מאסק משבש לא רק בכלי רכב ובחלל – גם מתחת לאדמה

לא משעמם ב-בורינג - חברה נוספת מלבד טסלה, SpaceX ונוירלינק, שבבעלות היזם הדרום-אפריקני התזזיתי ● בורינג חופרת מנהרות בארה"ב, במטרה שיהוו נתיבי דרך אלטרנטיביים, שלא באמת דומים לשום דבר שהכרנו עד כה

מספר על בורינג באירוע TED. אילון מאסק. צילום: ויקיפדיה

דמיינו מנהרות תת קרקעיות המיועדות לנסיעה סופר-מהירה ובטוחה במיוחד, שמלאות במכוניות טסלה החשמליות המתקדמות והנחשקות. בעצם אין צורך לדמיין – מנהרות שכאלו נחפרות כבר מזה תקופה ברחבי ארה"ב.

בורינג – ששמה המלא והציני למדי הוא The Boring Company או בראשי תיבות TBC, ושהיא הכל חוץ ממשעממת – היא חברה נוספת שייסד ומנהיג לא אחר מאשר היזם חסר המנוח אילון מאסק. אלא שזהו פרויקט צד של היזם, שאפשר שטרם שמעתם עליו. ומה עושה החברה? חופרת מתחת לאדמה.

בעצם בורינג, שנוסדה ב-2016, חופרת ומקימה במעמקי האדמה תשתיות בדמות מסילות ולולאות הסעה ייעודיות, שמטרתן – פתרון עתידני לבעיית העומסים בכבישים. באופן מעניין, המנהרות של מאסק ובורינג הן אידיאליות בעיקר לרכבים חשמליים, ממש מהסוג שמייצרת החברה הבולטת של היזם – טסלה.

פעולת ה"מנהור" (Tunnelling) היא כיום כבר מרכיב חשוב בבניית תשתיות, לצורכי תשתית החשמל, המים והדיגיטל, וככל שהערים הופכות לעמוסות יותר, ושזיהום האוויר מחמיר, בנייה של תשתיות תת-קרקעיות יכולה בהחלט לספק פיתרון טוב לקשיים אלו.

מאסק, כהרגלו, רואה אל מעבר לכך, ומציע להוריד אל מתחת לפני הקרקע נתיבי תחבורה רבים, בדיוק לשם אותן מטרות. קצת בדומה לסאבוויי או למטרו, אבל באופן מתקדם במיוחד. מי שנסע במנהרות החוצות תוואי הררי, אפילו כמו מנהרות הכרמל המקומיות, יודע עד כמה הן מזרזות ומייעלות את הנסיעה, אבל למאסק היה רעיון שונה ומתקדם יותר.

במקור התחיל המולטי-מיליארדר בתכנון מנהרה תת-קרקעית לולאתית עבור מכוניות חשמליות ואוטונומיות, שתהיה בנוי כמו מסילה מחושמלת, ושאליה יורדו מכוניות במעליות, שיתמקמו, ויוסעו במהירות שיא עד ליעדים מסוימים, בהם יפעלו תחנות ומעליות שירימו את המכונית בחזרה אל פני השטח ולאור היום.

התכניות הללו אולי קיימות, אבל קצת השתנו בינתיים. באתר היפהפה שלה בורינג מעידה על עצמה כיום שהיא "יוצרת מנהרות בטוחות, זולות ומהירות לחפירה". עוד ניתן ללמוד כי קווי המוצרים שהחברה מפתחת כולם אכן מבוססי מנהרות, אך כאלו המיועדות בעצם למגוון שימושים – לכלי עזר, להולכי רגל (אולי מפאת חשיבה לעבר עתיד רחוק יותר, שיאלץ את כולנו להתחמק ככל האפשר משהייה באוויר הפתוח בגלל משבר האקלים המאיים) ואף לצורכי הובלת מטענים.


לולאות לשפופרות נוסעים שיטוסו מתחת לקרקע

בעיקר עובדת TBC על קונספט ה"לולאה" – Hyperloop – מעין שפופרת בדמות קרון רכבת, שבתוכה ניתן יהיה להעביר נוסעים בין תחנות באמצעות כלי הרכב האוטונומי, שמהירותו המסחררת תגיע לעד 240 קמ"ש. בהתחשב במהירות זו, החברה מתארת כי "נסיעה של ההייפרלופ מ-וושינגטון DC לניו יורק תארך פחות מ-30 דקות, ובאופן דומה, נסיעה מ-DC לבולטימור תארך פחות מ-8 דקות".

עד כה השלימה בורינג, הממוקמת בקליפורניה, חפירה והשמשה של שתי מנהרות בלאס וגאס לנסיעה בלולאה, וכן מנהרה אחת לבדיקת ההייפרלופ במחוז לוס אנג'לס. מנהרות אחרות נמצאות בשלבים שונים של דיון ותכנון. החברה רכשה באחרונה שטחים באוסטין, טקסס, ונדמה שזהו יעדה הבא. באותה סביבה ממש נבנה כיום גם גיגה-טקסס – מתקן לייצור הרכב של טסלה.

הלולאה שפועלת במרכז הכנסים בלאס וגאס נפתחה רשמית לשימוש הנוסעים בחודש שעבר, וקיבלה הרבה ביקורות נהדרות. משתתפי ועידת עולם הבטון 2021, שהיו הראשונים להשתמש במערכת, שיבחו את המנהרה על הנסיעה החלקה והשקטה, וטענו שהיא פשוט כיפית באופן כללי.

מאסק הסביר כי הרעיון למנהרות ולתחבורת הלולאות הגיע משום בעיות התנועה בלוס אנג'לס, הנובעות מעומסי התחבורה. הוא ציין שבעיניו יש לרשת התחבורה הדו-ממדית הנוכחית מגבלות רבות, ואלו היו ההשראה המוקדמת שלו לפרויקט. 

כך קרה שכמה מהצעות המנהרות של בורינג לא קרמו עור וגידים לעולם. תכנית אחת לבניית מנהרה המחברת את מרכז האזור המכונה לופ והוכן בשיקגו אל נמל התעופה שלה, או'הארה, לא יצאה לפועל. נראה כי החברה גם עצרה את תכניותיה להקים מנהרת לולאה בין וושינגטון לבולטימור. מבקרים טוענים כי המנהרות שכבר בנתה בורינג טרם עמדו בציפיות המקוריות סביבן, ושמנהרת המבחן של החברה בלוס אנג'לס רחוקה מאוד מהתכנונים העתידניים שזו הציעה במקור.

מעניין לציין שבורינג, על אף הזיקה שלה לטסלה ולמוצריה, הוקמה בתחילה כחברה בת של SpaceX – החברה הנוספת והמפורסמת של מאסק, שמטיסה רקטות ולוויינים לחלל – והפכה לחברה נפרדת ועצמאית לחלוטין ב-2018. נכון לדצמבר באותה השנה, 90% מההון העצמי שלה היה בבעלות מאסק ו-6% בלבד נותרו מוחזקים בידי SpaceX, בתמורה לשימוש במשאבי ענקית החלל בתקופת ההפעלה הראשונית של החברה. השקעות חוץ שהגיעו בהמשך הדרך שינו את פיצול ההון של החברה.

בהתחשב בזמן ובמאמץ שהוא משקיע ב-SpaceX ובטסלה, אפשר להתייחס לבורינג כאל "תחביב "של מאסק, אבל בפועל ניתן להבין שמדובר בסטארט-אפ בעל פוטנציאל עצום. שוק המנהרות בשל לשיבושים, וכך גם תחום התחבורה. אם TBC תוכל לבצע אופטימיזציה מלאה של מערכת הלולאה שלה, תוך שמירה על עלויות נמוכות ככל האפשר, זה לא יהיה מפתיע אם בעתיד נראה יותר ויותר כבישים מתרוקנים משום שהתנועה שהיינו רגילים לראות עליהם פשוט תרד אל מתחת לקרקע. נמתין לבאות.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מענין

    ברכב וגם בחלליות היה סטגניזציה שנובע מהמודל המבני של חברת המסורתיות עם המון חברות צד שלישי שגורם להם פיתוח איטי בנוסף בתחום החלליות יש קשר שיותר נובע מלוביסטים מתחרות חופשית שגרם להם לא להתפתח במשך עשרות שנים, כל זה מול המודל של החברות של אלון מאסק שיש לו שליטה ברוב הרכיבים בנוסף יש שם דגש על חדשנות ושזה משתלב עם שאר הנושאים הם מתפתחים קדימה במהירות, אבל כל זה לא מבטיח בחברות החדשות ששם ים באמת מקום לפיתוח מהיר, המנהרות שהוא הציג הם בנתיים לא יעמדו בשום תקן סביר של מנהרות שאנו מכירים שזה הרבה יותר מסובך ממה שזה נראה לעין לנהג שעובר במנהרה גם להייפר לופ למרות שבהחלט ניתן טכנולוגית לייצר את זה השאלה האם זה יהיה תחרותי מול אמצעי התחבורה האחרים

  2. .

    כתבה מאכזבת שחסרה בפרטים חשובים, למשל העובדה שהhyperloop היא לא סתם איזה מנהרה וכתבתם את זה כך שיחשבו שגם היא משתמשת במסילות, אך למעשה ההייפר לופ זה פרוייקט בפני עצמו, הרעיון הוא שבמנהרה יש מעין קפסולה, בתוך מנהרה, במנהרה הזו יש וואקום, הקפסולה פשוט נשאבת מצד איד של המנהרה לשני

אירועים קרובים