מאסק צחק מ-מם על בזוס: הוא נוסע רק עד קצה האטמוספירה

המולטי-מיליארדרים ששולטים בעולם מנסים לכבוש גם גזרה שונה לחלוטין - החלל החיצון ● ריצ'רד ברנסון, ידידו של אילון מאסק, כבר המריא וביקר בקצה האטמוספירה ● מחר יצא בזוס למסע שלו, שיארך כ-11 דקות ● מייסד טסלה ו-SpaceX בחר, כך נראה, בלגלוג עליו

בין עשירי הטק שהפסידו השנה כרבע טריליון דולר. מימין: ג'ף בזוס ואילון מאסק

ג'ף בזוס, האיש שהביא לעולם את ענקית הקמעונאות אונליין, אמזון, ימריא מחר (ג') אל החלל. בזוס יצטרף באופן מפתיע לטיסת הצוות החלוצית והראשונה של החללית שייצרה החברה שבבעלותו, בלו אוריג'ין, וששמה "ניו שפרד".

ההמראה תצא לפועל, בהנחה שלא יתרחשו תקלות טכניות ושמזג האוויר באתר השילוח, הממוקם במערב טקסס, יאיר פנים למי שהוא כיום האדם העשיר בעולם. בזוס – הנרגש מאוד מהאירוע, ובצדק, ארגן כך שהמסע שלו אל החלל יתרחש ביום השנה ה-52 לנחיתת החללית אפולו 11 על הירח, ובכך סימן שמדובר, לתפישתו, באירוע מהותי ואולי אף היסטורי.

טס לחלל. ג'ף בזוס. צילום ואיור מעובדים. מקור: BigStock

טס לחלל. ג'ף בזוס. צילום ואיור מעובדים. מקור: BigStock

בזוס מצרף אליו למסע את אחיו הצעיר, מארק בזוס, ואת חברתו הקשישה, ואלי פאנק, טייסת בת 82 שחלמה להיות אסטרונאוטית עוד בעידן שבו נשים בקושי הצליחו לצאת מהמטבח. אל החבורה העליזה יצטרף אוליבר דאימן בן ה-18, בנו של מנכ"ל חברת ההון ההולנדית סומרסט קפיטל פרטנרס, ג'וס דאימן. דאימן תפס את מקומו של זוכה אנונימי בכרטיס הטיסה הנחשק. הקונה האלמוני רכש את הזכות לעלות לרקטה של בזוס ב-28 מיליון דולר במכירה פומבית, אך לבסוף הודיע כי בשל בעיות בלו"ז לא יחבור למסע המשונה והמרגש.

"לראות את כדור הארץ מהחלל, זה משנה אותך. זה משנה את היחסים שלך עם הפלנטה הזו, עם האנושות", נשמע בזוס אומר בסרטון שהעלה לאינסטגרם במסגרת פוסט ובו הבשורה המרעישה. בזוס ציין כי רצה להגיע לחלל כבר מאז שהיה בן חמש.

אבל, למרות החוויה הנדירה הצפויה לטסים, כדאי להבהיר כי בזוס לא עומד לבלות בחלל חודשים, לחקור אותו ולהגיע לכוכבים נידחים או לתחנת חלל (למרות העצומה שהריצו באינטרנט, הקוראת להשארתו לצמיתות בחלל, עליה חתמו יותר מ-160 אלף בני אדם). היזם הנמרץ ישהה בחלל רק במשך דקות ספורות, כשהרקטה שיהיה על סיפונה תעבור את 'קו קרמן' – קו דמיוני הפרוס בגובה 100 קילומטרים מעל פני הים. הטיסה כולה צפויה להימשך כ-11 דקות, ורק חלק קטן מהזמן הזה תהיה החללית הלכה למעשה בשטח המוגדר כחלל החיצון.

מאסק צוחק על בזוס, יריבו העסקי

מי שלא החמיץ את ה"פרט הקטן" הזה הוא לא אחר מאשר יריבו העסקי של בזוס, אילון מאסק, שחברת החלל שלו SpaceX כבר משגרת כיום אינספור רקטות ולווינים לחלל, ושלא רק שהטיסה חלליות מאוישות בהצלחה, אלא אף כאלו שאוישו באנשי נאס"א, איתה החברה של מאסק משתפת פעולה.

היזם הדרום אפריקני לא הסתיר את כוונותיו שבני אדם יוכלו לטוס בטבעיות לחלל, ואף את רצונו להקים מושבת בני אנוש במאדים, אלא שהוא לא ניסה לחבור לטיסה לחלל מעולם עד כה, גם לא לדקות ספורות, ולפיכך "נוצח" בידי בזוס במלחמת החלוציות.

מהסיבה הזו, או סתם כי בא לו, בחר מאסק להגיב באחרונה על מם שרץ במדיה החברתית ובו סופג בזוס לגלוג.

במם רואים את בזוס ומאסק כשבזוס אומר: "אני טס לחלל", ומאסק עונה לו "לאטמוספירה, כן?". ולמרות שמנכ"ל SpaceX לא יצר את המם, הוא בכל זאת בחר להגיב עליו ב: "Ha Ha" ובגיחוך על בזוס ויומרותיו.

ברנסון טס לחלל – מאסק התלהב ורוצה גם

מעניין לציין עם זאת כי מי שהקדים את בזוס במה שהוגדר כטיסה לחלל היה מיליארדר אחר, ריצ'רד ברנסון, שסימן 'וי' ליד המשימה עוד בשבוע שעבר.

ברנסון יצא למה שמכונה טיסה תת-אורביטלית (תת-מסלולית). בטיסה כזו החללית מגיעה לחלל, אך מסלולה מצטלב עם אטמוספירת או קרקע העצם השמימי ממנו שוגרה, כך שאינה משלימה אף הקפה סביב העצם. לדוגמה, מסלולו של גוף המשוגר מכדור הארץ לגובה 100 ק"מ מפני הים, ונופל בחזרה לקרקע, נחשב לטיסה תת-אורביטלית. ביום א' שעבר הצטרף ברנסון לטיסה הראשונה המאוישת במלואה של SpaceShipTwo מתוצרת וירג'ין גלקטיק, חברה שייסד ונמצאת בבעלותו, ושב ממנה מרוצה במיוחד.

מאסק, חבר של ברנסון, דאג לברך אותו טרם הטיסה, להתייצב במתקן השיגור בניו מקסיקו ואף להצטלם איתו (יחף), בתמונה שברנסון צייץ שעות לפני ההרפתקה.

לפי הסאנדיי טיימס, ברנסון בישר כי למעשה מאסק כבר שמר לעצמו אפילו מקום בטיסה מתוכננת של וירג'ין גלקטיק. דיווחים שונים אף נקבו בתג המחיר 250 אלף דולר שמאסק יידרש לשלם בעבור התענוג, ועל פי דיווחים אלו, מאסק אפילו הניח פיקדון בסך 10,000 דולר לצורך אבטחת הטיסה שלו. מועד היציאה של מאסק לחלל נותר לא ידוע, כמו גם הסיבה שבגללה הוא מעדיף את מטוס החלל של ברנסון על פני טילי הפלקון של SpaceX. כשנשאל על ידי הטיימס אודות הרכישה של מאסק, הודה ברנסון בקיומה ואף אמר: "אילון הוא חבר, ואולי אסע באחת הספינות שלו יום אחד".

לפיכך לא ברור מדוע מאסק סבור שמסעו של בזוס, שאמור להגיע רחוק יותר מזה של ידידו ברנסון, הוא בדיחה. אבל לכו תבינו אנשים שמרחפים בחלל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים