנרגיות להוביל בתחום זה, ויש הרבה הזדמנויות שצריך לנצלן. מטרתנו היא ייצוג הולם, כך ששיעור הסטודנטים הערבים העוסקים בתחומי ההיי-טק במדינה לא יפחת מהשיעור הכללי של האזרחים הערבים, שעומד על 20% מאזרחי המדינה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים