רחפני נפץ: נשק מונחה קטלני בשירות ארגוני הטרור

מבקר המדינה הוציא היום (ב') דו"ח אודות מערכת הביטחון, ובהתייחסו לאיום רחפנים מתריע מפני חוסר היערכות ראוי לקראתו – למה זה כל כך חשוב?

12/04/2021 16:08
דורון אמיר, טכנולוג סייבר ובכיר בענף ההיי-טק. צילום: יח"צ

התנקשות בעזרת רחפן, השלכת מטעני נפץ עם משקל רב, או פיגוע-אש מרובה מוקדי הצתה, מהווים איום מוחשי ונמצאים בהישג ידם של מפגעי הטרור באשר הם. בתקציב זעום ולכל דורש קיימת אפשרות לרכוש רחפנים ולאמן מפעילים בודדים לטובת הקמת תשתית טרור אווירית, עם יכולת דיוק והכוונה בזמן אמת.

רחפנים, מל"טים, טיסנים – כלומר כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) הם לא דבר חדש, אך יש לשים לב בעיקר לנושא המחיר והכישורים הנדרשים בכדי להטיס כל אחד מכלי הטיס המוזכרים לעיל, מה שהופך את הרחפן לנגיש ביותר הן מבחינת מחיר והן מבחינת דרישות התפעול. זה כמו למכור לבנת-חבלה בסופר, בלי פיקוח ובמחיר של לחמנייה. כיום מידע חופשי וזמין מגיש את כל הידע הדרוש, החלקים הנחוצים ואף רחפנים משוכללים, אשר ניתן להסב בקלות ולהתאים למטרות פליליות שונות, כולל פיגועי טרור.

גם רחפני פנאיוספורט עלולים להפוך לכלי איום. רחפן Inspire של DJI. צילום אילוסטרציה: יח"צ

גם רחפני פנאיוספורט עלולים להפוך לכלי איום. רחפן Inspire של DJI. צילום אילוסטרציה: יח"צ

חדשנות ללא חשדנות

לפי דו"ח מבקר המדינה, יש בישראל נכון ל-2020 כ-30,000 רחפנים לצורכי פנאי או ספורט. אך מה הכוונה ברחפן פנאי/ספורט? לדוגמה רחפן תוצרת סין (DJI) הדגם 4 PHANTOM, שנחשב לרחפן פנאי, אך לא בהכרח מוגבל לפנאי, הוא רחפן עם יכולות נשיאת משקל (יותר מלבנת-חבלה ורימוני רסס), כולל  שליטה ובקרה על-ידי מפעיל בודד. רחפן כזה נמכר ללא פיקוח ובמחיר של כמה אלפי שקלים, ויחד עם רחפני פנאי נוספים הוא קורא תיגר על מחירי הכטב"מים הצבאיים, הנמכרים באופן מוגבל ומפוקח במילוני דולרים, עם דרישות תפעול מורכבות וייחודיות.

ובזמן שחיל האוויר שומר על שמי המדינה, השמיים העירוניים הופכים קצת פחות מוגנים, בחסות הניסויים בשטח והתכניות המסחריות בשטחים עירוניים. בקרוב יופיעו אלפי "רחפני פיצה", המייצגים עוד חדשנות לוגיסטית שמעוררת חשדנות, כאשר מתייחסים לנאמר בדו"ח מבקר המדינה (מערכת הביטחון) בנושא ההיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים ואסדרת האחריות בשטח המדינה. הדו"ח מעלה ביקורת מדאיגה על חוסר היכולות הנדרשות להתמודד מול איום הרחפנים באופן גורף מצד המשטרה, צה"ל, שב"ס, רשות שדות התעופה וחברת החשמל. כל הגופים החזקים האלו אינם מוכנים בפני איום הרחפנים בטענות של חוסר מודל תקציבי, אי-השלמה של קביעת גבולות הגזרה, וכן אי-יכולת של התוכנית הלאומית לפיתוח המענה הטכנולוגי לספק מענה. זוהי נורת אזהרה שמחייבת התייחסות בהקדם האפשרי, הן מבחינת תקציבים והן מבחינת מאמצים טכנולוגיים, בכדי לאפשר תשתית אווירית מוגנת עם חדשנות ללא חשדנות.

הכותב הוא טכנולוג סייבר ובכיר בענף ההיי-טק

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים